Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Nyt pillefyr

Indlæg af 4400-himself » 10 dec 2013 21:39

triumph skrev:
Du skal være velkommen til og se min blackstar. Jeg bor ved dalmose (mellem slagelse og skælskør)
Høhø ;)
Det kan sagtens ske at vi gerne vil komme og kigge på det :)

jeg må faktisk indrømme at efter jeg har læst lidt mere om MGM er jeg blevet lidt mere lun på det end som så.. Og jeg som troede at det med ekstra funktioner i hoved og r*v var lykken :D
Men må ærligt indrømme at et fyr som bare nærmest passer sig selv og ikke er så skide følsomt er blevet lidt mere tiltalende end jeg først troede :)


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af Lau » 10 dec 2013 22:30

Ja, jeg var også,ved at vælge mig et scotte mini, meeeeen er godt nok uhyre tilfreds med mit valg af en MGM Junior - tøffer bare derudaf.. Piller på, fjern aske og det er det.

Det værste problem, er det faktum at min skorsten er elendig og det kan jeg ikke så godt klandre fyret for..

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 11 dec 2013 04:35

4400-himself skrev:
Høhø ;)
Det kan sagtens ske at vi gerne vil komme og kigge på det :)

jeg må faktisk indrømme at efter jeg har læst lidt mere om MGM er jeg blevet lidt mere lun på det end som så.. Og jeg som troede at det med ekstra funktioner i hoved og r*v var lykken :D
Men må ærligt indrømme at et fyr som bare nærmest passer sig selv og ikke er så skide følsomt er blevet lidt mere tiltalende end jeg først troede :)
Der er jo ikke noget forgjort i at kigge på scotten, heller ikke selvom du vælger MGM.
Hvis du har været ude og kigge, så ved du i hvertfald, hvorfor du valgte som du gjorde.

Min far skulle vælge mellem mgm junior og scotte mini for nogen måneder siden. Der skrev jeg denne opsumering over de overvejelser der blev gjort (sakset fra tidliger indlæg):

Jeg prøvede at forklare min far om fordelene ved mgm, og dem kunne han sådan set også godt se. Men han var nervøs ved at der kun var en forhandler, og han kom fra Herning (Gyrstinge vvs montere også MGM, men de har kun monteret 1 fyr, og har ingen reservedele liggende).
Og så er fyret relativt nyt / ikke så stor erfaringsdatabase.
Så da Levi gav ham et godt tilbud på en scotte mini inkl. instalation, hvor Så prisen på et komplet anlæg endte på det ½ af hvad installationen af en mgm ville have kostet. Så slog han til.

Jeg ville nok have valgt MGMén

Jeg prøvede at lave en opsummering til ham:

Doseringen af piller til forbrændingen sker ved hjælp af sneglen. Det er vigtigt at dosseringen er ensartet, for at forbrændingen bliver optimal.
Langt de fleste faldstokere har en flexsnegl. Dosseringen fra denne kan variere hvis pillerne ikke er lige lange, der er smuld, osv.
Man skal derfor også veje piller af ved skift af pillemærke / nye forsyninger.
MGMén far en kort fast snegl, så man er fri for afvejning, og snegl er efter sigende ikke følsom overfor smuld.

Det er vigtigt at alt luften deltager i forbrændingen, hvis noget af luften suser uden om bålet for man et større røggastab.
De fleste faldstokere brænder pillerne på en åben hærd. Hvis der kun brænder en lille mængde piller, vil jeg antage at en del af forbrændingsluften nemmere kan smutte uden om bålet, end det kan i en mgm hvor forbrændingen sker i et lodretstående brænderrør.

Rensningen af kedlen er nemmest på mgm. Brænderrøret er selvrensende, og kedlen har lodrette brænderrør med en spiral i hver rør.
Ved at hive i et håndtag kører spiral op/ned og renser røgrør. Så er det bare at tage aske ud, hvilket kan gøres uden noget svineri.
Jeg har dog set i manualen at kedlen skal skilles ad 1 gang om året. det er ikke noget jeg ved noget om, men efter billederne i manualen, så kunne det godt ligne noget bøvl...

På scotte skal hærd rengøres ca. hver 14 dag i fyringssæsongen, og kedlen rengøres 3 gange om året. Der skal selvfølgelig også tømmes aske.
Rengøring er hærd er hurtigt gjort, men skal gøres. rengøring af kedel tager kun ca. ½ time, men kan svine omgivelser.

Magasinet på MGM indeholder kun 96 kg = 2 døgn ved 10 kw, hvor scottens magasin indeholder 200 kg = 4 døgn ved 10 KW
Der kan tilkøbes et ekstra magasin til MGMén for 5000 kr

En scotte har den fordel at den består af en række enkeltdele der nemt og relativt billigt kan udskiftes enkeltvis
Her har du yderligt den fordel at hvis du vælger en forkert størrelse brænder/dit forbrug ændre sig, så kan man relativt billigt skifte brænderen på en scotte, hvis du giver den gamle i bytte

Klart flest fordele til MGMén. I mine øjne også nok til at forsvare prisforskellen.
Tilgangen til reservedele er dog meget dårligere ved MGM end scotte. Og så kræver det naturligtvis at man tror på produktet, når man vælger noget der ikke er solgt så meget af.
Det gør jeg, men da min far aldrig har haft pillefyr før, var han sværere at overbevise.

Her efter nogen måneders drift af min fars scotte mini tror jeg at min far valgt rigtigt ved at vælge scotten. Prisen var rigtig god, men det var mere at det er opbygget så det er super nemt at montere rumtermostat, vv prioritering osv. der spare piller osv. Og efter den første indregulering af min fars fyr 8 dage efter opsætningen, som alle fyr med flexsnegl bør have. Så har det kørt 100% snorlige
Last edited by 1 on triumph; edited 11 times in total

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af Klaus » 11 dec 2013 05:01

triumph skrev:
Der er jo ikke noget forgjort i at kigge på scotten, heller ikke selvom du vælger MGM.
Hvis du har været ude og kigge, så ved du i hvertfald, hvorfor du valgte som du gjorde
Enig jeg var også ude og sondrere og gør dig selv klart hvad du gerne vil have.
Vil du gerne have en pilllefyrs hobby er fx. en Scotte eller Woddy et fantastiske legetøj da du kan lege med grafer og en masse andet og du kan tilkøbe en masse grej.
Vil du gerne have en stoker hobby kan du få en fint legetøj i en Benekov eller Refo og brænde en masse billigt brændsel og hygge dig med det da det ikke kommer i sække og tit er en selvhenter,
Har du andre hobbyer er en MGM eller Biowin et godt valg, MGM var den der passede til min gnatrøvs pung.
Min konklusion :great:
P.S på et tidspunkt vil jeg have en stoker igen og et rigtigt fyrrum, eller en masseovn icon_cheesygrin.gif

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Nyt pillefyr

Indlæg af 4400-himself » 11 dec 2013 10:06

Jamen det er jo lidt det der er lidt sjovt, for når man sidder her og kigger går min indre grej luder jo lidt op i mig, og så syntes jeg det er sejt, og ikke mindst lidt blær alle de ting og sager som Scotte tilbyder med deres gadget fyr ;)
Men på den anden side tænker jeg jo også lidt om det mon ikke kun er noget af det der er sjovt i en kort periode, og derefter er det sådan lidt noget hvor det sjove går af :)

Vil da gerne indrømme at var økonomien til det ville jeg da helst have et stoker fyr, som virkelig æder alt der fyldes i det, uanset hvor billig flis eller korn for den sags skyld man brænder :D Også fordi det er sgu lidt sejt :D

Men med et hus som skal have den store tur, er pengene ikke til en stoker med et prisskilt over 50.000kr :)


nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2013 10:16

jeg ved ikke om der findes stokere der må fyre med korn længere jf. klasse 5

mht gadgets osv er folk jo forskellige - personligt mener jeg der er rigeligt med elektronik på både mgm og pellux.

Du kan godt finde stokere til omkring 30k - Karsten fra MGM-pillefyr sælger vistnok en biostoker, men der er også andre muligheder.
Mit indtryk er at mange der har stoker alligevel ender med at hælde en hel del træpiller i dem, og så ryger idéen jo lidt.

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Nyt pillefyr

Indlæg af 4400-himself » 11 dec 2013 10:45

Hmm, det skal jeg ikke kunne sige :)
Jeg ville som tiden ser ud nu også ende med at hælde mest piller i det er slet ikke det.. Så som forbruget ser ud lige nu og mulighederne ville der klart være mest fornuft i et pillefyr :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 11 dec 2013 13:18

Enig med Nemo..

Købte for 5 år siden, da vi overtog huset, en stoker der kan æde alverdens ting og sager. Men efter 1 års tid da vi var trætte af at tømme skidtet for aske konstant, gik vi over til kun at fyre med piller. Ak ja, så blev man det klogere.. Spild af penge på stokeren hehe :)

Man skal virkeligt overveje det grundigt, inden man køber sig en stoker.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 11 dec 2013 13:49

samt man giver afkald på aut. tænding. der giver et markant højere forbrug i sommer/overgangsperioder. Og man skal bruge penge på at have udstyr til at opbevare og håndtere de alternative brændsler, og ofte plads til at kunne opbevare et helt års forbrug.

For mig ville det aldrig kunne betale sig at købe en dyr stoker, da jeg ikke har tilgang til billige brændsler.
Men skulle købe korn til en kr/kg. Og så få et markant højere forbrug sommer/overgangsperioder.
Jeg vil tro at mit forbrug på årsbasis vil stige med ca. 40% = 4 tons (baseret på min kammerats sommerforbrug på hans baxi der kun kører på træpiller, samt at brændværdien i korn er 15% lavere end i piller) Kedlen er også altid beskidt, så virknings graden på kedlen vil også være lavere, og levetiden kortere.
For mig ville der vel være 6-8 gange så meget arbejde med korn (Meget mere aske der skal renses ud, hvordan får man kornet hjem, det skal blandes med kalk, osv)

Det vil sige at jeg ville skulle bruge for 14.000 kr korn, og 20.000 kr piller.
Tilgændgæld skulle jeg så indvestere det dobbelte i en kedel (minimum 20.000 mere) samt i en silo, kornblæser osv.
Så inden jeg havde fået lavet et ordenligt anlæg, så havde jeg brugt minimum 50.000 mere, for at spare 6.000 kr/år, og så få lov til at arbejde meget mere.

Og som Nemo siger; Nu er det ikke længere lovligt at fyre med andet end piller. Og så er det jo så nemt

nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2013 13:58

du må godt flis-fyre i nogle anlæg. Og nogle stokere har autotænding - de nye tuxedoer fra ksm blandt andet. KSM kan eller kunne man ihvertfald også fyre en pind af i.

Men en brændeovn virker jo også til det formål.


Besvar