Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Donto
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 sep 2013 08:16
Mit fyr: 2 stk brændeovne
Areal: 320
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7361
Dagligt forbrug: ? 1 palle i ugen
Årligt forbrug: 30 paller
Geografisk sted: Rørbæksø

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Donto » 26 nov 2013 22:38

Hej

Jeg er så nu langt om længe kommet så langt med at lave fyrrum og installere kedel, tank osv. at vi skulle til at have gang i krematoriet.
20131126_213220.jpg
Da jeg aldrig har fyret før anede jeg ikke at der var noget galt da den egentlig steg meget fint dog lidt langsomt i varmen. Da den så slukkede sugeren tænkte jeg bare at det var smart at den lige kvalte det lidt når den kom for højt op omkring 95 grader.

Jeg sad så og læste lidt rundt omkring det her underforbrænding da jeg fandt ud af det nok ivertfald ikke var optimalt at fyret stopper sugeren for så at starte den igen når den kommer ned på omkring 85-90 grader, da den jo så ivertfald ikke brænder gasserne.
Og det kunne så være super fedt hvis der lige var nogen der havde nogen gode råd til hvordan jeg fik det løst.

Efter meget læsning mest her på Stokerpro har jeg fundet frem til to ting jeg burde få styr på.

1. Luft - Det er nok en fejl at jeg ikke har fået installeret en træk stabilisator og skal da have dette gjordt hurtigst muligt, skal lige have fat i fejeren ang. placering.

2. Flow - Jeg har købt en ESBE LTC 171 Ladomat men er kommet meget i tvivl om den flytter tilpas med vand til mit fyr. Og syntes ikke rigtigt jeg kan finde så mange med et Atmos DC50 og se hvilken Ladomat de bruger, eller så meget info omkring den LTC 171.

Virknings mæssigt ser den ud til at virke som den skal de tre termometre blander ivertfald det 80-90 grader varme vand der kommer ud af kedelen sammen med det kolder fra bunden af tanken til ca 65 grader varmt vand til bunden af fyret og tanken bliver der ikke smidt noget varme i før fremløb kommer over de 65-70 grader.

Umilbart ser det ud til den kan flytte 3 M3 i timen når den står på 3. Men det kan også være jeg læser det forkert.
http://infoweb.esbe.se/files/52222/Kata ... 0300_B.pdf
Untitled.png
På forehånd mange tak for hjælpen


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af John Skov Jensen » 27 nov 2013 05:32

Hvilken åbningstemperatur har din termostat i ladeventilen?
Sådan en stor kedel skal virkelig have noget køling for at yde optimalt, så derfor skal du prøve at montere f.eks. en 60 graders termostat i stedet.
Hvilken pumpe sidder der på din ladeventil? Den skal selvfølgelig stå på højeste trin
Din rørføring mellem ladeventil, akku og kedel, er der mange bøjninger? Hvilken dimmension på rørene?

Donto
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 sep 2013 08:16
Mit fyr: 2 stk brændeovne
Areal: 320
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7361
Dagligt forbrug: ? 1 palle i ugen
Årligt forbrug: 30 paller
Geografisk sted: Rørbæksø

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Donto » 27 nov 2013 11:14

Hej John

Åbnings termostaten er en 65 graders. det er denne her jeg har købt.
https://www.sanistaal.com/da/produkter/ ... -65gr.aspx

Er det bare sådan en her jeg burde bestille til den.
VVSnr: 408419360 Termisk Indsats 60°

Pumpen på den er en Wilo RS25/7-3, Fandt data bladet men ved ikke lige hvordan jeg ser om det er tilstrækeligt.
Approved fluids (other fluids on request)
Max. volume flow: 5 m3/h

http://productfinder.wilo.com/en/PL/pro ... _datasheet

Den står hele tiden på trin 3.
20131127_095231.jpg
Rørførring mellem Kedel, Ladeventil og Tank er alt sammen ført i 1½"
Har lige lavect en tegning med mål på af rørføringen.
Rørføring.png
Er det for langt og for mange vinkler ?

/Lasse

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Gmann » 27 nov 2013 11:38

Det er en fin kedel du har der. Du skriver at du bruger palletræ til at fyre med. Hvis det er tilfældet så kommer varmen noget hurtigere sammenlignet med almindelig skovbrænde.

Donto
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 sep 2013 08:16
Mit fyr: 2 stk brændeovne
Areal: 320
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7361
Dagligt forbrug: ? 1 palle i ugen
Årligt forbrug: 30 paller
Geografisk sted: Rørbæksø

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Donto » 27 nov 2013 11:55

Hej Gmann

Jeg fyrer med nåle træ, med en palle var det sådan en her jeg tænkte på.
20131127_115339.jpg
Tænder gerne op med noget affalds træ hvis jeg lige har et par bræder, lægter, regler eller andet.

/Lasse


Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Gmann » 27 nov 2013 13:02

Hej igen Lasse
Er du sikker på at ladeventilspumpen kører?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af John Skov Jensen » 27 nov 2013 13:48

Donto skrev:Hej John

Åbnings termostaten er en 65 graders. det er denne her jeg har købt.
https://www.sanistaal.com/da/produkter/ ... -65gr.aspx

Er det bare sådan en her jeg burde bestille til den.
VVSnr: 408419360 Termisk Indsats 60°

Pumpen på den er en Wilo RS25/7-3, Fandt data bladet men ved ikke lige hvordan jeg ser om det er tilstrækeligt.
Approved fluids (other fluids on request)
Max. volume flow: 5 m3/h

http://productfinder.wilo.com/en/PL/pro ... _datasheet

Den står hele tiden på trin 3.
20131127_095231.jpg
Rørførring mellem Kedel, Ladeventil og Tank er alt sammen ført i 1½"
Har lige lavect en tegning med mål på af rørføringen.
Rørføring.png
Er det for langt og for mange vinkler ?

/Lasse
Ved Sanistål har den 60 graders termostat vist dette nummer
https://www.sanistaal.com/da/produkter/ ... -60gr.aspx

Jeg vil mene at med så kraftig en kedel, så har du brug for så meget flow som muligt og så stor spænd fra ladeventil termostatens åbningstemperatur til kedlens max arbejdstemperatur på ca 90 grader.

Den tegning du har lavet, viser ingen mærkværdigheder. Når det hele er ført i 6/4" burde det være ok.

Og kedlens trækregulator er justeret, så den lukker ned for luften i indsugningen bagpå, således at den er så godt som helt lukket ved de 95 grader?
Ja, og selvfølgelig skal pumpen køre for fuld skrald, du skulle gerne kunne høre forskel i lyden fra pumpen når du skifter fra trin 1, til 2 og videre til trin 3

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Zarge » 27 nov 2013 17:01

Hvis rørene reelt går ned af for at komme i tankene, har du så udluftnings mulighed i toppen...?

Wolgergren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19 jun 2010 08:49
Mit fyr: Atmos DC 50
Areal: 125+100
Brændsel: Fast+Olie
Geografisk sted: Midtfyn
Givet likes: 1 gang

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Wolgergren » 30 nov 2013 21:39

Hej

Jeg kører selv med en DC 50 og en Esbe 171 som altid står på 3.... Min rørføring ligner meget din, dog lidt kortere og alt udført i 2".

Har lukket trykekspansion (kan ikke anbefales.... har problemer med at ventilen for kølekredsen åbner for tidligt)

Jeg ville starte med at skifte termostaten i Esbe'n til en 55 eller 60 graders (de har den ved Billigvvs.dk til ca. 185,- (den samme som sidder i vtc ventilen)) og monterer en trækregulator i skorsten

Og ja sådan en atmos sparker altså noget varme af sig....

Hvis jeg lader skorsten trække alt hvad den kan og fyrer med rent krudt ligger jeg på ca. 75 Kw..... og et flow på små 2 M^3/t (har måler på kedlen)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af John Skov Jensen » 01 dec 2013 00:27

Wolgergren skrev:Hej

Jeg kører selv med en DC 50 og en Esbe 171 som altid står på 3.... Min rørføring ligner meget din, dog lidt kortere og alt udført i 2".

Har lukket trykekspansion (kan ikke anbefales.... har problemer med at ventilen for kølekredsen åbner for tidligt)
Jeg ville starte med at skifte termostaten i Esbe'n til en 55 eller 60 graders (de har den ved Billigvvs.dk til ca. 185,- (den samme som sidder i vtc ventilen)) og monterer en trækregulator i skorsten

Og ja sådan en atmos sparker altså noget varme af sig....

Hvis jeg lader skorsten trække alt hvad den kan og fyrer med rent krudt ligger jeg på ca. 75 Kw..... og et flow på små 2 M^3/t (har måler på kedlen)
Det lyder som noget sludder du der skriver, at trykekspansion til fastbrændselskedler ikke kan anbefales. At have trykekspansion gør jo netop det at det hæver kogepunktet på vandet og minimere derfor faren for pletkogning og reel kedelkogning, og at du typisk kan tillade en lidt højere drifttemperatur. At din ventil på kølekredsen åbner og tvangskøler kedlen er ikke et produkt af trykekspansionen, udelukkende den sikkert for høje temperatur på vandet eller at din ventil er defekt. I sjældne tilfælde manglende flow, hvilket sikkert ikke er gældende for dig da du har et højt flow.

Så generelt set er det en god ting med trykekspansio på et fastbrændselsanlæg, at påstå andet må siges at være en fejl.


Besvar