Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lagdeling smadret efter installation af VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Lagdeling smadret efter installation af VVB

Indlæg af Tom_AT » 09 dec 2013 22:08

levi skrev:
Nej - du skal afmontere det sorte skjold på fronten.
Nååh okay.. :)
Jamen det må jeg se på engang.
Synes jo umiddelbart Johns løsning lyder ret ligetil :)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Lagdeling smadret efter installation af VVB

Indlæg af John Skov Jensen » 10 dec 2013 07:43

Ja, det med at montere føleren halvt oppe i tanken lyder uhensigtmæssig i mine øre.
Har man købt en vvb på f.eks 200l, ja så skal man da udnytte den maksimalt, kan man ikke det, er systemet lavet forkert.
I min verden skal systemet fungere således (og det er derfor det er lavet som det er)
Er fremløbet varmere end vvb, skal fremløbet ledes i vvb således at vvb opvarmes så hurtigt som muligt. Derefter ledes fremløbet uden om vvb igen.
Differens styringen bestemmer hvor meget varmere fremløb skal være i forhold til vvb. Det vil kræve lidt fintrimning at finde den korrekte værdi, mener min står til 5 grader.
Om vinteren er det fastbrændselsanlægget der står for opvarmning af vvb, der er fremløbet altid 60 grader og da jeg har et relativ stort hus er der som regel altid min. Et rum der kalder på varme. De 60 grader er derfor til stedet praktisk talt altid.
Om sommeren er det min solfanger der leverer varmen og der er det vigtigt at trække så meget varme ud af fangeren så hurtigt som muligt når varmen er til rådighed. Derfor mener jeg at maksimalt flow i vvb er hensigtsmæssig. Og styringen skal priotere vvb omgående når der er varme til rådighed

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Lagdeling smadret efter installation af VVB

Indlæg af pso » 10 dec 2013 23:44

John du har naturligvis ret i at min løsning med at flytte føler ikke er optimal, det er bare den absolut nemmeste og billigste mulighed her og nu. En 200L VVB har en anden fordel i forhold til de små, den har større spiral areal, Det betyder at den sikkert kan aftage HELE fyrets effekt hvilket små billige metro beholdere ikke kan. Det betyder igen at fyret kan producere en mængde varme som en normal bruser bruger og så løber VVB aldrig tom.
Hvad angår solvarme i VVB har du helt ret her ville det være noget skidt, men normalt er solfanger styringen jo separat og har sin egen føler så den føler skal naturligvis blive i bunde.
(Min VVB har en lodret følerlomme hele vejen op, hvor jeg kan flytte følerne trinsløs op og ned, ligeså genboens)


Besvar