Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg fra magasin – træk??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 17:28

martin_b skrev:Tjah, jeg har hørt om skorstensfejere der slet ikke forstår funktionen af en TS, og mange mystiske ting fra diverse fejere. Det er ikke alle der er deres svendebrev værdige...
Det mener du forhåbentlig ikke...det lyder ikke særlig betryggende. Vi har jo som alm. borgere ingen reelle sanktionsmuligheder...endnu mere gys.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af martin_b » 29 nov 2013 17:38

2XHansen skrev: Det mener du forhåbentlig ikke...det lyder ikke særlig betryggende. Vi har jo som alm. borgere ingen reelle sanktionsmuligheder...endnu mere gys.
Jo, det mener jeg - og det var ikke for at stjæle din tråd jeg nævnte det. Men jeg har hørt en skorstensfejer sige, at en TS giver ØGET træk, og altså ikke stabiliserer det. Men der er naturligvis dårlige skorstensfejere, ligesom der er alle mulige andre slags dårlige håndværkere - desværre.
Sanktionsmuligheder - næh. Men vi har frit skorstensfejervalg :)
Senest rettet af martin_b 29 nov 2013 17:39, rettet i alt 1 gang.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 17:39

martin_b skrev:Tjah, jeg har hørt om skorstensfejere der slet ikke forstår funktionen af en TS
Apropos funktion, kan du se noget "problem" i at justere kontravægten på selve TS spjældet så det holder sig næsten lukket hele tiden? Justerede den i går og oplever markant mindre tilbageslag af røg fra celleslusen.

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 17:40

martin_b skrev:Men der er naturligvis dårlige skorstensfejere, ligesom der er alle mulige andre slags dårlige håndværkere - desværre.
Kunne ikke være mere enig...og frit valg af skorstensfejer-det troede jeg faktisk ikke man kunne. Troede (naivt) at det var/er kommunalt bestemt.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af martin_b » 29 nov 2013 17:44

2XHansen skrev: Apropos funktion, kan du se noget "problem" i at justere kontravægten på selve TS spjældet så det holder sig næsten lukket hele tiden? Justerede den i går og oplever markant mindre tilbageslag af røg fra celleslusen.
Når du gør sådan, så sætter du TS ud af funktion, og lader vind og vejr bestemme trækket i din skorsten. Når du oplever mindre tilbageslag, så skyldes det, at du ved at pille ved TS får større træk i skorstenen.

Problemet er med andre ord, at du så ikke har et stabilt træk i din skorsten, og dermed ikke har nogen kontrol over din forbrænding. Det er blæsevejret udenfor der har kontrollen, når du sætter TS ud af funktion. Men se at få den TS placeret over dit røgrør, og så få løst dit virkelige problem (celleslusen?).

Dit fyr skal have et bestemt skorstenstræk - kig i din manual, og sæt så TS over røgrør og sæt vægten iflg. forskrifterne.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af pll » 29 nov 2013 17:55

Det at der kommer røg igennem en cellesluse er ikke nødvendigvis et udtryk for at den er slidt. Hvis der er røg på undersiden af slusen, vil den når den kører tage en portion røg med retur til oversiden. Det er kun hvis der kommer røg igennem når den ikke kører at det kan være den er slidt. Normalt skal der være undertryk under slusen og så vil der ikke komme røg på oversiden. Jeg tror at røgen skyldes at der er for lidt undertryk i kedlen.
Mvh Peter

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 17:56

martin_b skrev: Når du gør sådan, så sætter du TS ud af funktion, og lader vind og vejr bestemme trækket i din skorsten. Når du oplever mindre tilbageslag, så skyldes det, at du ved at pille ved TS får større træk i skorstenen.
Og det hører jeg er OK ift. det formentlig manglende træk
i skorstenen, men det er selvfølgelig kun en brugbar løsning nu hvor det blæser lidt (her på Fyn i al fald).
martin_b skrev:Men se at få den TS placeret over dit røgrør, og så få løst dit virkelige problem (celleslusen?).

Dit fyr skal have et bestemt skorstenstræk - kig i din manual, og sæt så TS over røgrør og sæt vægten iflg. forskrifterne.
Ved jo så ikke om det reelt er celleslusen der er det egentlige problem, for fyret har jo fungeret indtil nu. Men kan godt se at TS bør flyttes.
I øvrigt er der i den helt vidunderlige svenske manual til fyret (og ja, jeg er ironisk) ikke nogen vejledning ift. indstillingen af vægten...så det må vel være at prøve mig frem metoden?!

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af martin_b » 29 nov 2013 18:01

Der må da står nogen om hvilket træk fyret en lavet til?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 18:01

pll skrev:Det at der kommer røg igennem en cellesluse er ikke nødvendigvis et udtryk for at den er slidt. Hvis der er røg på undersiden af slusen, vil den når den kører tage en portion røg med retur til oversiden. Det er kun hvis der kommer røg igennem når den ikke kører at det kan være den er slidt. Normalt skal der være undertryk under slusen og så vil der ikke komme røg på oversiden. Jeg tror at røgen skyldes at der er for lidt undertryk i kedlen.
Mvh Peter
Tak Peter-din beskrivelse er noget mere klar end min tidligere...og er helt enig. Undertrykket mangler...og det skal (vel) skabes af trækket i skorstenen? Mvh Stig

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 18:07

martin_b skrev:Der må da står nogen om hvilket træk fyret en lavet til?
Har lige gransket manualen og du har jo ret...der står anbefalet skorstenstræk på 1 - 2,5 mbar (eller rettere 1 - 2,5 mmvp, men gætter på det er mbar) ...så det må jeg kunne aflæse på vægten når TS bliver flyttet (lige nu Lan jeg ikke aflæse noget da TS sidder bag fyret...smart ikke)


Besvar