Megapro Lux GV shunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:Mange tak, har 2-strengsanlæg, så den bliver lukket. :)
Har fået skidtet op at køre idag. Godt nok kun med 2 kredse koblet til indtil videre :)

Søren, kan du måske fortælle mig om det er normalt at man kan høre en sagte hvislen fra flow-regulatorerne når man begrænser flowet? Jeg har sat dem til 2 l/min og så siger de lidt. Skruer jeg helt op er de helt stille.

OG hvad med cirkulationspumpen, skal den bare så på det grønne felt? Er lidt i tvivl da manualen nævner at man kan skrue den helt op til GV-brug.
Flowmålerne "hvisler" når de drosles :great:

Pumpen skal stå på permanent tryk - dette gøres ved at løsne de 2 skruer i dækslet på pumpen, - inde bagved er der 2 deepswitche, - skub den ene modsat af hvad den står på - blinker dioden i pumpen stadig, - så skub switchen tilbage igen, - og skub den anden deepswitch modsat istedet..

(Dioden skal ikke blinke når pumpen kører permanent tryk).

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Tom_AT »

Nu spørger jeg måske lidt fjollet.. :)

Havde nemlig tidligere idag flyttet den ene dip-switch så pumpen kørte permanent tryk, mens vi luftede kredsene ud.
Men så står pumpen jo og trækker 50 watt konstant. Er det meningen?
levi

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:Nu spørger jeg måske lidt fjollet.. :)

Havde nemlig tidligere idag flyttet den ene dip-switch så pumpen kørte permanent tryk, mens vi luftede kredsene ud.
Men så står pumpen jo og trækker 50 watt konstant. Er det meningen?
Når du har sat pumpen på permanent tryk så skruer du den ned på drejehjulet til den kører konstant 20-25 watt.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Tom_AT »

Arh okay. Tak for det.
Det prøver jeg i morgen :-)

Det er nu helt sjovt at lege med, det GV skidt. Efter det har ligget på hylden i snart 1½ år :-)

Nå ja.. Det undrer mig lidt... De 2 værelser jeg er ved at varme op nu, for dælen det går langsomt. Måske 0.5 grader i timen. Startede ved 15 tiden, og nu er temperaturen omkring 16 grader. Er det helt normalt at GV er så lang tid om det?
Det er på 1. sal, 20mm pex lagt i varmefordelingsplader, 2mm undergulv og 13mm lamelparket ovenpå.
levi

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:Arh okay. Tak for det.
Det prøver jeg i morgen :-)

Det er nu helt sjovt at lege med, det GV skidt. Efter det har ligget på hylden i snart 1½ år :-)

Nå ja.. Det undrer mig lidt... De 2 værelser jeg er ved at varme op nu, for dælen det går langsomt. Måske 0.5 grader i timen. Startede ved 15 tiden, og nu er temperaturen omkring 16 grader. Er det helt normalt at GV er så lang tid om det?
Det er på 1. sal, 20mm pex lagt i varmefordelingsplader, 2mm undergulv og 13mm lamelparket ovenpå.
Gulvvarme er langsomt - men du kan give de 2 kredse lidt mere flow, - så burde opvarmningshastigheden ændre sig lidt - især på en 1 sal hvis du har lavet det rigtigt :great:

Hvor sidder shunten henne ift. 1 salen ?, - hvis den sidder nede i stueetagen, - så mister du meget "power" i den vandring, - derudover kan de 2 gulvvarmer på 1 salen virke som luftpotter da de ikke har nogen udluftningsmulighed.... (Shunten skal altid være det højeste punkt hvis det skal laves korrekt).

Normalt har man 1 shunt på hver etage :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Tom_AT »

hehe..
Hvordan mener du lavet rigtigt? :-)

Som det er nu er fremløbstemperaturen 31c og retur 29c. Så afkølingen er jo ikke enorm. Så det er vel begrænset hvad større flow vil gøre, eller hvad ?
levi

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:hehe..
Hvordan mener du lavet rigtigt? :-)

Som det er nu er fremløbstemperaturen 31c og retur 29c. Så afkølingen er jo ikke enorm. Så det er vel begrænset hvad større flow vil gøre, eller hvad ?
Ja hvis nedkølingen ikke er større - så skal der ikke mere flow til (Så må rummene have været meget kolde) - og så er der kun tålmodighed tilbage.

Der er mange måder det kan laves forkert på - jeg har nævnt den værste i indlægget før dit.

Et andet problem kan være manglende isolering under varmefordelingspladerne - træk ind under gulvet pga. manglende dampspærre ved skunke etc.

Træk/kuldebroer i et dæk - er ikke godt for gulvvarmen, - den skal være beskyttet, - så varmen genereres opad.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Tom_AT »

Det er et gammelt hus som vi er ved at renovere. Men skal ærligt erkende at jeg ikke har skænket kuldebro i dækket ret mange tanker.
Altså, det er isoleret så meget det kunne, 150mm.

Men kan ikke helt se hvordan det skal kunne trække ind i dækket, sådan som konstruktionen er lavet. Men skal da ikke udelukke at jeg har overset noget :)

Shunten er i øvrigt placeret på 1. salen. Planen er at stue-etagen skal have en tur når 1. salen er færdig. Her vil vi sætte forsatsvægge over hele vejen rundt, og så trække GV-slange ned til GV i alle rum. Det er måske ikke nogen god løsning? :)
levi

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:Det er et gammelt hus som vi er ved at renovere. Men skal ærligt erkende at jeg ikke har skænket kuldebro i dækket ret mange tanker.
Altså, det er isoleret så meget det kunne, 150mm.

Men kan ikke helt se hvordan det skal kunne trække ind i dækket, sådan som konstruktionen er lavet. Men skal da ikke udelukke at jeg har overset noget :)

Shunten er i øvrigt placeret på 1. salen. Planen er at stue-etagen skal have en tur når 1. salen er færdig. Her vil vi sætte forsatsvægge over hele vejen rundt, og så trække GV-slange ned til GV i alle rum. Det er måske ikke nogen god løsning? :)
Jo det er en udemærket løsning - hellere det end omvendt - altså at placere shunten i stueetagen :great:

Gamle huse er ikke tætte - så du har nok en større afkøling i dækket end du er klar over, - ulempen er et lidt større forbrug, - og længere opvarmningstid - men sådan er det jo hos os der har gamle huse, - vi kan jo ikke vinde hvergang icon_cheesygrin.gif
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Tom_AT »

Var også min tanke.. Har hørt lidt historier om det bøvl der kan være med at lufte GV ud, hvis shunten er placeret lavere :)

Men jeg må jo nok bare væbne mig med tålmodighed :-)

Besvar