Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af Idor » 26 nov 2013 10:08

Hej

Er der ikke ca en 8-10 stykker som kan skrive i denne tråd med deres bruger navn på stokercloud.

I skal have ilt styring monteret på jeres scotte/woody. I behøver ikke køre med det, men bare den viser graferne.


jeg synes nemlig ikke mit viser korrekt på nogen måde og har været i dialog med nbe. De siger det er helt normalt og jeg skal bare kalibrere igen, men det kommer altid frem til samme resultat. Min graf for den målte rest ilt indhold, er meget hidsig over/under hele tiden. Hvis man tog en median af målingerne, så ser det ud til at tendensen er korrekt.

Jeg har optaget en video af mit display, hvor fyret har været slukket i ca tre timer. Jeg advarer, filen er stor og filmen møg kedelig.
Men fakta, den måler ilt indhold fra 17.7% - 22.5% på et slukket fyr med lukkede låger. Opfører i andres også sådan..???

https://dl.dropboxusercontent.com/u/109 ... .53.54.mp4


Disse spring som den laver med slukket fyr forklarer jo så i min verden ganske godt, horfor min iltgraf ser sådan ud, når fyret kører. Den måler ikke rigtigt eller tolker dataene forkert.


Føler ikke rigtigt jeg kan komme videre i min sag. Forhandler har henvist til NBE og de siger at det er normalt, men fakta er, at fyrer ikke kan køre med ilt styring sat til at regulere. Den kvæler flammen og der er ubrændte piller og ingen faktisk Kw ydelse eller fuld knald på blæser og lille flamme og igen ingen Kw effekt ud af kedlen.

Har næsten givet op, men synes ikke det kan være rigtigt. Har betalt en del penge for ilt styring og så skal det også virke. men hvor går jeg hen med det..??

Denne tråd er ikke ment for at aste med mudder mod NBE. Synes de laver et super godt produkt og det er nemt og virker godt. Men er lidt træt af min situation.

På forhånd tak for hjælpen her inde.

Mvh
Michael


Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af motoz » 26 nov 2013 11:49

I'm not on stokercloud, but the pellmon demo page http://motoz.pythonanywhere.com/ has 6 months real logged data from my 30kW burner, including lambda values. (Use the '<<' button below the graph to go back in time).

(maybe I should add that it is on a free account and might not stay up if everybody jumps on it at the same time...)
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af Kruse » 26 nov 2013 17:50

Vis ilt sensor er i fri luft skal den vise mellem 20,5-21% og ikke over.
Den skal ikke svinge, max 0.1%, som din svinger er det ubrugligt. Den vil jo heletiden enter fylde mere eller mindre brænsel på.
Der må være noget galt. Om det er sonde eller styring skal jeg ikke kunne sige.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af Flammen » 26 nov 2013 18:03

placering af lamdasonde kan gøre en forskel.
sidder den i røgrøret, kan der nemt komme falsk luft til. specielt hvis ts sidder tæt på.
det er et år siden jeg havde koblet min iltstyring, men har overvejet at lege lidt med det igen, og se hvordan den virker nu på V10

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af Idor » 26 nov 2013 19:06

Ja, placering af sonde er jeg udmærket klar over og problematikken med roegroeret.

Hos mig renselågen gennem boret og monteret for enden af et roer med flanche, så sonde sidder inde i fyret, hvor roegen vender, så den kan ikke måle mere præcist. Og der er ingen falsk luft, som kan forstyrre. Det er også derfor, jeg mener det ikke virker korrekt. Et fyr slukket i tre timer, hvor den måler iden samme "doede" luft. Det ligner jo nærmest at målingerne er foretaget i en motor vejs tunnel med skiftende trafik.

Det komiske er bare at NBE folk siger det ser fint ud.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af triumph » 26 nov 2013 19:15

Hvis fyret er slukket er placering af iltføler 100% ligegyldig

Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af scotten » 26 nov 2013 19:25

Jeg kører med iltstyring på en gammel scotte kedel, føleren sidder i røgrøret.
Kurven hopper en del, meen hvis man ser iltgrafen samtidig med røgtemp kurven, ser det ikke så slemt ud :_)
Den regulerer da på tingene.
Har du prøvet at lade sonden måle i det fri, så ikke den bliver påvirket at trækket i skorsten.

Hilsen Anders

Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af motoz » 26 nov 2013 20:20

Lamda regulation doesn't seem to be very popular...

As you can see from my graphs it's almost always between 20,5 and 21,5 when not running, but very occasionally it can dip below 20 and spike to near 22 (you can remove the other lines from the graph to zoom in on the oxygen level). The lambda sensor lsm-11 is not a 'real' broadband sensor which would be best for this application, but a cheaper 'normal' sensor that has been 'made to tighter specs' according to the data sheet so it can be used for measuring outside the small area this type of sensors normally work in. That might explain both the relatively cheap lambda kit, and the somewhat unstable readings, but anyway I do think that it is good enough to be worthwhile when it works.

And btw, I was unsuccessfully trying to trim the oxygen regulation for several months before I added the standard solution to uneven pellet feeding, 'pipe in feeder screw'. The variations were simply too big to achieve a stable regulation. Enabling regulation without the pipe often made the variations even worse.
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af pso » 26 nov 2013 20:25

Iltstyring vil være forsinket i forhold til pille indfyring. Er der hurtige variationer i pillemængden fra sneglen vil iltstyringen ikke kunne regulere hurtigt nok. Så en stabil dosering fra snegl er klart et krav for at alt andet kan fungere.

Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Hvem er på stokercloud med ilt styring

Indlæg af Aerobatic » 27 nov 2013 08:11

Der er noget galt hvis den svinger så meget ved slukket fyr, hvis du kigger på min (linket i bunden) ligger den stabilt på 20,9% når fyret er slukket.

Derudover vil jeg vove den påstand at det ikke fungere til at regulere forbrændingen. Jeg har prøvet i månedsvis at regulere det ind men det ender med at iltstyringen får forbrændingen til at svinge endnu mere. Det er nok, som pso skriver, ikke hurtigt nok til at regulere de variationer som den ext. snegl har i pillemængden. Det er efter min mening spild af strøm at have iltstyring kørende.


Besvar