Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

16 kw brænder købes

Her kan du indsætte en annonce hvis du ønsker at købe noget
Forumregler
Denne kategori kan bruges af alle der ønsker at købe noget.
Når varen er købt, skriver du dette i emnet samt låser det
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

16 kw brænder købes

Indlæg af triumph » 04 dec 2013 10:19

lamborg skrev:Nu er der jo faktisk ingen der aner hvor meget han skal opvarme for det kan jeg ikke finde i tråden (kan være blind) og det er vist noget sludder at begynde at blande virkningsgrader ind i tråden (undskyld trumph :-) når man køre med en gammel støbejernes kedel . Virkningsgrad ligger i den grad i kedlens evne (eller mangel på samme) til at optage varmen fra brænderen
Og med hensyn til andre brændere .. Ja da der findes mange andre fine brændere men at skrive at de bare kører i årevis uden at man skal pille ved dem er dog den værste gang salgs gas jeg har læst længe og yder mere at tilføje noget om bøvlet rensning og virkningsgrad igen i en gammel kedel + det fakta at det ikke er et oliefyr men et piller fyr og derfor ikke skal tænde og slukke men modulere .. Undskyld men helt ærligt rådgiv dog manden ordentligt eller svar på det han spørger om . Er der nogen der har en brugt 16kw brænder til salg.
Hvis han bruger 1500 l olie = 15.000 kwh. På en gammel (uøkonomisk ? Jeg ved det ikke, jeg kender ikke en rio kedel) kedel. Så vil han vel formodentligt stadig skulle bruge 15.000 kwh, selvom han montere en træpillebrænder.
Og så vil det da nærmest være uartigt, ikke at fortælle ham, at han ville være bedre tjent med en 10 kw scotte, ifh til en 16 kw scotte.
Derudover har nemo da en pointe i, at hvis han ønsker at montere en brænder der hyppigt skal køre start/stop. Så ville det være fordelagtigt at købe en hvor eltænderen kan holde.
Bare mine 10 cent :wink:


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

16 kw brænder købes

Indlæg af lamborg » 04 dec 2013 10:25

Tøffer derud af det gør det meste andet jo også :-) at man skal skifte en eltænder engang imellem eller en fotocelle betraget jeg som alm service på lige fod med at skifte olie filer på et oliefyr.
Ja ja et pillefyr KAN starte og stoppe men det er håbløst uøkonomisk også selvom du mener du vinder med en Iwabo hvilket nu må betegnes som noget sludder . Et oliefyr starter og stopper på 100% derfor kører det med mange start og stop fordi der ikke er nogen effekt tab . Det gør et pillefyr ikke . Heller ikke et Iwabo. Der er en lang optændings og nedkølingstid når man tænder et bål og der ved taber du piller som du ikke har den store effekt ud af og gør du det 10 -15 gange om dagen ja så koster det selvom du ikke mener der er "et meget fint ord " belæg for. De folk som har opfundet pillefyret og som i øvrigt nok har glemt mere om fyringsteknik en både du og jeg har lært ved jo nok et eller andet om hvad der er mest effektivt tror du ikke.
Desuden starter og stopper en scotte vel lige så godt som en Iwabo. Og den er dansk og billigere hvis vi skal have gang i salgsgas :-)
Trumph.. Kan sagtens følge dig men hvis nu pengene ikke rækker til at skifte både brænder og kedel så kunne man jo tage det et skridt af gangen. Og om eltændren holder kortere eller længere er ikke spørgsmålet for at kører uøkonomisk på en uøkonomisk kedel er da helt hen i skuret . :-)..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

16 kw brænder købes

Indlæg af triumph » 04 dec 2013 11:12

men det giver da bedre mening og udskifte md en brugt 10 kw, frem for en brugt 16 kw

levi

16 kw brænder købes

Indlæg af levi » 04 dec 2013 12:06

triumph skrev:men det giver da bedre mening og udskifte md en brugt 10 kw, frem for en brugt 16 kw
Helt enig - men der findes ikke en løsbrænder attest på 10 kw, - den er kun godkendt som sæt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

16 kw brænder købes

Indlæg af triumph » 04 dec 2013 12:21

nåååå.
Så må du jo sælge ham et sæt..... :great:


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

16 kw brænder købes

Indlæg af lamborg » 04 dec 2013 12:39

Hæ jamen så giver det sig selv men man kan heller ikke regne med kedelstørelse ud fra hans olie forbrug. Historien melder intet om han måske bruger 20 rm træ i en brændeovn ved siden af eller andet. Så hvis kedlen nu passer til en brænder der er alt for stor til huset så kommer 10 kw jo til at virke som en ligther under en 110l VVB beholder :-)..
Desuden hvis han fastholder at han vil kører start/stop så var det måske også en ide at sætte en aku tank ind.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

levi

16 kw brænder købes

Indlæg af levi » 04 dec 2013 12:48

Jeg syntes det er fint I kommer med gode råd & forslag i denne tråd, - men min helt klare fornemmelse i dette tilfælde er at prisen er altafgørende, - der er tilsyneladende ikke penge til at gøre det rigtigt første gange :(

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

16 kw brænder købes

Indlæg af Bjarne B. » 04 dec 2013 13:02

levi skrev:Jeg syntes det er fint I kommer med gode råd & forslag i denne tråd, - men min helt klare fornemmelse i dette tilfælde er at prisen er altafgørende, - der er tilsyneladende ikke penge til at gøre det rigtigt første gange :(

Og derfor synes jeg også, at løsningen med at købe en 16 kw woody/scotte brænder nu er fin, da det så giver mulighed for at købe en ny kedel der passer dertil senere. Derved får han en god løsning, men i det tempo økonomien er til.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

16 kw brænder købes

Indlæg af triumph » 04 dec 2013 13:07

Bjarne B. skrev:

Og derfor synes jeg også, at løsningen med at købe en 16 kw woody/scotte brænder nu er fin, da det så giver mulighed for at købe en ny kedel der passer dertil senere. Derved får han en god løsning, men i det tempo økonomien er til.
Men væsentligt dårligere end at købe et 10 kw sæt med kedel nu.......

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

16 kw brænder købes

Indlæg af Ollii » 04 dec 2013 13:48

Er der ikke stadig en opop tilsalg til 1000 kr. Her på siden? Den er da væsentlig bedre end ribe kedlen.
Hvis ts kan få fejeren til at godkende det.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar