Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hastighedsregulering på laddomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 22 nov 2013 20:57

Jeg vil sikre at pumpen laver et flow der er højt nok til at kedlen altid kører på optimal max ydelse.
Hvis fremløbstemp er for lav skifter man termostaten til en med højere åbningstemp, dette giver højere fremløbstemp ved samme flow.
Skovløber og Flemmingth er bare en snedige "styringsnørder" og vil/kan derfor regulere hastigheden (flowet) ned, når kedlen er ved at brænde ud og derfor ikke under normale omstændigheder kan holde de 85-90 i fremløb. Ved at nedsætte flowet kraftigt kan temperaturen i slutfasen holdes høj i længere tid samt holde flowet højt når kedlen har brug for max køling


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Skovløber » 23 nov 2013 08:34

levi skrev:
Fed løsning Flemming - hvordan har du lavet det ?
Levi, det er jo f.eks bare en temperatur regulator ( med 0-10v udg. )på fremløb kedel også en pumpe der kan modtage et 0-10 v signal på shunten (Magna pumpe).
Flemming har vist brugt en solfanger regulator, der kan regulere en simpel tre hastigheds pumpe, der så altid står på trin tre. Men reguleres alligevel ned via solregulator, ved hjælp af at " klippe" lidt i spændingen. Så behøver man jo ikke at skifte pumpen. :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 23 nov 2013 08:51

Findes der nogle pumper med perment magnet opbygning der passer i et alm grundfos alpha2 pumpe hus der samtidig kan reguleres med 0-10V ?

For mit eget vedkommende kører ladeventilen (alpha2 25-60) i hvert fald for fuld skrue 80% af tiden og jeg vil derfor ikke skifte den til en frådsepumpe

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 24 nov 2013 15:44

Jeg ville nu ikke gå så vidt at sige at varmere ladetemperatur altid er godt.
Det kommer jo an på hvad anlæg man har.
Jeg har selv en Atmos 25kw og 3000liter akku og åbent system. Nu er kedel begyndt at småkoge igen, efter jeg er begyndt at fyre med lidt bedre pind. Og jeg har ellers lige monteret en større ladeventilspumpe(60) (den kører på maks.), og at jeg har en termostat der åbner ved 60gr.

Sådan en Atmos 25kw har 58liter kedelvand og flowet kan tilsyneladende ikke rigtig kan komme ud i alle krogene. (En Orlan 25kw har 75liter kedelvand)

Havde jeg lukket system ville jeg nok slippe for at høre på småkogning, men så havde jeg nok også måtte bruge flere penge på akkumuleringstank.

Desuden, så må det gå ud over effektiviteten at have højere ladetemperatur, da koldere vand køler bedre røggaserne.

Mth. termomix. Jeg har det ikke. Men jeg har kun gulvvarme og varmtvandsbeholder.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 24 nov 2013 16:12

Hvis kedelvand var styret, så der ikke var nogen kroge der var uden for flowets rækkevidde, så vil jeg godt ekspementere med at skrue pumpen ned for at få højere ladetemperatur. Så ville man også kunne nøjes med mindre kedelvand, og kedel vil hurtigere komme op i drifttemperatur, og der ville være mindre varme der gik tabt når kedel gik ud. Om det er realistisk ved jeg ikke, måske er det bare for dyrt at lave.


jopa

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af jopa » 24 nov 2013 16:58

levi skrev:
Jeg vil anbefale man lader tanken op til 85-90 grader, - og monterer en Termomix/Automix efter akkutanken så man kun sender den temp. ind i huset der er behov for (F.eks 60 grader) - på den måde holder man på varmen i akkutank så længe som muligt - og får så høj en komfort som muligt!
Termomix/Automix er 2 ting der hører sammen ik! Dvs begge skal bestilles ?

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Skovløber » 24 nov 2013 17:27

Gmann skrev:Jeg ville nu ikke gå så vidt at sige at varmere ladetemperatur altid er godt.
Det kommer jo an på hvad anlæg man har.
Jeg har selv en Atmos 25kw og 3000liter akku og åbent system. Nu er kedel begyndt at småkoge igen, efter jeg er begyndt at fyre med lidt bedre pind. Og jeg har ellers lige monteret en større ladeventilspumpe(60) (den kører på maks.), og at jeg har en termostat der åbner ved 60gr.

Sådan en Atmos 25kw har 58liter kedelvand og flowet kan tilsyneladende ikke rigtig kan komme ud i alle krogene. (En Orlan 25kw har 75liter kedelvand)

Havde jeg lukket system ville jeg nok slippe for at høre på småkogning, men så havde jeg nok også måtte bruge flere penge på akkumuleringstank.

Desuden, så må det gå ud over effektiviteten at have højere ladetemperatur, da koldere vand køler bedre røggaserne.

Mth. termomix. Jeg har det ikke. Men jeg har kun gulvvarme og varmtvandsbeholder.
Man behøver ikke at køre med højere kedelvand på returen end 60 grader, derfor kan der jo godt komme 90 grader ud af kedel, hvis pumpen regulere ned i hastighed.
Men jo, jeg kører også med lukket system, så pletkogning er ikke mit problem. Men det skal også siges at jeg har 1,5m3 vand i timen over kedel, hvis pumpen kører max.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

levi

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af levi » 24 nov 2013 20:38

jopa skrev: Termomix/Automix er 2 ting der hører sammen ik! Dvs begge skal bestilles ?
Korrekt :great:

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Bach » 26 nov 2013 21:51

For lige at komme ind i kampen igen - så har jeg brugt kedel og justeret den ind efter de grundregler jeg kender.

Den er ret stabil i temp, og ligger driftsstabilt på ca. 80 grader i fremløb. Jeg har justeret kedlen ind så den varmer hele tanken op til 80 grader. Når tanken er ved at være 80 grader fra top til bund, hæver den kedeltemp afgang til ca. 90 - 92 grader, og begynder at stoppe/starte blæseren i takt med at afgangstemp kommer tættere op på termostatens driftspunkt (95 gr.).
Hvis jeg vil hæve fremløbstemp, og holde den konstant - kan jeg kun gøre det ved at styre vandflowet gennem kedlen. Jeg vil også vælge løsningen med en frekvensomformer på pumpen (læs=solvarmestyring).

Begrundelsen for løsningen er:
Luftspjældet er x procent åben ved konstant temp på f.eks. 85 grader.
Blæseren er ren on/off styring - og kan ikke omdrejningsstyres.
Så er der kun én mulighed for regulering - nemlig vandflow.
Holder du en konstant retur temp. til kedel på ca. 63 grader, er det kun mængden af vand der bestemmer "kølingen" af røggassen.
Mvh Bjørn.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 29 nov 2013 21:40

Jeg vil anbefale man lader tanken op til 85-90 grader, - og monterer en Termomix/Automix efter akkutanken så man kun sender den temp. ind i huset der er behov for (F.eks 60 grader) - på den måde holder man på varmen i akkutank så længe som muligt - og får så høj en komfort som muligt![/quote]

Det forstår jeg ikke.
Hvordan skulle en termomix kunne holde længere på varmen?


Besvar