Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg fra magasin – træk??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 28 nov 2013 09:56

Har et CTC EcoFlex fyr med ekstern vist nok 400 l. magasin (med improviseret låg af…ja gipsplader). Trækstabilisator sidder under røgrørets indgang i skorstenen. Og det har i og for sig fungeret…indtil nu. Fyret står i kælder (hus fra 60’erne med muret skorsten+kerne. Skorsten er ca. 10 m høj gætter jeg på).
Fyrrum har vindue med lille regulerbar plastik ventilator i selve ruden (som selv kører op ned i fart afhængigt af vejret uden for) – de kendes typisk fra ældre huse, hvor man selv kan regulerer ventilatoren vha. kædetræk, hvorved et spjæld lukker for luften. Hos os står ventilatoren altid helt åben.

Skorsten + fyr er renset – ingen slagger og ingen umiddelbare blokeringer. Har haft mistanke til selve celleslusen, men gummivingerne ser egentlig OK ud.
[album]1829[/album]
Blæser skulle heller ikke fejle noget og sneglen der fører piller frem til herden ser også funktionsdygtig ud (men nu er jeg jo ikke ekspert).
[album]1830[/album]
Så jeg har tjekket alle de ting som montøren foreslog…men røgen er der igen. Ser tydeligt røgen stige roligt op af studsen hvor pillerne falder ned i fyret når flexslangen er taget af.

Har så senest prøvet at justere trækstabilisatoren så den ikke åbner helt så let og det ser egentlig ud til at hjælpe lidt. Før stod det vel typisk ¼ åbent og tænker det nærmest tager for meget af undertrykket, men gir det mening???
Har I kloge mennesker nogen forslag?


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af martin_b » 28 nov 2013 11:34

Blæser den ventilator du nævner UD af rummet?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 28 nov 2013 16:12

martin_b skrev:Blæser den ventilator du nævner UD af rummet?

Nej, den blæser ind i rummet.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af martin_b » 28 nov 2013 23:47

Mystisk. Noget må have ændret sig, når det har købt fint indtil nu. Du skriver godt nok "i og for sig". Under alle omstændigheder er det ikke smart at trækstabilisator sidder under røgrør. Har du tjekket om der sidder noget fast i skorstenen?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af Olaf13 » 29 nov 2013 01:43

Hej
Hos mig var det celleslusen der bliver lidt slidt og med en tynd ujævn belægning på pladen så selv om den så tæt ud, men var det ikke. Det er ikke lige til at se med øjnene. Man kan rense og poler pladen og undesøge om gummilisterne kan blive beder.
Nå du først har røgen til at sive op igennem slusen bliver der mere og mere belægning og støv på pladen. Jeg har dog tilsidst skiftet celleslusen ud med en manuel låg.


Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 17:04

martin_b skrev:Mystisk. Noget må have ændret sig, når det har købt fint indtil nu. Du skriver godt nok "i og for sig". Under alle omstændigheder er det ikke smart at trækstabilisator sidder under røgrør. Har du tjekket om der sidder noget fast i skorstenen?
Enig-noget har ændret sig, men hvad er jeg ikke helt klar over? Og når jeg skriver i og for sig mener jeg, at der har været andre episoder med fyret...sneglen fra magasinet havde arbejdet sig af selve magasinet pga ophobning (gæt) af pulveriserede piller i bunden (og hvorfor sneglen er begyndt på det nummer er helt uklart).
Skorstenen er ikke blokeret...
Er ikke helt skarp på hvorfor placeringen af trækstabilisator under røgrør er uhensigtsmæssig...kan du forklare hvorfor?

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af martin_b » 29 nov 2013 17:11

2XHansen skrev: Er ikke helt skarp på hvorfor placeringen af trækstabilisator under røgrør er uhensigtsmæssig...kan du forklare hvorfor?
Når TS sidder under røgrør, så når den ikke at "fange" ændringer i træk, før det ændrede træk så at sige har passeret dit røgrør. Den skal sidde ca. 50 cm over røgrør, for at der under TS kan være et ensartet træk.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 17:16

Olaf13 skrev:Hej
Hos mig var det celleslusen der bliver lidt slidt og med en tynd ujævn belægning på pladen så selv om den så tæt ud, men var det ikke. Det er ikke lige til at se med øjnene. Man kan rense og poler pladen og undesøge om gummilisterne kan blive beder.
Nå du først har røgen til at sive op igennem slusen bliver der mere og mere belægning og støv på pladen. Jeg har dog tilsidst skiftet celleslusen ud med en manuel låg.
Hej Olaf - det lyder rimeligt mht. ikke at kunne se om celleslusen egentlig er mere slidt end den ser ud til at være. Men vil du mene at hvis slusen er slidt, så kan den ikke holde luften ude? Lidt kryptisk formuleret, men spørger fordi vores cellesluse har fire gummiflapper og jeg forestiller mig at den måske når den kører rundt, kan stoppe så der er mere eller mindre fri passage mellem to flapper...håber det gir mening? Men det burde vel ikke kunne lade sig gøre, eller??
Var/er din cellesluse en tilsvarende model med fire flapper? Synes jo det lyder fornuftigt at skifte den - vi har bare slet ikke mulighed for at ændre den til et manuelt låg (hvordan mon det virker).
Mvh Stig

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af 2XHansen » 29 nov 2013 17:21

martin_b skrev:Den skal sidde ca. 50 cm over røgrør, for at der under TS kan være et ensartet træk.
Hmm...tak for den opklaring Martin. Tænkte noget i den retning, men den har siddet sådan siden fyret blev installeret af den tidligere ejer, så jeg kan undre mig hvorfor skorstensfejer ikke har kommenteret på det de ca 5 gange vi har haft ham på besøg...bør overveje en flytning af TS...gys. mvh Stig

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Røg fra magasin – træk??

Indlæg af martin_b » 29 nov 2013 17:23

2XHansen skrev: Hmm...tak for den opklaring Martin. Tænkte noget i den retning, men den har siddet sådan siden fyret blev installeret af den tidligere ejer, så jeg kan undre mig hvorfor skorstensfejer ikke har kommenteret på det de ca 5 gange vi har haft ham på besøg...bør overveje en flytning af TS...gys. mvh Stig
Tjah, jeg har hørt om skorstensfejere der slet ikke forstår funktionen af en TS, og mange mystiske ting fra diverse fejere. Det er ikke alle der er deres svendebrev værdige...
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar