Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Twin HEAT M20 i fungerer ikke optimalt - HJÆLP

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Katle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 jan 2008 17:15

Twin HEAT M20 i fungerer ikke optimalt - HJÆLP

Indlæg af Katle » 23 jan 2008 17:24

Vi har for et år siden investeret i et Twin HEAT M20i i stedet for det gamle oliefyr.
Vores stuehus er lige over 200 m2 og ikke så godt isoleret. Ud over stuehuset varmer det også to andre rum op ved hjælp af spild varme fra rør som vi med vilje ikke har isoleret.
Vi kender andre der har samme boligforhold som har samme slags anlæg - derfor valgte vi det.
Men det fungerer ikke!!
Vi har prøvet alt fra korn til piller til flis og også at lave forkellige blandinger imellem dette. Det ene øjeblik kan der være en periode hvor det brænder fint rent, det næste øjeblik soder det helt til ved røgrørene.
Vi har akkumuleringstank på.

Vi har haft problemer den VVS´er der har installeret det og har derfor ikke kunne få ham til at tjekke det efterfølgende. Men er der nogen der har nogen gode råd? Andre med lignende erfaringer?
Det går os virkelig på at vi har brugt så mange penge på sådan et anlæg og at det så ikke kører optimalt.


Brugeravatar
alexjensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 sep 2007 21:40
Mit fyr: Twin heat A2 kedel med stoker en 230SR
Areal: 311 m2
Brændsel: træpiller/korn og træ mm
Dagligt forbrug: PT 17-18 kg
Årligt forbrug: ca 5 tons ca 5 mån
Geografisk sted: Tvorup ved skørping

Re: Twin HEAT M20 i fungerer ikke optimalt - HJÆLP

Indlæg af alexjensen » 23 jan 2008 18:41

hej så må i forklare hvad der er probemet vh alex.
Katle skrev:Vi har for et år siden investeret i et Twin HEAT M20i i stedet for det gamle oliefyr.
Vores stuehus er lige over 200 m2 og ikke så godt isoleret. Ud over stuehuset varmer det også to andre rum op ved hjælp af spild varme fra rør som vi med vilje ikke har isoleret.
Vi kender andre der har samme boligforhold som har samme slags anlæg - derfor valgte vi det.
Men det fungerer ikke!!
Vi har prøvet alt fra korn til piller til flis og også at lave forkellige blandinger imellem dette. Det ene øjeblik kan der være en periode hvor det brænder fint rent, det næste øjeblik soder det helt til ved røgrørene.
Vi har akkumuleringstank på.

Vi har haft problemer den VVS´er der har installeret det og har derfor ikke kunne få ham til at tjekke det efterfølgende. Men er der nogen der har nogen gode råd? Andre med lignende erfaringer?
Det går os virkelig på at vi har brugt så mange penge på sådan et anlæg og at det så ikke kører optimalt.
Varme dejlig Twinheat A2 variant og stoker fra 1986(ombygget tankfra 232l- 500l) og ny styring TM 3006 med ilt

deeredriver
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

Re: Twin HEAT M20 i fungerer ikke optimalt - HJÆLP

Indlæg af deeredriver » 23 jan 2008 22:53

Hvis jeg var i dit sted ville jeg hurtigst muligt smide aku-tanken ad h. til. Den vil sammen med et anlæg uden tænding, og uden reel mulighed for at slukke ilden, fyre med 100% ydelse indtil tanken er oppe på den indstillede temperatur. Så går den ned i ydelse for at gå over til pausedrift, i måske et døgn, før der er brug for varme igen, og det er sådan et fyr ikke beregnet til. Jeg kunne tænke mig at i perioder hvor det kører nogenlunde, er når det er koldt, og fyret derfor ikke går på pause, eller pauserne ikke bliver så lange. Er det sådan du oplever det? Så kunne du prøve at lade magasinet køre tom så ilden går ud. Lad så aku-tanken komme ned i temperatur, og fyld så kun den mængde brændsel på som du mener skal til for at varme tanken op. Tænd op og lad fyret køre til brændslet er brugt, så er der ikke nogen pausefyring og dermed heller ikke noget brændsel som ligger og gløder/oser. Det kan så gøres hver gang tanken er kold. Ulempen er at det tager lidt ekstra tid, men jeg tror også der er lidt at spare, men endnu mere hvis du kobler tanken fra.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Twin HEAT M20 i fungerer ikke optimalt - HJÆLP

Indlæg af Klaus » 24 jan 2008 05:37

Hej Katle
Hvis du udfylder din profil kan vi jo se noget om dit hus, dit forbrug og hvad du fyrer med, det vil hjælpe os med at hjælpe dig :wink:


Besvar