Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hastighedsregulering på laddomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 29 nov 2013 21:41

levi skrev:
Jeg vil anbefale man lader tanken op til 85-90 grader, - og monterer en Termomix/Automix efter akkutanken så man kun sender den temp. ind i huset der er behov for (F.eks 60 grader) - på den måde holder man på varmen i akkutank så længe som muligt - og får så høj en komfort som muligt!
Det forstår jeg ikke.
Hvordan skulle en termomix kunne holde længere på varmen?


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Tom_AT » 29 nov 2013 22:15

Fordi ved lavere fremløbstemperatur er det mindre varmetab.
Automix er bare en trevejs-ventil.
Det er Automix der styrer temperaturen.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 29 nov 2013 22:18

Løgstør rør er ret godt isolerede. Kan ikke svare sig at købe termomix for det.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Tom_AT » 29 nov 2013 22:21

Selvfølgelig kan det det.
Det er jo en investering, ikke bare noget der skal holde et par mdr.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 29 nov 2013 22:26

Det er ikke et par måneder
Nærmere et par årtier, inden den investering er tjent hjem.

Desuden er det bare endnu en ting der kan gå i stykker. Forstå mig ret, kan godt lide projekter i mit varmesystem.
Men der skal være nogenlunde værdi i det, og ser det ikke med termomix


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 30 nov 2013 00:05

En termomix løsning er også en virkelig dyr løsning.
En velfungerende fremløbsshunt laves nemt med en danfoss rav8 ventil med en danfoss ravk termostat på, samt en kontraventil.
Ingen dyre elstyringer, blot en driftstabil danfoss termostat

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Tom_AT » 30 nov 2013 00:17

Jeg er klar over vi nok ikke er helt enige. Og selvfølgelig er Automix-løsningen dyrere. Men i min optik er Automix løsningen den rigtige løsning.

At der så findes billigere "ghetto"-løsninger er jo bare et plus :P

Men en RAVK+RAV8 løber jo i sig selv et godt stykke over 1000,- og så kontra-ventil oveni. Jeg ved godt det stadig er halv pris af en Automix, men der er pludselig ikke helt så langt til de 2500,-

Og i øvrigt jo, der er en mærkbar forskel i varmetab, om man kører med 55-60 gr fremløbstemperatur eller man kører 85-90 grader. Det er jo hele rørføringen der skal tage højde for, ikke kun de nedgravede rør.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 30 nov 2013 00:27

Løsning på hvad?

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 30 nov 2013 00:31

Så er løsningen at isolere dine ikke nedgravede rør bedre

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 30 nov 2013 00:41

Men Tom, jeg kan godt forstå din pointe. Det var de samme tanker jeg havde da systemet blev etablerert.
Det jeg syntes kunne være dejligt, hvis Levi kunne komme på banen og forklare hvad han mente, da han anbefalede termomix, til bedre comfort.


Besvar