Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 29 nov 2013 10:14

nemocharley skrev:Så er der næsten brugt en palle Greenii træpiller - fra 20/7 til 29/11. Udover at have ændret lidt på set.temp (starter nu ved 55-57 grader), så er der ikke pillet ved noget, da flamme, røg og aske ser rigtig ud.

Det ser ud til at blive omkring 4 paller årligt uden hjælp fra elpatronen.
Hmmmm.
Var det ikke 1300 l olie du brugte i en gammel salemander.....
Det burde vel svare til max 2 tons træpiller


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af martin_b » 29 nov 2013 10:57

triumph skrev:
Hmmmm.
Var det ikke 1300 l olie du brugte i en gammel salemander.....
Det burde vel svare til max 2 tons træpiller
Gætter på at den gode nemo har skruet lidt op for varmen i hytten siden han fik pillefyr ;)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 29 nov 2013 11:15

nemo´s sauna......... icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2013 11:19

nej - de 1200-1500 liter var en fremskrivning efter alt det isolering og energiforbedring. Det har vist sig slet ikke at holde - desværre. Denne fremskrivning blev lavet af selvsamme person, som anbefalede mig det store solcelleanlæg og en luft/vand varmepumpe. I den virkelig verden har forbruget på den gamle Salamanderkedel været på 1800-2100liter årligt set over de sidste to år.

Vi har skruet en lille tand mere op for gulvvarmen (og vi nyder det icon_cheesygrin.gif ), og jeg er måske knap så påpasselig med at holde dørene til den kolde entré lukket.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 29 nov 2013 16:23

Selv om du brugte 2100 l olie på en kedel med 50% virkningsgrad, så burde du kun teoretisk bruge 2625 kg træpiller, hvis din årsvirkningsgrad var 0,8.
Jeg ved godt at det er svært at opretholde en høj virkningsgrad med et lille forbrug. Men du ligger altså stadig og roder rundt med en årsvirkningsgrad omkring 50-60%


nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2013 16:39

Tre paller tror jeg ikke vi kan holde os på... - fyret har en dokumenteret effekt på 90%, ifald årsvirkningsgraden skulle være 50%, tja så er der jo noget galt. Altså årsvirkningsgraden er self lavere end en testet virkningsgrad - men 40% lavere? Det vil jo gøre det ligeså ringe som den gamle Salamander.

Og husk de 2000liter var jo uden solvarmen! Men lad os nu se, hvor langt denne palle rækker :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 29 nov 2013 17:18

nemocharley skrev:Tre paller tror jeg ikke vi kan holde os på... - fyret har en dokumenteret effekt på 90%, ifald årsvirkningsgraden skulle være 50%, tja så er der jo noget galt. Altså årsvirkningsgraden er self lavere end en testet virkningsgrad - men 40% lavere? Det vil jo gøre det ligeså ringe som den gamle Salamander.

Og husk de 2000liter var jo uden solvarmen! Men lad os nu se, hvor langt denne palle rækker :)
du brugte altså 2000 l olie inden du fik solvarme !?
Det bliver det jo endnu værre af.
Fyret er testet ved minimumsydelsen (Dvs den ikke kører start/ stop under test) Og der kan det helt sikkert holde den virkningsgrad fyret er testet til.
Problemet er bare at det vel skal værre -5 C, før fyret bare kan køre minimumslast i dit relativt lille lavenergi hus. Og derved konstant kører start/stop. Derudover ligger der et stort tab i varmesystemet i overgangsperioder.

Hele humlen (i mit hoved, og da det er fredag tænker jeg en del på humle.....) Er at man kan stoppe hele varmeanlægget ned i overgangsperioderne og sommeren, undtagen 1-2 timers drift om dagen.
Du holder konstant din aku tank varm (og cirkulere måske endda varmt vand til radiatore rundt i uisolerede rør ?)

Jeg prøvede at holde mit fyr igang hele sommeren, da jeg havde fået nogen 100% ubrugelige piller, jeg ellers ville have brændt af på et bål.
Jeg brugte ca. 20-25 kg/døgn, selvom jeg stort set ikke havde noget forbrug. bare pga tab i kedel og ikke mindst rørsystem.
Og din strategi med akutank passer dårligt med nedluk af anlæg når der ikke er behov for varme.

Jeg elsker at sige det....... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jeg syntes at dit anlæg er kompliceret og dyrt,på en helt forkert måde.
Da det hverken bidrager til øget komfort, eller øget virkningsgrad.

Jeg tror du har en virkelig dårlig årsvirkningsgrad, fordi dit anlæg ikke kan køre lavlast. Derfor har du en en akutank, og solvarme til om sommeren.
Akutanken gør at du ikke stopper anlægget når du ikke har behov for varme. Fordi anlægget konstant holder akutank varm.
(Og hvis du ikke lukker for varmerør til radiatore hele sommeren/overgangsperioder. Så går det rigtigt galt)
Om sommeren skulle solvarmen holde vvb varm. Men lur mig om ikke der er mange perioder hvor der enten må benyttes el eller piller. Og hvis der skal benyttes piller, så er det ikke kun vvb der skal varmes op, men først en aku tank. Der efter vvb er varmet op. Bare står og bliver kold. (eller endnu værre, Akutank er varm hele sommeren)
I overgangsperioder er det det samme problem, bare værre. Aku tanken holdes varm, og varme cirkulere konstant gennem rørsystem. Selvom der kun var behov for 2 timers varme /døgn

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2013 18:53

Når elpatronen er sluttet til (det holder lidt hårdt med det), så var tanken at holde fyret slukket i 6mdr.

Jeg kan godt følge det du siger, vi har jo også haft det oppe og vende før. Mht. spildvarme fra akkutanken og rørføringer i bryggers, så bruges den spildvarme jo til at holde bryggers frostfrit.

Antal start/stop dagligt (den står på højlast men er pint lidt i pillefødning, så den reelt indfyrede effekt er ca 17kw) - tror vi har 12 starter for tiden, i oktober 7-8 stk.

Jeg har ingen vvb - kun akkutank og en friskvandsstation.

Komfort? Det giver ikke den samme komfort som den Biotech Toplight jeg fik et tilbud på, det er sandt. Men 5-6x10 minutters rens om året er nu fint nok til mig.

2000 liter olie bliver iflg. praxiserfaringer til ca 5 paller piller, solvarmen skulle gerne nappe en af de paller - altså 4 paller. Det er den simple udregning uden skelen til andre forskelle mellem det gamle og det nye varmesystem.

Men altså set fra dit synspunkt, så ville jeg kunne have sparet en palle træpiller havde jeg købt toplighten, og droppet pellmaxen m. solvarme? Eller misforstår jeg dig?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 30 nov 2013 08:59

nemocharley skrev: Jeg har ingen vvb - kun akkutank og en friskvandsstation.

Komfort? Det giver ikke den samme komfort som den Biotech Toplight jeg fik et tilbud på, det er sandt. Men 5-6x10 minutters rens om året er nu fint nok til mig.

2000 liter olie bliver iflg. praxiserfaringer til ca 5 paller piller, solvarmen skulle gerne nappe en af de paller - altså 4 paller. Det er den simple udregning uden skelen til andre forskelle mellem det gamle og det nye varmesystem.

Men altså set fra dit synspunkt, så ville jeg kunne have sparet en palle træpiller havde jeg købt toplighten, og droppet pellmaxen m. solvarme? Eller misforstår jeg dig?
Ingen vvb/hvad er en fridkvandsstation ?

Min pointe er at du udskifter et oliefyr med en virkningsgrad på 50%, med et pillefyr med en virkningsgrad på 90%. Du isolere hele hytten, og montere solvarme. Og allgevel bruger du ligeså mange kwh til at opvarme huset som du hele tiden har gjort.
Hvorfor ?

Kunne det have noget med setuppet at gøre (akutank) ?
mvh Jesper

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 30 nov 2013 09:28

friskvandsstation er en ekstern pladevarmeveksler til brugsvand (se evt. mit galleri).

huset er vurderet til at kræve en 7-8kw kedel. Jeg synes ikke jeg havde så mange muligheder da jeg handlede, når det kom til stykket efter indkøb af solvarme og det lille fyrrum.

Jeg overvejede at sætte en iwabo s2 brænder på pellmax kedlen, men det blev lige dyrt nok.

Men om det betyder noget at fyre med 10 eller 20kw, når fyret ikke modulerer - det ved jeg ikke. 10 kw burde være nok selv med indfyring i akkutank i mit tilfælde.

Mht. modulation - scotten ville jeg ikke have, toplighten havde jeg ikke råd til - hvad så her i dk med et lille fyrrum - MGM Junior (nye version) kunne have været interessant, men den var ikke kommet på markedet, da jeg skulle handle.

Alle udregningerne, de teoretiske procenter, virkningsgrader, systemtab osv osv - det bliver hurtigt lidt abstrakt for mig. Så helt lav-praktisk
og set fra dit synspunkt, så ville jeg kunne have sparet en palle træpiller havde jeg købt toplighten (3 paller), og droppet pellmaxen m. solvarme (4 paller)? Eller misforstår jeg dig?


Besvar