Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Startproblemer i Pellux

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Husmandstøsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25 apr 2011 14:13
Mit fyr: Pellux 200 PB 20
Areal: 105
Brændsel: Neova 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Husmandstøsen » 02 dec 2013 13:25

Hej, jeg har i den de sidste par måneder haft startproblemer i Pellux. Mange gange starter den først i andet tændingsforsøg (den plejer ellers at starte i første) og den ryger (ikke overraskende) ret meget under sine langtrukne starter. Nogle gange starter den slet ikke (driftstop). Ofte går den i overgangsfase næsten umiddelbart efter af have fået tilført piller og blæst i andet startforsøg. Jeg har ikke ændret på pillemængde -eller type. Kedel og brænder er nyrenset. Har nogen et bud på hvad der er galt?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 13:46

Hvornår har I sidst afmålt træpillemængden? Altså afvejet?

Hvordan er indstillingen i forhold til startmængde? Hvor meget starter den på?

Det kan være at den enten ikke får piller nok, derfor den først starter i forsøg nr. 2!?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Husmandstøsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25 apr 2011 14:13
Mit fyr: Pellux 200 PB 20
Areal: 105
Brændsel: Neova 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Husmandstøsen » 02 dec 2013 14:13

Det er godt nok noget siden pilletrim blev justeret. Det lyder også som om den får masser af piller at starte på. Imidlertid er den sat til at bruge en ret lille mængde piller og så vidt jeg husker beregnes startdosis på grundlag af værdien i pilletrim. Jeg vil klart undersøge om det skulle være problemet.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 14:20

Husmandstøsen skrev:Det er godt nok noget siden pilletrim blev justeret. Det lyder også som om den får masser af piller at starte på. Imidlertid er den sat til at bruge en ret lille mængde piller og så vidt jeg husker beregnes startdosis på grundlag af værdien i pilletrim. Jeg vil klart undersøge om det skulle være problemet.

Jeps, der skal altså noget til for at starte den. Især når den tænder anden omgang, kunne det godt tyde på, at den får for lidt.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Kirfre
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:59
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 200 + 110 tilbygning
Brændsel: Lava og barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 10 t. Det første år
Geografisk sted: Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Kirfre » 02 dec 2013 18:51

Husmandstøsen skrev:Hej, jeg har i den de sidste par måneder haft startproblemer i Pellux. Mange gange starter den først i andet tændingsforsøg (den plejer ellers at starte i første) og den ryger (ikke overraskende) ret meget under sine langtrukne starter. Nogle gange starter den slet ikke (driftstop). Ofte går den i overgangsfase næsten umiddelbart efter af have fået tilført piller og blæst i andet startforsøg. Jeg har ikke ændret på pillemængde -eller type. Kedel og brænder er nyrenset. Har nogen et bud på hvad der er galt?
Har du tjekket om der har sat sig en masse slagger på den skrå plade i brændskålen ( det er den bagerste) ? Det er tændpladen og hvis den er sat til med slagger, så kan den ikke tænde op !


Husmandstøsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25 apr 2011 14:13
Mit fyr: Pellux 200 PB 20
Areal: 105
Brændsel: Neova 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Husmandstøsen » 03 dec 2013 09:21

Nej, det har jeg ikke tjekket. Er jeg nødt til at tage brænderen helt ud, eller kan jeg se det bare når jeg åbner lågen?

Husmandstøsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25 apr 2011 14:13
Mit fyr: Pellux 200 PB 20
Areal: 105
Brændsel: Neova 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Husmandstøsen » 03 dec 2013 13:14

Jeg har overvejet om eltænderen kan være problemet. Jeg har ret mange start op stop med mit fyr og tænderen er over tre år gammel. Kan en eltænder blive "svag" eller er det enten-eller: OK eller død?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Ugelvig » 03 dec 2013 13:23

Det er enten eller... Hvor mange tændinger er det? De svenske rygter siger jo, at den klarer 50.000 tændinger...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Husmandstøsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25 apr 2011 14:13
Mit fyr: Pellux 200 PB 20
Areal: 105
Brændsel: Neova 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Husmandstøsen » 03 dec 2013 13:27

Okay, antallet af tændinger har næppe oversteget 25.000.

Joergen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 okt 2013 22:18

Startproblemer i Pellux

Indlæg af Joergen » 03 dec 2013 13:36

Hej
Prøv at checke hvor mange piller den kører ind ved opstart (mener det er det punkt som hedder føde brændsel)
den står til 50 sekunder fra fabrik,og jeg tror ikke mindre kan gøre det,jeg prøvede at sætte det ned til 30 sekunder,så kan den ikke tænde i første forsøg,hvad angår varmelegemet så vil jeg mene at enten virker det eller virker ikke,men varmelegemet kan selvfølgelig måles ud og at om det får spænding ved optænding

MVH
Jørgen


Besvar