Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varm skakt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Varm skakt

Indlæg af Idor » 17 nov 2013 19:19

Blæseren blæser til ilden. Varmen og røgen har så to muligheder

Den går gennem dit fyr og ud af afgangs rør og videre op gennem din skorsten.

Kan den ikke det, går den baglæns op gennem din skakt og smelte slange.

Der må være modstand et eller andet sted. Tjek din skorsten, dine afgangs rør 100 procent. Pil så rense mekanikken ud, så der nærmest er fri vej gennem din kedel.

Pil så din smelte slange af og gå ind i manuel og start din blæser. Læg mærke til lyden af din blæser. Læg så din hånd på røret hvor smelte slangen sad. Lyden af din blæser må ikke ændre sig. Altså lyde belastet, som om der er modstand i din kedel og skorsten.

Er lyden den samme, så sæt slangen på igen og startdfyret uden rense mekanikken. Hold øje med din skakt temperatur. Stiger den ikke over et par timer, så sluk og monter rense mekanik igen. Start op igen og hold øje med din skakt temperatur.

Det tager tid, men er vigtigt for dig. En smeltet slange er sidste advarsel inden en mulig brand

Held og lykke.


reveil
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 03 feb 2013 07:22
Mit fyr: woody black star 16 kw
Areal: 225
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Varm skakt

Indlæg af reveil » 17 nov 2013 19:47

Der er ingen ændring i lyd efter jeg har gjord alt hvad du sag, og jeg sætter gang i fyret omlidt. den muret skorsten er blevet renset af skorstensfejeren så den regner jeg med er i orden.
Jeg vil spørger er det normalt at skorstenen er meget våd. Da jeg stak armen ind i skorstens røret blev den våd ??

Slettet 15549

Varm skakt

Indlæg af Slettet 15549 » 17 nov 2013 19:52

reveil skrev:Der er ingen ændring i lyd efter jeg har gjord alt hvad du sag, og jeg sætter gang i fyret omlidt. den muret skorsten er blevet renset af skorstensfejeren så den regner jeg med er i orden.
Jeg vil spørger er det normalt at skorstenen er meget våd. Da jeg stak armen ind i skorstens røret blev den våd ??
Det tyder på kondens hvad ligger din røgtemperatur på

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Varm skakt

Indlæg af paw » 17 nov 2013 19:55

reveil skrev:Der er ingen ændring i lyd efter jeg har gjord alt hvad du sag, og jeg sætter gang i fyret omlidt. den muret skorsten er blevet renset af skorstensfejeren så den regner jeg med er i orden.
Jeg vil spørger er det normalt at skorstenen er meget våd. Da jeg stak armen ind i skorstens røret blev den våd ??
Kedeltemperatur skal op på 70 gr, ellers får du kondens i kedel og skorsten.
En våd klam skorsten laver ikke et godt træk i skorsten, derfor får du varm skakt, så op med kedeltemperatur til 70 gr :great:
Senest rettet af paw 17 nov 2013 20:09, rettet i alt 1 gang.

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Varm skakt

Indlæg af Idor » 17 nov 2013 19:59

Var det rør mellem fyr og skorsten

Det er kondens vand, fra din røg. Tyder lidt på at din røg temperatur er for lav.

Den rense mekanik bremser og køler din røg, men det stiller højere krav til din skorsten.

Jeg valgte mit fyr uden netop af den grund

Synes du skal prøve uden rens i fyret og lad det køre et par dage, hvis din skakt temperatur ikke bliver varm

Hvis rense systemet er skyld i skakt temperaturen må du gøre noget ved den.

Jeg tænker lidt, bore huller i dem alle sammen eller save lidt af i begge ender så der bliver lidt mere gennem gang og stadig lidt rens. Men det er vist sidste udvej. Lad lige andre kommentere dette inden en sådan løsning vælges.


reveil
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 03 feb 2013 07:22
Mit fyr: woody black star 16 kw
Areal: 225
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Varm skakt

Indlæg af reveil » 17 nov 2013 20:13

Ja der er et rør på 1 m ca. fra fyret og til skorstenen, træk stabilisatoren sider på røret.
Mit fyr blev sat til 60 grader af vvs'eren, men jeg har sat det op til 70grader.

Nu køre fyret uden rense systemet, og jeg holder øje med det, så der ikke ske noget igen.

reveil
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 44
Tilmeldt: 03 feb 2013 07:22
Mit fyr: woody black star 16 kw
Areal: 225
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Varm skakt

Indlæg af reveil » 17 nov 2013 20:18

Hvor varm må skakt blive jeg har læst inde på nbe at den alarmen kan sættes til 75 grader er det for meget hvis den bliver det ?

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Varm skakt

Indlæg af Idor » 17 nov 2013 20:21

Ja det tror jeg er for meget.

Min temperatur ligger vist omkring de 40

Sæt din alarm til 55 først. Hellere for tidligt end for sent. Tror ikke du vil opleve det når dit rens ikke er i.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Varm skakt

Indlæg af paw » 17 nov 2013 20:22

reveil skrev:Ja der er et rør på 1 m ca. fra fyret og til skorstenen, træk stabilisatoren sider på røret.
Mit fyr blev sat til 60 grader af vvs'eren, men jeg har sat det op til 70grader.

Nu køre fyret uden rense systemet, og jeg holder øje med det, så der ikke ske noget igen.
Kedler uden rensesystem kan fint køre med 60 gr kedeltemp, men når den er som din, semirens, SKAL den op på mindst 65 gr, men de fleste kører med 70 gr.
Du skal IKKE bore, save eller lign i din semirens, den skal i igen, kedel på 70 gr så skal det nok køre :great:

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Varm skakt

Indlæg af paw » 17 nov 2013 20:25

åben evt den lille plade øverst bag i kedel lidt, 2-4 cm, så kommer din røgtemp også lidt højere op, sidder med 2 skruer så hudt jeg hvisker


Besvar