Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad ville du vælge hvis.....????

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)

Hvilken type ville du vælge???

Afstemning sluttede 25 jan 2008 18:55

Scotte, multi ol
7
22%
LK, Tvinheat, liagro ol
14
44%
Baxi, Passat ol
11
34%
 
Afgivne stemmer: 32

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Troldmand. » 23 jan 2008 23:38

levi skrev:Der mangler et punkt som hedder "Selv byg" :0)

Jeg ville købe en speciel atmos kedel, med hul i siden (Den model de har lavet specialt til pillebrænder - ikke gasogen og alt det der - den kedel med auto askeudtræk, kan ses på kotly.com under brændekedler til træpillebrændere).

Så ville jeg lave en pillebrænder med roterende brænderherd, så piller/korn og andre granulater ikke brænder fast i herden - lidt efter samme princip som reka - bare som pillebrænder istedet.

Jeg er netop igang med at lave et sådant anlæg hjem til mig selv, problemet er kostpriserne - kedlen er dyr - og en prototypebrænder med roterende aksel er rasende dyr at udvikle/Teste osv osv.

Hvis I er int. kan jeg tage billeder, og lave en rapport når jeg engang bliver færdig :0)

Jeg leger lidt med en bruger herinde fra, også en rigtig "nørd" - han har leveret korn til mig, og kommer når prototypen er klar (ER ikke ekspert i TM 3006 - og da brænderen skal kunne køre forskellige granulater, så har jeg valgt den styring pga. iltstyringen - så hjælp er påkrævet fra en TM nørd ).

Jeg er meget spændt på projektet - jeg har leget med ideen i over 3 år, men er aldrig kommet videre pga. manglende tid :0)

Dog ser det endelig ud til jeg er ved at blive færdig, måske allerede i næste uge :0) weeee

- Mit svar er derfor - jeg ville selv bygge :0)

Ellers er jeg enig med Brian B - det er en meget genkendelig historie.
Hej

Jeg tillader mig også at kalde mig "nørd" - Drejebænk, svejseværk og mm. er dagligt i brug, og bedst af alt, jeg har hele dage til at nørde i :great:

Levi - sjovt at se som vi går efter noget forskelligt.

Jeg har også moslet med at bygge herd, også noget der drejer rundt, og gør ved, jeg er dog kommet dertil at slagger ikke sådan lige er nem at have med at gøre, da det brænder utroligt hårdt fast, og værst af alt, det / den opbygges med meget lidt af gangen. Så langt som jeg kom med noget der drejer rundt / skraper mm. var at slagger ikke kan fjernes af den vej.

Noget nyt skulle der findes på. Tænke tænke :oops:

Alt det der med noget der roterer blev skrinlagt (håber da du har fundet de vise sten)

Jeg tænkte, asken måtte da kunne bruges til noget fornuftigt.

Såe........

Lige nu forsøger jeg at lave en herd hvor der overalt (på alle flader) ligger sig ca 5mm aske.
Fidusen går på at lave en luftstrøm op gennem herden, der er så tilpas høj ,at asken blæse ovenud af herden efter forbrænding af pillerne. Den slagger der så forsøger at dannes, lægger sig oven på den aske herden er beklædt med.
Nu er jeg så så heldig at mit pillefyr er en fald-stoker, og her går øvelsen så på, at de nedfaldende piller hele tiden banker overfladen på asken i stykker og som så rives med luftstrømmen op af herden.
Herden har nu kørt ca. en månede uden den helt store rensning - men skal lige have lavet et par små justeringer når den engang skal op.

Sikkert ikke til at forstå det jeg har skrevet - da jeg ikke er nogen "nørd" til at skrive sådan noget teknisk :oops:


levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 24 jan 2008 09:51

Hej Trolle.

Jeg kan godt se din ide, og den lyder smart - hvis den virker på sigt naturligvis :0)

Nu ved jeg du har en multi22 - hvorfor så ikke lave en brænderskål ala dem der sidder i træpilleovne ?

Brænderskåle til træpilleovne (Calimax) har en masse aflange riller i bunden, hvor asken kan falde ned igennem efterhånden som pillerne er brændt op.

Prøv at tage ud i et pejsecenter hvor de forhandler Calimax træpilleovne - det kræver ikke den store smed at lave sådan en brænderskål - som kan tilpasses i en multi22.

Jeg har sat en Calimax op i Roskilde, og jeg er imponeret over den måde hvorpå den skiller sig af med asken på, multi22 virker jo på lidt samme måde hvor brændslet falder ned i en skål... Ingen aske, ingen slagger - nada - den er bare fin ren hele tiden...

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Troldmand. » 24 jan 2008 10:20

levi skrev:Hej Trolle.

Jeg kan godt se din ide, og den lyder smart - hvis den virker på sigt naturligvis :0)

Nu ved jeg du har en multi22 - hvorfor så ikke lave en brænderskål ala dem der sidder i træpilleovne ?

Brænderskåle til træpilleovne (Calimax) har en masse aflange riller i bunden, hvor asken kan falde ned igennem efterhånden som pillerne er brændt op.

Prøv at tage ud i et pejsecenter hvor de forhandler Calimax træpilleovne - det kræver ikke den store smed at lave sådan en brænderskål - som kan tilpasses i en multi22.

Jeg har sat en Calimax op i Roskilde, og jeg er imponeret over den måde hvorpå den skiller sig af med asken på, multi22 virker jo på lidt samme måde hvor brændslet falder ned i en skål... Ingen aske, ingen slagger - nada - den er bare fin ren hele tiden...
Hej
Ja det lyder også smart, men der jo lige det lille problem, at på grund af risten er der ingen plads under skålen - ca en cm, der skal jo også være plads til at få noget luft ind.
Så.... pt arbejder jeg videre med den jeg har nu, og som forøvrigt kan holde sig rimelig ren i en månede.

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 24 jan 2008 10:43

1 mdr. ren er flot.

Hvis man valgte min ide, eller ville prøve den - så skulle skålen, som holder brænderskålen naturligvis også have nogle riller så asken kunne ryge hele vejen igennem.

Jeg håber vi får lov til at se din skål, når du er færdig med at teste.

Det er fedt at være "nørd" :0)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Troldmand. » 24 jan 2008 11:41

levi skrev:1 mdr. ren er flot.

Hvis man valgte min ide, eller ville prøve den - så skulle skålen, som holder brænderskålen naturligvis også have nogle riller så asken kunne ryge hele vejen igennem.

Jeg håber vi får lov til at se din skål, når du er færdig med at teste.

Det er fedt at være "nørd" :0)
Hej

"så skulle den der holder skålen også have riller"

Jo! det forstår jeg udmærket - men det er jo under den der ingen plads er. Den blikskål der holder herden slæber jo næsten mod vandristen. Så.... det er ikke så lige til :roll:
Og lave riller i blikskålen går jo heller, ikke det er jo den der leder luften op i herden.


levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 24 jan 2008 12:45

Ja det har du jo ret i - den er meget tæt på bunden.

Den ide kan nok ikke sådan lige bruges alligevel :0)


Besvar