Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5 eller 2,5??

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Annisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 jan 2008 16:45
Mit fyr: BAXI 1.5 350 med Iltstyring
Areal: CA. 200 m2
Brændsel: HP Kvalitet 8 mm
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Annisse

Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af Annisse » 23 jan 2008 21:42

Hej

Jeg påtænker at udskifte mit nuværende oliefyr til sommer. Oliefyret er gammelt og mangler power. Jeg har gennem det sidste stykke tid fulgt med i jeres virkelig gode indlæg og ikke mindst svar på dette forum og er endt op med valget BAXI.

Men skal det være en 1,5 eller en 2,5? Prisforskellen er vel ca. 9.000.- Hvad er argumenterne for det ene eller det andet?

Jeg bor på et nedlagt landbrug i en halvstor kasse fra 1928 med 1. sal (halvdelen udnyttet) og vel omkring 180-200 m2
Nogenlunde isoleret med nye vinduer men det er jo et gammelt hus, så når det blæser kan det da mærkes på varmen! Radiatorer i alle rum og kun gulvvarme på badeværelset. BAXI’en skal stå i den nedlagte stald og rør graves under gårdspladsen.
Jeg overvejer ligeledes en Vaillant solvarmebeholder med 2 solfangere (auroSTEP VSL S 250 E T)


Mange varme hilsner
Henrik


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af thy » 23 jan 2008 22:02

hel klart 1,5 den kan klare op til 300m2 hvis det er nogenlunde isoleret...

ikke mindst kan den gå 50% længere ned ved sommer/forår/efterårs kørsel her er der meget at spare :great:

husk at få med 350l tank såer der til næsten dobbelt så langt mellem påfyldning..

solvarmen må andre vide noget om...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Annisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 jan 2008 16:45
Mit fyr: BAXI 1.5 350 med Iltstyring
Areal: CA. 200 m2
Brændsel: HP Kvalitet 8 mm
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Annisse

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af Annisse » 24 jan 2008 16:26

Hej igen

Mange tak (thy) for meget hurtigt svar.

Du virker meget klar på 1,5 modellen. Hvornår ville man vælge 2,5 modellen? Jeg troede/tænkte, at der var mere power i 2,5 modellen og at jeg således kunne trække al den varme jeg ønskede. Man kunne jo også forestille sig, at jeg skulle lave et par værelser mere på 1. sal eller lidt gulvvarme hist og her – er 1,5 så stadig ”stor” nok?

Jeg kan forstå, at dit argument for 1,5 modellen er bedre økonomi ved sommer kørsel. Jeg har i alle de år jeg har boet her faktisk slukket oliefyret om sommeren og påtænker faktisk at gøre det samme med det kommende pillefyr. Jeg har i dag en combi vandvarmer som oliefyret varmer om vinteren og den leverer varmt vand om sommeren ved hjælp af patron. Fremover skal det ske i sommerperioden ved hjælp af solvarme og solvarmebeholder ligeledes med patron når solen svigter. Jeg bor desværre lidt langt fra Fyn, men hvis jeg en dag i foråret er på de kanter kan det jo være, at jeg ringer for at se dit anlæg… :great:

Tak og venlig hilsen
Henrik

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af thy » 24 jan 2008 16:56

Annisse skrev:Hej igen

Mange tak (thy) for meget hurtigt svar.

Du virker meget klar på 1,5 modellen. Hvornår ville man vælge 2,5 modellen? Jeg troede/tænkte, at der var mere power i 2,5 modellen og at jeg således kunne trække al den varme jeg ønskede. Man kunne jo også forestille sig, at jeg skulle lave et par værelser mere på 1. sal eller lidt gulvvarme hist og her – er 1,5 så stadig ”stor” nok?

Jeg kan forstå, at dit argument for 1,5 modellen er bedre økonomi ved sommer kørsel. Jeg har i alle de år jeg har boet her faktisk slukket oliefyret om sommeren og påtænker faktisk at gøre det samme med det kommende pillefyr. Jeg har i dag en combi vandvarmer som oliefyret varmer om vinteren og den leverer varmt vand om sommeren ved hjælp af patron. Fremover skal det ske i sommerperioden ved hjælp af solvarme og solvarmebeholder ligeledes med patron når solen svigter. Jeg bor desværre lidt langt fra Fyn, men hvis jeg en dag i foråret er på de kanter kan det jo være, at jeg ringer for at se dit anlæg… :great:

Tak og venlig hilsen
Henrik
du skal være velkommen...

problemet med 2,5ern er at den tager alt for meget forår og efterår og kun nogle ganske få dage om vintern kommer den på arbejde... defor højere forbrug og mere rensning på grund af den vil sode lidt i de perioder hvor den må klare det med meget pausefyring som entelig funger udemærket... men vil svine kedlen noget...

1,5 vil passe meget bedre til dit behov og vil køre med højere ydelse i forhold til kedlen og derfor sviner den minimalt kedlen... :great:

+ den kan godt ude mere end 15kw hvis der bliver behov for det... :great:

men jeg mener helt bestemt at iltstyring vil være optimalt... :great:

ps... så vi ikke er i tvivl arbejder jeg ikke for baxi på nogen måde :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af thoken » 25 jan 2008 13:46

Annisse skrev:Hej igen

Mange tak (thy) for meget hurtigt svar.

Du virker meget klar på 1,5 modellen. Hvornår ville man vælge 2,5 modellen? Jeg troede/tænkte, at der var mere power i 2,5 modellen og at jeg således kunne trække al den varme jeg ønskede. Man kunne jo også forestille sig, at jeg skulle lave et par værelser mere på 1. sal eller lidt gulvvarme hist og her – er 1,5 så stadig ”stor” nok?

Jeg kan forstå, at dit argument for 1,5 modellen er bedre økonomi ved sommer kørsel. Jeg har i alle de år jeg har boet her faktisk slukket oliefyret om sommeren og påtænker faktisk at gøre det samme med det kommende pillefyr. Jeg har i dag en combi vandvarmer som oliefyret varmer om vinteren og den leverer varmt vand om sommeren ved hjælp af patron. Fremover skal det ske i sommerperioden ved hjælp af solvarme og solvarmebeholder ligeledes med patron når solen svigter. Jeg bor desværre lidt langt fra Fyn, men hvis jeg en dag i foråret er på de kanter kan det jo være, at jeg ringer for at se dit anlæg… :great:

Tak og venlig hilsen
Henrik
Hej! Thy har ret. 1,5`eren er rigelig stor. For at opnå en høj virkningsgrad(læs god økonomi), er det bedre at fyre hårdt i en lille kedel end at "sjat"fyre i en stor kedel! Mange har begået den fejl at de har købt for stort(kw), og dermed opnår de en dårlig virkningsgrad, og derfor ringe fyringsøkonomi! Men mange vvs-folk begik også denne fejl for 10-15 år siden! I mit hus (140m2- hus fra 1973) sad et 24 kw gasfyr, som var rasende dyrt i drift, fordi det aldrig fik lov til andet end lige at starte, før det skulle stoppe igen. Idag kan jeg begrænse mit pillefyr(scotte) til 8 kw og det kan sagtens følge med. :great:
Så et godt råd:køb ikke for stort :great:
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af MichaelK » 25 jan 2008 17:51

Hej

Jeg har ikke Baxi, men KW størrelse vil jeg godt kommentere. 1.5 burde være rigeligt.
Som andre her skriver, så er det bedre at fyret næsten er underdimensioneret.

Jeg har max 9,9 KW til 250 elendigt isolerede kvm. Og lader jeg fyret køre med 100%
ydelse i 12 timer, har jeg 26-27 grader i hele huset (jeg har prøvet for sjov).


MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af PeterBH » 25 jan 2008 18:28

Jeg kan kun tilslutte mig den tidligere konklusion. Jeg har 250 kvm i to plan, fornuftigt isoleret, men ikke super og med termovinduer fra en gang i 70´erne. Jeg holder ca. 23-25 grader i hele huset.

Min 2.5´er får aldrig rigtigt lov at lave noget, hvilket jeg også tror har været årsagen til et ret højt forbrug, indtil Thy fik mig på rette spor med små hyppige indfyringer.
Forbrug de sidste 2 døgn svarende til ca 40-45 kg pr døgn.
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....

Brugeravatar
Carsten_a
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 jan 2007 10:52
Mit fyr: Baxi 1.5/350 + 255 l solvarmebeh.
Areal: 202 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: dec 32 kg
Årligt forbrug: 5,5-6 ton
Geografisk sted: Kastrup

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af Carsten_a » 26 jan 2008 19:42

Hej Henrik

1.5 er perfekt til dit hus, har selv 1.5 og solvarmebeholder med el-patron. Slukker og lukker fyret i sommermånederne og så klarer solen resten, el-patronen har dog været i gang et par gange sidste år med den overskyet sommer

Du er velkommen til at kigge forbi Kastrup, hvis du vil se dyret i aktion

Carsten

Annisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 21 jan 2008 16:45
Mit fyr: BAXI 1.5 350 med Iltstyring
Areal: CA. 200 m2
Brændsel: HP Kvalitet 8 mm
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Annisse

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af Annisse » 27 jan 2008 15:55

Hej

Ok ok jeg har forstået.....

Tak til alle for indlæg på mit spørgsmål.

Jeg kan forstå på jer alle, at det er 1.5 modellen jeg skal have. I er jo alle enige!!! :P

Hilsen Henrik

FullThrottle
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 24 sep 2007 01:49
Mit fyr: REKA 20kW
Areal: 140 + 50
Brændsel: kornafrens
Geografisk sted: Midt/vest Jylland

Re: Baxi 1,5 eller 2,5??

Indlæg af FullThrottle » 28 jan 2008 02:38

Køb en cpi12
- TASSO - H.E.F - BAXI - PASSAT -TWINHEAT - REKA -


Besvar