Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

16 kw brænder købes

Her kan du indsætte en annonce hvis du ønsker at købe noget
Forumregler
Denne kategori kan bruges af alle der ønsker at købe noget.
Når varen er købt, skriver du dette i emnet samt låser det
Besvar
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

16 kw brænder købes

Indlæg af Aaen » 02 dec 2013 23:11

hvis du halvere udgiften vil du skulle bruge for ca 7500 træpiller, ikke? det er 3,5 - 4 paller. er en 16 kw brænder så ikke lige stor nok? eller tager jeg helt fejl?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

16 kw brænder købes

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 23:13

Du er opmærksom på, at der findes andre løse stokere, der kan sættes på en eksisterende kedel?

Ellers enig med Aaen, en 16 kW virker ikke som det mest optimale til forbruget eller kedlen... :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pillebrugeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 dec 2013 21:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

16 kw brænder købes

Indlæg af pillebrugeren » 02 dec 2013 23:22

Aaen skrev:hvis du halvere udgiften vil du skulle bruge for ca 7500 træpiller, ikke? det er 3,5 - 4 paller. er en 16 kw brænder så ikke lige stor nok? eller tager jeg helt fejl?
Det må komme an på en prøve, må jo bare drosle den ned i styringen til 50-60% i max ydelse

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

16 kw brænder købes

Indlæg af Kigan » 03 dec 2013 18:01

jeg køre med en 16kw og bruger ca 4 tons på et år, og det køre fint uden jeg sætter max ydelsen ned :)
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2

pillebrugeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 02 dec 2013 21:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

16 kw brænder købes

Indlæg af pillebrugeren » 03 dec 2013 19:16

Ja det burde være fuldtstændigt ligegyldigt om det er 10 eller 16 en 16ér vil jo bare nå keddeltemperatur hurtigere og så modulere ned, og på så stor og gammel keddel tror jeg kun det er en fordel og få noget varme sendt afsted i en helvedes fart istedet for 10 kw der står og fiser, men det må jo komme an på en prøve.
Hvilken keddel har du kigan?


nemocharley

16 kw brænder købes

Indlæg af nemocharley » 03 dec 2013 19:25

her er dti´s liste over løse godkendte pillebrændere

http://www.biomasse.teknologisk.dk/pill ... egning.asp

Der er løse pillebrændere som er godkendt andre steder, Iwabo og Viking Bio 200 f.eks


Hvis du vil have sendt noget varme afsted i en helvedes fart, og så bare stoppe - så skal du vælge en brænder der kan tænde og slukke i årevis uden driftforstyrrelser. En enkel brænder til en gammel kedel.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

16 kw brænder købes

Indlæg af triumph » 04 dec 2013 07:10

pillebrugeren skrev:Ja det burde være fuldtstændigt ligegyldigt om det er 10 eller 16 en 16ér vil jo bare nå keddeltemperatur hurtigere og så modulere ned, og på så stor og gammel keddel tror jeg kun det er en fordel og få noget varme sendt afsted i en helvedes fart istedet for 10 kw der står og fiser, men det må jo komme an på en prøve.
Hvilken keddel har du kigan?
Det du skriver kunne ikke være mere forkert.... icon_cheesygrin.gif
En ny 16 kw brænder skal minimum køre på 4 kw, for at have en ordenlig virkningsgrad.
En gammel 16kw brænder (der er det samme som en 24 KW brænder, bare med anden chip) Skal mindst kører 6,9 kw for at have en ordenlig virkningsgrad.
Hvis du bruger 1500 l olie om året, burde du iflg. teknologisk. Have en brænder på mellem 4 og 7 kw.
Det vil sige at hvis du montere en gammel 16 brænder, vil den kører under 6,9 kw 99 % af tiden
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

nemocharley

16 kw brænder købes

Indlæg af nemocharley » 04 dec 2013 08:47

jeg ville tænke anderledes om det her projekt - mekanisk rens i iwaboen hjælper lidt på hvad man må formode bliver en lidt bøvlet rensning, der skal udføres ofte (hvilket jo også påvirker den faktiske årsvirkningsgrad)

Så en Iwabo i sommerdrift tweaket lidt ned (6-7kw), starter når der kaldes på varme og slukker når varmen er givet.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

16 kw brænder købes

Indlæg af lamborg » 04 dec 2013 08:57

Nu er der jo faktisk ingen der aner hvor meget han skal opvarme for det kan jeg ikke finde i tråden (kan være blind) og det er vist noget sludder at begynde at blande virkningsgrader ind i tråden (undskyld trumph :-) når man køre med en gammel støbejernes kedel . Virkningsgrad ligger i den grad i kedlens evne (eller mangel på samme) til at optage varmen fra brænderen
Og med hensyn til andre brændere .. Ja da der findes mange andre fine brændere men at skrive at de bare kører i årevis uden at man skal pille ved dem er dog den værste gang salgs gas jeg har læst længe og yder mere at tilføje noget om bøvlet rensning og virkningsgrad igen i en gammel kedel + det fakta at det ikke er et oliefyr men et piller fyr og derfor ikke skal tænde og slukke men modulere .. Undskyld men helt ærligt rådgiv dog manden ordentligt eller svar på det han spørger om . Er der nogen der har en brugt 16kw brænder til salg.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

nemocharley

16 kw brænder købes

Indlæg af nemocharley » 04 dec 2013 09:12

det er altså ikke salgsgas det jeg skriver om iwaboen - de tøffer altså derudaf i årevis. Og jo self. skal du stille på indstillingerne i ny og næ - men det sorterer altså ikke under driftforstyrrelser. Iøvrigt sælger jeg ikke Iwabo-brændere.

Pillebrændere kan fint starte og stoppe som oliebrændere - modulation er ikke absolut must. OG jo du taber Måske i effektivitet (hvor meget er der efter min bedste overbevisning ikke empirisk belæg for at udtale sig om - med andre ord, jeg har ikke set uafhængige undersøgelser baseret på praksiserfaringer med driften, som siger at det ene er ultimativt bedre end det andet) - men du vinder så på ovennævnte, når vi så snakker Iwabo.


Besvar