Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

manglende varme sidst i systemet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Tranquillity
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25 nov 2013 07:28
Mit fyr: Baxi Multiheat 15
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4295
Årligt forbrug: 15
Geografisk sted: Dianalund

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af Tranquillity » 25 nov 2013 07:44

Godmorgen herinde.
Og tak for et godt forum - jeg har læst en del herinde for at finde svar med god held men nu var det på tide at jeg selv kom på.

Jeg har en baxi multiheat 15 som har kørt i omkring 3 år her i mit meget store bevaringsværdige og uisolerede hus. Jeg bruger en hel del penge på varmen men det viste jeg på forhånd, da huset så vidt muligt er opbygget som på opførselstidspunktet.

Til spørgsmålet: Vi har hele tiden haft problemer med at der ikke kommer nok varme på de nederste to værelser som ligger længst væk fra fyret. Rørene løber over loftet - først gennem en staldbygning og hernæst igennem det lange hus på begge sider af loftet. Vi har lige forsøgt at skifte cirkulationspumpen fra en Alpha 25-40 til 25-60. Den gamle kørte på Auto adapt med de maksimale 18w konstant. Efter installation af den nye 25-60 er varmen blevet en hel del bedre og vi kan nu holde stuetemperaturen i hele huset, og det føles som om varmen bliver fordelt bedre. Dog kører den nye pumpe også på maks selv om den står på auto adapt. Skulle jeg have købt en endnu større pumpe eller er problemet en hel anden? Har trykket i systemet noget at sige? lige nu er trykket kun på 1bar som var det VVs'eren stillede den på da systemet blev startet op.

Vi undrede os over at der ikke var varme nok på værelserne da radiatorerne simpelthen ikke var særligt varme og at fyret ikke kørte på maks - selv om der ikke var varme nok...

Mvh Kenny


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af Hjemme teori » 25 nov 2013 07:58

en 25-60 pumpe skulle meget gerne kunne flytte vand nok til at det kan indeholde energien fra en 15kW kedel.

Det kan være fordi der står luft i rørene oppe på loftet. Flowretningen vil flytte luftproppen ned for enden af strengen og vil så give problemer her.

Ellers vil jeg tro det er noget i rørføringen er problemet. jeg ville starte med at tænke på om det er når det er koldt problemet er der eller om det er altid.

Hvis det kun er når det er koldt er det formentlig fordi der ikke flyttes vand nok og fordi forenden af huset "stjæler" vandet inden det når ned bagerst. Det kan tjekkes ved at lukke for varmen i forenden af huset når problemet er der, så skulle der gerne komme varme på, i bagerste rum. Det kan så være for lille rørdimension tidligt på strengen eller bare for lille rørdimension (men så burde pumpen ikke køre maks). Det kan også være fordi der er forstoppelse sidst på strengen, feks. i ventilerne.

Det var det jeg ville starte med
Mvh. Sophus

Tranquillity
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25 nov 2013 07:28
Mit fyr: Baxi Multiheat 15
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4295
Årligt forbrug: 15
Geografisk sted: Dianalund

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af Tranquillity » 25 nov 2013 08:09

Tak for svaret. Jeg har luftet ud alt det jeg kan. Der sidder udluftning sidst på strengen. Har prøvet det med at slukke for de andre radiatorer, og så kommer der masser af varme derned. som sagt så kommer der lige bestemt nok varme derned nu - men det bliver jo nok også koldere på et tidspunkt... Rørene er ældre men pæne (også indvendigt) og er ret så kraftige i starten og bliver lidt mindre den sidse halvdel af systemet. Ventilerne har jeg prøve at motionere det jeg kan. Ventilerne i sig selv er kun to år gamle.

theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af theism » 25 nov 2013 08:15

Hej Tranquillity. Prøv at læse den tråd der hedder"Radiator" der er svaret på dit problem. . Det er (akkumulerings)trykket det er galt med i dit anlæg.

theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af theism » 25 nov 2013 09:39

Fik ikke sagt at tråden Radiator er i forum "FRI DEBAT"


Tranquillity
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25 nov 2013 07:28
Mit fyr: Baxi Multiheat 15
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4295
Årligt forbrug: 15
Geografisk sted: Dianalund

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af Tranquillity » 25 nov 2013 09:46

tak. Jag fandt tråden. det er ikke helt samme problematik, mit er ikke kommet pludseligt og har jo sådan set været lidt galt hele tiden. Har lige talt med min VVS'er og han sagde jeg skulle prøve at sætte pumpen på maks manuelt - og så vente et par dage. Han sagde at det ikke kunne være expansionen. Som sagt det er meget varme der skal pumpes rundt. Vi bruger omkring 15 ton træpiller om året...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af Hjemme teori » 25 nov 2013 10:22

15 ton - så er en 15kW også i underkanten, når det bliver koldt eller der skal laves varmt brugsvand.

15kW går til omkring 9t, så måske du skulle oprette en tråd i baxi og høre om den kedel kan tunes lidt og se om det hjælper. Ellers måske tænke på en varmekilde mere inden i huset. Pilleovn, brændeovn eller (L/L varmepumpe - den er så ikke så god når du har allermest brug for den, nemlig når det er rigtig koldt)

Alternativt - når du skriver u-isoleret er det så med termoruder, ellers kunne man tænke på nogle moderne forsatsvinduer med energiglas. Jeg har set energiberegninger hvor de faktisk er bedre en moderne termoruder, pga. den større afstand mellem glassene.
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 25 times in total
Mvh. Sophus

theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af theism » 25 nov 2013 10:31

Ok. Held og lykke.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af newpas » 25 nov 2013 12:19

Skift dine ventiler på de "første" radiatorer til ventiler hvor du kan regulere gennemstrømningen således at ikke de forreste radiatorer lukker for meget gennemstrømning direkte i returen.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

manglende varme sidst i systemet

Indlæg af Hjemme teori » 25 nov 2013 14:00

Hvis ventilerne er 2 år gamle er det højst sandsynligt i allerede, men skal måske justeres ind.

Men det flytter jo bare problemet hvis fyret er 10kW for lille, så kan man ikke holde varmen i de forreste rum.

Men hvis fyret er for lille og cirkulationen er i top, burde det være fyret der har problemet. Problemet skulle så være for lav kedel temperatur. Hvilke dimensioner har du på rørene i fyrrummet og på kedlen, for hvis det er for små, kommer problemet jo bare her.

Jeg ved ikke om en baxi er shuntet? Men hvis den er shuntet med en 3-vejs ventil eller en stor 2-vejs kan det også begrænse flowet i radiator kredsen!
Mvh. Sophus


Besvar