Sugeanlæg

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Sugeanlæg

Indlæg af søren ø »

Er der nogle herinde fra der har erfaring med Liagros suge anlæg til forskellige granulater. Overvejer lidt at investere i det, men er ildt nervøs for hvor meget det larmer, da det jo gerne skulle køre automatisk nat og dag.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Sugeanlæg

Indlæg af Falck »

søren ø skrev:Er der nogle herinde fra der har erfaring med Liagros suge anlæg til forskellige granulater. Overvejer lidt at investere i det, men er ildt nervøs for hvor meget det larmer, da det jo gerne skulle køre automatisk nat og dag.
Larm er jo en ting, men hvad med forbruget??? Både Baxi, liagro og Passat køre med sug, men de har ikke opgivet hvad de bruger for at flytte en given mængde. Jeg snusede lidt på agro, men der var ingen der rigtigt vidste noget.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Sugeanlæg

Indlæg af søren ø »

tænker du her på strøm.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Sugeanlæg

Indlæg af Falck »

søren ø skrev:tænker du her på strøm.
Jeps, har idag kikket lidt ved baxi, og de skriver at den bruger 10 watt, men til hvormeget
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Balslev
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Sugeanlæg

Indlæg af Balslev »

Hej Søren

Jeg har sådan et anlæg.

Vedr. strøm forbrug så har jeg fundet følgende: http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Data ... il-MGM.pdf

Min anlæg køre ikke optimalt endnu, men det håber jeg da detr kommer til over tid, jeg har følgende problemer:

Måler der sidder i den "lille" silo, sidder for tæt på bagvæggen, det betyder at ved de piller jeg pt bruger, kan den ikke måle om den er ved at være tom, da der stadig ligger piller op af bagvæggen af fyret, (magasinnet tømmes ikke op af bagvæggen). Dette problem bliver rettet af liagro.

Pillerne jeg bruger er pt for store til suge anlægget, i manualen står der Ø 8mm og længde 32 mm, stampemøllen piller er op til 60 mm, dette er jeg ved at prøve at løse ved at suge i stålrør istedet for flexrør.

Larm: for det første har anlægget en timer så du bestemmer selv hvornår det skal køre og desuden kan du formentlig isolere dig fra en del af lyden. Personligt ville jeg ikke tage den ind i huset, men jeg har mit i en lade 40 meter væk og har ingen problem med lyden( hvilken ellers er noget jeg går en del op i)

Du spørger bare løs hvis der er andet, du er også velkommen hvis du er på sjælland en dag.

søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Sugeanlæg

Indlæg af søren ø »

Hej Balslev.

Det lyder ikke helt tosset. De problemer du oplever kan vel næppe tilskrives lige netop sugeanlægget, så det beroliger mig lidt. MHT til strømforbrug, er alternativet en flexsnegl, så jeg vil under alle omstændigheder skulle bruge strøm til det ene eller andet.
Mit nye fyrrum kommer til at ligge i mit værksted 30 meter fra huset, det jeg er mest nervøs for er naboerne som er 50 meter væk, men det kommer jo til at sidde i et seperat rum der er lukket af fra omverdenen, så det kan måske nok gå endda. Følger der føler til magasin med, eller er det ekstra udgift.
Hvor langt suger du, og har du stigning på.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Balslev
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Sugeanlæg

Indlæg af Balslev »

Hej Søren

Nu skal jeg ikke være den første til anbefale noget som stadig mangler at køre 100%, der er skrevet meget lidt om det her på forummet, men der har været en tidliger som også havde nogle problemer med at suge det ind( har ikke noget til det siden). Men inden for 1-2 mdr. tid får jeg lavet nogle forbedringer og får nye træpiller, så indtil da vil jeg gerne vente med at give den fulde opbakning til produktet. Havde jeg fyret med korn er jeg ret sikker på at det ville køre smertefrit. ( smertefrit for mig er at jeg kan efterlade det i 1 uge)

Jeg suger det ca 2 meter vandret og 3½ meter lodret. Min cyklon og blæser/suger sidder på et åbent halmloft, og det falder så ned igennemloftet til fyret hvor slusen sidder.
Pt. suger jeg i de flex slanger som jeg fik med fra Liagro, men jeg har netop bestilt nogle stålrør da jeg håber på at det vil gøre suget mere effektivt.

Min plan var at købe bigbags skære et hul i bunden og så suge derfra. Den plan tro jeg ikke længere på, det skaber problemer på den sidste 1/4 del af sække. Så hvis man skal bruge bigbags skal de op og stå på kegle som der kan suges fra.
Nu vil jeg istedet bygge en silo som jeg suger fra bunden af.

Vedr. støj: Da min står på et stort åbent loft uden isolering kan det godt høres. Så er du den meget flinke type, så sætter du cyklon og suger op i værkstedet så er det ikke noget problem. Den halve støj kommer faktisk fra cyklonen ( når pillerne rammer stålet), det er jo meget let isoleret væk, og men lidt omhu kan der også laves noget isolering af suger.
Så med 50 meter til nabo, og anlægget i et lukket rum, skuylle du meget gerne kunne beholde et godt naboskab.

Jeg formoder at det hele følger med i forhold til de priser der er på liagro's hjemmeside.

Som sagt er du velkommen til at komme forbi og se og høre.
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Sugeanlæg

Indlæg af søren ø »

Tak for alle de fine oplysninger. Det er endnu på forstadiet, men rart at undersøge tingene lidt i god tid. Jeg skal ca. suge det 3 meter op og 8 meter vandret fra en silo jeg har bygget i værkstedet. Men det regner jeg ikke med bliver et problem.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Besvar