Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2013 08:26

Hvad er dit budget trådstarter?

Jeg synes også det er meget relevant at nævne MGM 25kw i den her diskussion.

Scotte, Pellux, MGM m.fl har deres særskilte forums herinde. Det er en god idé, at læse lidt i dem, for at danne dig et indtryk af styrker og svagheder.
Og så er det en god idé, at tage ud og sparke fyr ved private.

Har du et høj budget ville jeg se på Hoval, Windhager m.fl. Med fjernlager og sugetransport.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af triumph » 20 nov 2013 10:03

Da svigermor lejede et poolhus, der kiggede vi da på at man kun skulle afregne 1 kr/kwh for varme, fordi der var pillefyr, mod 2,9 kr/kwh når der var el.
Der hvor vi lejede stod der en baxi og tøffede med en ordenlig silo, og aut. fyldning af magasin.
Personligt syntes jeg at en mgm lyder fint, men den kræver aut. fyldning af magasin, da det der er på er lille.
Scotte er fint, men eltænder går jævnligt i stykker. Tilgændgæld kan man få fejlmeddeleser på tlf.
pellux har en stabil eltænder, tilgændgæld kan man ikke få meddelelser over tlf, eller internet.

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 20 nov 2013 10:59

triumph skrev:Da svigermor lejede et poolhus, der kiggede vi da på at man kun skulle afregne 1 kr/kwh for varme, fordi der var pillefyr, mod 2,9 kr/kwh når der var el.
Der hvor vi lejede stod der en baxi og tøffede med en ordenlig silo, og aut. fyldning af magasin.
Personligt syntes jeg at en mgm lyder fint, men den kræver aut. fyldning af magasin, da det der er på er lille.
Scotte er fint, men eltænder går jævnligt i stykker. Tilgændgæld kan man få fejlmeddeleser på tlf.
pellux har en stabil eltænder, tilgændgæld kan man ikke få meddelelser over tlf, eller internet.
Ja angående valget af pillefyr ja så er der jo ingen af dem der køre hvis der ikke er piller på eller der sker en fejl af den ene eller andet slags så hvis man ikke selv er i nærheden til at passe fyret ja så vil man ud over piller få en udgift til service og måske kold hus tf. og utilfredse kunder.
Jeg kender da også en måske den samme du nævnte der har en baxi og bureauet siger de har kun problemmer med det, de siger alle pillefyr dur ikke, de har jo kun 5 til 10 minutter når de kommer forbi huset til at putte piller på osv og hvis det så ikke køre bliver der sendt bud efter en kasket-karl (vvs / smed el) alle stiller lidt på fyret nogen stiller den ene vej andre den anden vej (og sender derefter en regning). Nu har jeg selv i 15 år haft stoker/pillefyr og når man kender fyret kan det da sagtens køre altid altså hvis man selv eller kun en med forstand tager sig af det new15
Mit poolhus er med gulvvarme og med 30cm isolering hele vejen rundt 4500 l olie/år mener et 15 kW pillefyr kan gøre det, ik??? Der bliver jo brugt en del varmvand også opvarmning af SPA.

nemocharley

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2013 12:25

Hvis du beholder oliefyret har du jo ekstra komfort og sikkerhed. Jeg ved ikke om 15kw kan gøre det til 4500l-5000l. 265m2 m. pool og 300l vvb, synes selv det lyder lidt i underkanten. Men oliefyret kan self tage over hvis pillefyret ikke kan varme godt nok i 15 frostgrader.

Hvad vægter du højest ved et pillefyr?

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 20 nov 2013 13:08

Ja jeg kan ligeså vel lade oliefyret på 22Kw stå den er der jo nu ikke fordi jeg tror jeg får meget brug for den men som sikkerhed. Et pillefyr uden problemmer vil være at foretrække.


nemocharley

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2013 13:13

jojo men det er lidt vanskeligt at få med garanti.

atmos d21p med iwabo s2 som ugelvigs setup er stabilt, men kræver manuel rens og har ingen overvågningsmulighed.

men du kan naturligvis betale dig fra det - hvad er dit budget

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Ugelvig » 20 nov 2013 13:23

Jeg tror altså (efter nærmere fintænkning), at en "østrigere" vil være at foretrække her. De tilbyder altså noget, som de andre ikke kan. Kvaliteten er også noget helt andet - det er prisen også. Men når det er en udlejningsejendom, vil du jo kunne sende regningen videre og sikre dig, at du ikke skal bruge hver fredag aften på at ordne fyr.

Biowin/Windhager, Ökofen, ETA, Gilles, Hapero, m.fl. Man kunne også sige, at den skal have opnået "Der Blaue Engel" ;)

http://www.blauer-engel.de/de/produkte_ ... php?id=214
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 20 nov 2013 19:05

Nu er det sådan at nogen i området har nogle af de dyre såkaldte automatiske fyr en har bioheat 149 ejeren trode den kunne køre siloen på 1 tons ud uden service men det kunne den ikke, gik i stå efter 14 dage hvor der var mild i vejret og når bureauets folk så kommer ud kan de ikke gøre noget ved det fordi for dem er det en firekantet klods og fejlen er et eller andet sted der inde og kasket-karl er nød til at komme forbi, så det gør han nu hver 14 dag.
Så fidusen forsvinder jo hvis man skal have en regning konstant på service og regning for at fylde piller på.
Jo simpler fyret er jo letter er det at lave hvis det er med udvendig brænder kan man jo have en ekstra med den er jo let at skrue af og på og så lave den der hjemme, ik?
Nu er det sådan at jeg vil flytte og være der og selv tage mig af fyret så jeg kunne sikkert også køre med et af de dyre fyr men service mæsigt er de simple fyr at foretrække.
Min stoker Passat har jeg da altid selv lavet skiftet komponenter på printpladen og et par bolte i skube systemet osv så når man har tid nok kan man jo lave alt, men det er ikke en plug and play maskine og det skal det være syntes jeg fordi det skal gå hurtigt med at skifte dele ud.
Men der skal jo også piller på og man skal have piller hjem og flere tons på lager og ja det skal helst være gode piller, men får man nogle dårlige ved et uheld skal fyret helst kunne tygge dem også selv om der er smul i.

nemocharley

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2013 19:16

Jeg vil ikke sammenligne Passats Bioheat med de dyre "Østrigere". Den er et niveau under efter min mening, men jo også en sjat billigere. I det leje er der også Baxi´s Novo Pellet og måske MG15+.

Hvis du skal bo på stedet så er det jo noget helt andet - jeg ville efterligne Ugelvigs opsætning.

nemocharley

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af nemocharley » 20 nov 2013 19:22

hey vent lidt hvis du flytter så tager du da bare din passat med derud :)


Besvar