Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit forbrug, jeres mening

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af elpres » 01 dec 2013 09:07

Hej gutter,

Jeg vil lige høre jer om hvad i syntes om mit pilleforbrug (træpiller altså).
Huset er et 60'er hus hvor vi p.t opvarmer ca 70m2 med gulvvarme, og ligeledes opvarmer 160 l vandvarmer, resten af huset er uopvarmet og er lavet om til garage.
Huset er med ikke isoleret hulmur og der ligger kun 100 mm på loftet, gulvet er isoleret med 25cm EPS under betongulvet.
Jeg kører med ur styring på scotten 16kw, så den kører fra kl 3-10 og igen fra kl 14-21.
Jeg har sat termostaterne til 24 grader.
Nu til forbruget...jeg bruger ca 13 kg i gennemsnit, og det har jo ikke været særlig koldt endnu, så jeg syntes måske det er lidt højt... Men hva syns i?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af Lintz » 01 dec 2013 09:15

Bruger i øjeblikket ca 28 kg døgnet på 160 m2 hus som vist er meget lig dit i isoleringsgrad.
Men hvorfor urstyring nu hvor der er blevet koldt - Det er modulerende så det skal såmænd nok finde ud af det selv...
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af elpres » 01 dec 2013 09:18

Lintz skrev:Bruger i øjeblikket ca 28 kg døgnet på 160 m2 hus som vist er meget lig dit i isoleringsgrad.
Men hvorfor urstyring nu hvor der er blevet koldt - Det er modulerende så det skal såmænd nok finde ud af det selv...
Ja det har du jo ret i, egentligt har jeg sat urstyring på, da jeg ellers syntes at den står meget i lav last og futter..
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af Lintz » 01 dec 2013 09:27

elpres skrev: Ja det har du jo ret i, egentligt har jeg sat urstyring på, da jeg ellers syntes at den står meget i lav last og futter..
Det gør min såmænd også af og til men ingen problemer der for mig..........
Ja ok..nu skaber hun sig lidt her til morgen...Se evt. anden tråd....Men det er ikke på grund af det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af elpres » 01 dec 2013 13:53

Lintz skrev:
Det gør min såmænd også af og til men ingen problemer der for mig..........
Ja ok..nu skaber hun sig lidt her til morgen...Se evt. anden tråd....Men det er ikke på grund af det.
Ja en død fotocelle har jeg tilgode at opleve. :shock:
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af elpres » 02 dec 2013 17:33

Det var ikke meget response gutter.. Jeg har jo brug for jeres input!!!!, alle mine "venner" er pædagoger og edb typer, de ved ikke en skid om noget, så dem kan jeg jo ikke spørge.

Det er ok at jeg sviner edb folkene, da jeg selv er programmør. Pædagogerne sviner jeg bare til, når det passer mig. :)
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af majland » 02 dec 2013 18:15

Jeg har de sidste 14dage brugt 25kg/døgn til 128m2 grundareal (218m2 bolig) i et hus med masser af isolering på loftet og også alt det i humuren der kunne blæses ind. Så det halve til et hus på den halve størrelse uden ret meget isolering lyder imho ikke højt - slet ikke da varmtvandsforbruget er uafhængigt af m2 og nok godt kan æde op til 5kg piller om dagen :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af pendec » 02 dec 2013 18:46

elpres skrev:Det er ok at jeg sviner edb folkene, da jeg selv er programmør. Pædagogerne sviner jeg bare til, når det passer mig. :)
sålænge du sviner edb folk fra 80'rne til, så er de IT folk fra 00'rne jo sluppet fri, det lyder som en god deal, selvom de gamle i faget stadig har masser erfaring og nok også på dette område her :)

Tror Elektronisk Data Behandling begrebet forsvandt i 90'rne? (nå, i hvert fald for mig)

btw, bruger selv ca. 24kg i en bio18 og nok ikke den bedst isolerede kedel i 2013 :) men den virker!! har ca. 100m2 gulvvarme og resten er 4 radiatorer og vvb. så dit forbrug er nok rimlig.
Der er stadig en del parametre som helt sikkert kan betyde meget for dit forbrug, som 24grader, måske kan du redde lidt på kun 22g :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af Lintz » 02 dec 2013 19:01

Hej Elpres, Endnu et lille indspark fra mig. Som du nok selv er klar over så er det utroligt svært at sammenligne dit hus og vores huse. Et forbrug beror jo på så mange forskellige parameterer.
Isoleringsgrad, vinduer, Et eller to plan, gulvvarme og/eller radiatorer, Hvor tit lufter konen ud, men også i høj grad hvor ligger dit hus.
Ligger det på en bakketop med den lange facade vendt mod den kolde vestenvind eller ligger det ned i en lavning inde i en skov. Ikke helt lige meget.
En ting er sikkert. Dit fyr er rigeligt stort til dine m2 - Har selv 160 m2 og mit fyr kan sagtens klarer det - Også selv om konen står for åben dør og ryger flerer (Læs: mange) smøgerom dagen samt at døren skal åbnes for diverse hunde og katte.

At jeg så render ud og ind for at tjekke min grill er en nødvendighed som vi må leve med... :D

Jeg synes ikke dit forbrug ligger helt skævt men vil næsten påstå at du får et bedre forbrug pr m2 når, og hvis du indlemmer resten af huset til beboelse. Dit fyr passer bedre til nogle flerer m2.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Mit forbrug, jeres mening

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 19:31

Jeg syntes heller ikke forbruget er alarmerende. 24 grader er altså en del, trods alt ;)

Tommelfingerreglen siger, at du sænker forbruget med 5-6%, hver gang du sænker temperaturen inde med 1 grad C. Så der kunne jo ligge lidt der. Men du skal stadig have med, at det er et relativt lille areal at varme op med en kedel til træpiller. Der vil være %-vis stor tab i kedel/installation/skorsten, i forhold til arealet.

PT bruger vi 18 kg/døgn, ca. 215 kvm opvarmet, fornuftig isoleret samt Danfoss Living styring.

Jeg syntes egentlig Lintz har beskrevet det meget godt. Er egentlig meget enig i hans betragtning.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar