Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pris på afgift og administration.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
nemocharley

Pris på afgift og administration.

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2013 14:40

Jeg har lige fået faktura fra Energi Nord/HEF ind ad døren....... ca 1250kr årligt for administrationsgebyr og lån af elnet...... - det er så kun det dobbelte af, hvad vi fik stillet i udsigt i sin tid.

er det her normen eller er det absurd højt?


PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Pris på afgift og administration.

Indlæg af PeterMA » 25 nov 2013 14:52

Hmm, tror desværre at det er den vej det går.

Der skal ikke laves meget for at det beløb ikke dækker noget, bare tænk på en alm. timeløn. så er der kun betaling til små 1½ time eller noget?

Og desværre står der jo ikke nogen steder at energiselskaberne ikke må tage en pris for det besvær, der står vel nærmest det modsatte, at vi skal betale for at den "trafik" vi generere på el nettet, således at almindelige elkunder ikke komme til at betale for vores solceller...

:(
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

nemocharley

Pris på afgift og administration.

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2013 16:46

altså jeg vil self. gerne betale for at måtte bruge elnettet som "lager" og de skal da også have noget for deres administration. Jeg er bare noget negativt overrasket over at det bliver henved det dobbelte af hvad der blev sagt for et år siden.

Det her solcelle halløj skulle jo helst ikke blive en direkte minus forretning :(

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Pris på afgift og administration.

Indlæg af PeterMA » 25 nov 2013 18:15

Tror at man skal satse på at afskrive sit anlæg. Og på den måde få sine penge hjem hurtigst muligt. Fordi. Når debatten har lagt sig helt, så skruer der bare op for gebyret:(
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

nemocharley

Pris på afgift og administration.

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2013 18:43

ja det vil ligne dem.

Jeg kan huske hvor meget der fra politisk side blev talt om de decentrale solcelleanlæg som en vigtig del af fremtidens energi forsyning sammen med vindmøller og brintceller som lagringsteknologi - der var jo nærmest ingen grænser for optimismen. Jeg skal love for at skåltalerne er forstummet, da det begyndte at koste penge.

Vi kan jo herude på landet blive tvunget på decideret ø-drift energimæssigt, hvis tendensen fortsætter.


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Pris på afgift og administration.

Indlæg af Rasmus Jensen » 25 nov 2013 19:41

Det er fuldstændig hen i vejret - Deres arbejdsbyrde for dig som kunde er jo ikke blevet fordoblet siden du fik solcelle anlæg. Når først det er registreret - så behøves de jo ikke rør en finger mere, alt data bliver jo alligevel opsamlet digitalt. Så jeg synes bestemt ikke det er i orden.
Det er sku lige så slemt som at kommunen tager næsten 900,- for selve registreringen af at jeg igen i år stadig har en skralde spand der skal tømmes. Således at jeg samlet giver 3200,- for renovation. Og vognmanden får 156,- om året for at hente min spand.... 3,- pr. gang. Der er alt for mange ting der bliver taget overpriser for - hvorfor..? Fordi de kan.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Pris på afgift og administration.

Indlæg af Rasmus Jensen » 25 nov 2013 19:44

ø-drift... Bare vent - hvis vi begynder på det, så skal de sku nok finde en måde at opkræve afgifter på. Ender sku med at vi kommer tilbage til middelalderen.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

nemocharley

Pris på afgift og administration.

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2013 19:51

nej de presser citronen, det er vi helt enige om - synes egentlig det læner sig op af bedrag/bondefangeri. Men præcist hvad mange af de forsk. ydelser koster har jeg ingen anelse om - altså koster i realiteten, - ikke hvad de tager for det. Det sidste er jeg pinagtigt bevidst om efterhånden.

ø-drift er ihvertfald en helt anderledes måde at leve på. Jeg tror ikke det behøver at blive jordhuleagtigt, har set nogle ret smarte løsninger rundt omkring, men også der er det meget anderledes og det koster også penge at etablere :roll:

nej der er vist ikke andet for end at holde lav profil og krydse fingre for at man ikke skal straffes yderligere.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Pris på afgift og administration.

Indlæg af poul efterlønner » 25 nov 2013 20:21

Her på fyn (Energifyn) koster det kr 214,38 pr. kvartal i abbonement, det er samme pris, med eller uden solceller.
Så kan man lide det eller lade være, men det er i det mindste ens for alle.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

nemocharley

Pris på afgift og administration.

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2013 20:41

ja det er da en forskel der er til at føle på - 860,- er jo noget tættere på det jeg blev stillet i udsigt.


Besvar