Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov og sodringe

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Mr. X » 23 dec 2007 13:08

Nillerbee skrev:Det sidste jeg har hørt om dette værktøj er at det kan anskaffes til en "fornuftig" pris EFTER NYTÅR.. Grund: de har ikke fået prisen fra leverandøren endnu..
Har set det i funktion .. En stor skraldnøgle med et rense hoved (flad jern) der er formet således at det kan komme ned i herden.
Virkede ganske godt.. man blir dog nødt til at afmontere tornado snorklen for at komme til..

Men prisen er ukendt...
Det værktøj bør følge gratis med et Benekov fyr, indtil der er lavet en herde der ikke laver sodring ! Jeg forventer prisen bliver aldeles symbolsk icon_cheesygrin.gif

mvh
Allan


Brugeravatar
Nillerbee
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 06 aug 2007 11:58
Mit fyr: Benekov PL 27 (Tornado)
Areal: ca. 250 m2+100L VVB
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 12-14t
Geografisk sted: Bornholm

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Nillerbee » 23 dec 2007 13:12

HA HA.... ja der kan jeg sku kun være enig :lol:

Har knækket 4 sikrings bolte pga sodring/kridt-korn kage..
Faktisk 5 men den ene knækede pga at den anden sikringsbolt raslede ud HOST HOST... :wink:
(TM3006 vers 7.90.02b)

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af BVMP » 28 dec 2007 09:12

En lille efter julegave fik jeg i går morges;
Fruen ringede kl. 0615 - sad lige med en kop frisk morgen kaffe, den sidste time på jobbet - og fortalte kort at der ikke var noget varme. Hun var ikke særligt imponeret over "mit" fyr. Nå jeg kunne kun beklage og sige at jeg ville kigge på det straks jeg kom hjem ( efter 24 timers job!)

Hjemme kl 0740 kunne jeg se at der var masser af brændsel - havde jo også fyldt op så der skulle være nok. Men meldningen "ild brændt ud" var jo klar nok.
Temp var nede på 21 grader så det havde gået ud noget tid - VVB/lager på 750l
Ud med askeskuffen, rense og hånden ned i herden, der var en ganske stor sodring. Ud med pladen, så det var til at komme til, frem med spartel, en skrutrækker og en hammer - også bare igang. Ikke fordi sodringen sad særligt fast, men hård nok til at der skulle bankes lidt.
Når nu jeg var igang kunne kedlen m.m. renses ibund. Jeg opdagede at der på kedelvæggene var et lag sod, på 1mm eller lidt mere. Selv om jeg skraber med spartel hvergang jeg tager aske ud. Nå det hele blev renset, så ud og køre efter ovnkit.
Så få samlet og efter en kop kaffe ild i kornet. Ingen problemer i det. Men så var kl. også blevet 11.
I løbet af eftermiddagen fik fyret varmet vvb op, og jeg koblede et gulv til hver 1/2 time ca. så først på aftenen var det "normalt" i fyrrummet og i huset.

Fyret har kørt siden medio SEP, først med en blanding af tp og korn, den sidste tid kun korn.

Nu vil det jo være rart at være sikker på at fyret kan brænde frem til engang i MAJ, for sker dette igen en dag hvor jeg er på job i flere dage og væk fra lokal området - ja så tror jeg min "goodwill" forsvinder ganske hurtigt, som dug en sommermorgen!

Så det før omtalte værktøj fra Karsten vil være dejligt, så lige en gang imellen lukke ned (planmæssigt) skrabe, skrabe og så ild på igen. Og ingen dårlige overraskelser.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
Nillerbee
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 06 aug 2007 11:58
Mit fyr: Benekov PL 27 (Tornado)
Areal: ca. 250 m2+100L VVB
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 12-14t
Geografisk sted: Bornholm

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Nillerbee » 28 dec 2007 11:15

Under goliath i indlægget "rensning af goliath".. Er der et forslag om at bruge kobberfedt i herden efter man har renset for sodring... hmmm.. :?

Er der nogen der har prøvet det??
(TM3006 vers 7.90.02b)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Ulrik » 28 dec 2007 12:34

Nillerbee skrev:Under goliath i indlægget "rensning af goliath".. Er der et forslag om at bruge kobberfedt i herden efter man har renset for sodring... hmmm.. :?

Er der nogen der har prøvet det??
Jeg tror hurtigt det vil blive slidt væk af brændslet.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af soc » 28 dec 2007 14:00

hvad med knofedt. Det slides ikke væk.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Poulsen » 26 jan 2008 22:17

For at se hvad der sket med hensyn til sodring, har jeg undladt at rense fyret i 2 måneder!!!!
I perioden er der brændt godt 2,3 tons træpiller af og jeg har ikke tilset eller fjerne noget som helst fra retorten.
Det er ikke pga. af dårlig forbrænding eller lign. at jeg renser nu, men udelukkende fordi jeg havde bestemt mig for en "test" periode på 2 måneder.
136_3619.jpg
136_3618.jpg
Som det ses af billederne er der opbygget en sodring, men altså ikke i så voldsomt grad at det havde indflydelse på forbrændingen. Jeg har ladet stokeren køre tomt for træpiller, derfor er der kun aske i bunden af retorten ned ved sneglen.
Som det også ses af billederne, er det kornbrænderhovedet uden forøgelse af luftspalten der er monteret. Kornbuen er ikke brugt i testperioden.
Hilsen Poulsen

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Klaus » 27 jan 2008 07:10

Så er det da bevist på billeder at en Benekov kan være på pillen ;)

Brugeravatar
carsten8310
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 08 jan 2007 15:41
Mit fyr: L25 Silver
Areal: 2x116 + det løse
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 7 Tons
Geografisk sted: Horsens

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af carsten8310 » 23 feb 2008 10:44

Poulsen skrev:For at se hvad der sket med hensyn til sodring, har jeg undladt at rense fyret i 2 måneder!!!!
I perioden er der brændt godt 2,3 tons træpiller af og jeg har ikke tilset eller fjerne noget som helst fra retorten.
Det er ikke pga. af dårlig forbrænding eller lign. at jeg renser nu, men udelukkende fordi jeg havde bestemt mig for en "test" periode på 2 måneder.


Som det ses af billederne er der opbygget en sodring, men altså ikke i så voldsomt grad at det havde indflydelse på forbrændingen. Jeg har ladet stokeren køre tomt for træpiller, derfor er der kun aske i bunden af retorten ned ved sneglen.
Som det også ses af billederne, er det kornbrænderhovedet uden forøgelse af luftspalten der er monteret. Kornbuen er ikke brugt i testperioden.
Renser kun min 1 gang om året ved omkitning. hvor jeg bruger en skarp genstand, lige efter jeg har slukket bålet. Har dov lige et hurtigt spørgsmål, troede jeg havde købt en pille ver. det brændehoved du har er til korn siger du. og ligner mit, hvordan ser et ud til træpiller. troede kun der findes 1 brændehoved. i er velkommen til at smide en PB så jeg ikke starter et nyt emne op her..

Hjortsvang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 04 sep 2007 19:23
Mit fyr: Benekov R15 - kornbue-versionen
Areal: 155
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Dagligt forbrug: 15 kg TP - 30.august
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Hjortsvang » 23 feb 2008 18:17

1. Hvilken model har du? - R 15 med kornbue
2. Hvornår er den købt? - efteråret 2006
3. Hvor mange m2 varmer du op? - 160 m2
- magasin højre side

Har sodring som jeg pt forsøger at holde væk ved at tage en "rundtur" hver 2. dag med en gammel fugespartel, som er blevet rettet og slebet lidt til. Glemmer jeg - ja så kan kun hammer og en skruetrækker tage det ...

Har også haft en del sod, men har nu droppet rådene om ilt % på 8-8,5, og smed den for et par dage siden op på 9,5 % . Har tidligere prøvet en høj ilt procent - uden resultat, men denne gang (indtil videre) har det gjort den væsentlig mere grå end sort.

Har ligesom mange af jer andre forsøgt mange ting, så forventer ikke mirakler.


Besvar