Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hastighedsregulering på laddomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
levi

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af levi » 30 nov 2013 10:48

Gmann skrev:Men Tom, jeg kan godt forstå din pointe. Det var de samme tanker jeg havde da systemet blev etablerert.
Det jeg syntes kunne være dejligt, hvis Levi kunne komme på banen og forklare hvad han mente, da han anbefalede termomix, til bedre comfort.
Jo længere tid du kan holde på varmen i din tank - og jo mindre konvektionstab du har på din installation - jo færre fyringer = bedre komfort.


jopa

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af jopa » 30 nov 2013 11:13

Lyder logisk og bliver mit næste projekt.
Kan godt være at det er et lantidsforrentet projekt men komforten kommer jo straks, og det er det vigtigste for mig.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 01 dec 2013 10:10

Hvis rørinstallationerne er ordenlig isolerede, så kan det ikke være ret meget mere end nogen enkelte minuter, man tilkøber sig ved at drosle fremløb til hus ned i temparatur.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 01 dec 2013 10:26

Varmetabet i et løgstør rør svinger fra ca 3w/m til ca 8w/m afhængig af fremløbstemperaturen.
Har man lange rør betyder dette varmetab en hel det, har man kun korte rør har det selvfølgelig mindre at sige

Prøv at kikke omkring side 18 i dette dokument
http://www.danskfjernvarme.dk/Faneblade ... inrør.ashx

Jeg har selv ca 70m mellem akkutank og hus, der betyder fremløbstemperaturen en hel del

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 01 dec 2013 10:55

Ja er enig. Min pointe var også at termomix ikke nødvendigvis altid er godt/rentabelt.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Tom_AT » 01 dec 2013 11:13

Godt? selvfølgelig er det godt. Der kan vist ikke rigtigt stilles spørgsmålstegn ved en automix løsning.

Rentabelt?
Det er måske 12-1300,- oveni den nævnte ventil løsning. I min optik er det småpenge når man i forvejen har brugt måske 20-25000,- på hele installationen, eller mere hvis man har haft en VVS'er til at montere.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 01 dec 2013 15:33

Tom, termomixen er jo lidt dyrere hvis du sammenligner med slet ikke at have noget.

Jeg syntes man skulle kigge på installationen først, og de penge der er til rådighed, inden man anbefaler termomixen.
Men har man en akkumuleringstank der er stor nok til at holde på varmen i mindst 18 timer, og en kedel der er stor nok til at fylde tanken med varme på 4-6 timer, og akkumuleringstanken er meget godt isoleret. Har man det, og har stadig 2500kr man gerne vil sætte på arbejde, så kan jeg ikke se noget galt i at købe en termomix.

Har det noget med comfort at gøre? Ja man skal nok kunne holde på varmen lidt længere, med en termomix, men hvor længe?
I en typisk installation, hvor rørene fra tank til hus godt isoleret, og fyrerummet ikke ligger langt væk fra stuehuset, så vil jeg mene at det er ganske lidt, og jeg tror det er så lidt at man ikke vil mærke nogen forskel. Når man ikke mærker nogen forskel, så kan der vel ikke være tale om comfort.

Når jeg nævner termomixen, og ikke Johns løsning, så er det fordi jeg endnu ikke har set hans løsning blive solgt nogen steder som et altarnativ til termomix. Så derfor tror jeg det er termomixen der bliver sat op langt de fleste gange. Men skulle jeg vælge, ville jeg vælge John løsning, da den jo er betydelig billigere.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Skovløber » 01 dec 2013 19:38

Jeg shunter også vandet til huset, hvor jeg primært har gulvvarme.
Det betyder jo så også, at jeg kan spare gulvvarmeshunten ovre i huset, dvs en ekstra pumpe..
Så på nuværende tidspunkt køre jeg 37 grader over til huset.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Bach » 21 dec 2013 07:51

Er der nogen der har overvejet en Esbe VTA 3 tre-vejs ventil med termostat indbygget? Kan få i prislejet 400 - 500 kr. incl. forsendelse fra de tyske netbutkkker. Den kan holde en konstant fremløbstemp. på den værdi du sætter den til. Jeg har 60 grader i fremløb, og det kan den holde lige i øjet - uanset om tanken er 90 grader eller kun 75 grader.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Skovløber » 21 dec 2013 09:36

Bach skrev:Er der nogen der har overvejet en Esbe VTA 3 tre-vejs ventil med termostat indbygget? Kan få i prislejet 400 - 500 kr. incl. forsendelse fra de tyske netbutkkker. Den kan holde en konstant fremløbstemp. på den værdi du sætter den til. Jeg har 60 grader i fremløb, og det kan den holde lige i øjet - uanset om tanken er 90 grader eller kun 75 grader.
Jeg ville klart gøre det hvis den kunne lave 60 grader i fremløb og akkutank samtidig var 30 grader icon_cheesygrin.gif
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar