Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug på gammelt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af J-B » 14 nov 2013 22:28

danskgården skrev:Hallo uheldig er du kun ude på at sælge eller hvad brug din reklame et andet sted end her, du forvirret hende da totalt med de mængder du kommer med!
Rolig nu :wink:
Ugelvig tilbyder sin hjælp, som han har gjort til mange andre.
Han arbejder med det til hverdag og tilbyder gratis at komme med nogle råd, uden at der skal hverken købes noget af ham eller lign.
At der er nogle eksperter der rådgiver nogle, der er i tvivl, uden regning, skal vi da tage hatten af for :great:
Er du en konkurrent, eller hvad :wink:


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af Renevinum » 15 nov 2013 18:12

MiaLykke skrev:Hej,

Jeg har kig på et hus med et pillefyr af ældre dato, og vil rigtig gerne have et bud på hvad varmeudgiften ca. vil blive om mdr., så tænkte i måske kunne hjælpe? :great:

Huset er 190 m2 i to plan, fyret står i bryggerset. Og huset er vidst ca. rimelig gennemsnitligt isoleret, af et lidt ældre hus.

Så jer med ældre huse og ældre pillefyr, hvad bruger i ca. om dagen til at varme jeres hus op med? :)

Mvh.
Mia

Hej.

Vi bor i et ældre hus, middel isoleret og har en temp. På 19-23 grader i hele huset, fyret en en gammel salamander kedel med en stokerbrænder monteret, der er desuden monteret en hjemmebygget røgkøler. Vi bruger 7-8 ton rapseafrens på en sæson fra midt september til midt april ca.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af Klaus » 16 nov 2013 07:14

Jeg har et hus på samme størrelse, fyrer med piller og bruger under 4 ton om året, jeg bruger dog brændeovnen en del. et forsigtigt gæt er 6-8 ton-
Jeg har fyret i gangen så der er ingen spildvarme.
Mine erfaringer kan du læse om her: viewtopic.php?f=19&t=13881

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af bent » 16 nov 2013 07:46

nu har jeg jo en bio 18 på støbejernskedel det må jo også betragtes som et gammelt anlæg,den bliver jo altid sablet ned som noget skrammel det er det nok også, men tros det så fyrre jeg 186m2 op og 20m2 værksted med 8 tons piller om året.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af Smut 25 » 16 nov 2013 07:56

uhh den er sværd men i det forrige hus jeg boede til leje der stod en tasso kedel fra 96 og der var en hjemmebygget stoker på
den kørte kanon og den spiste alt du hældte i den.

huset var på 240 kvm mener jeg også 40 hvm garage rimeligt godt isoleret det hele forholdsvis nye vinduer
vi havde i snit 21 gr over alt varmt vand blev også lavet af fyret.

vi tændte fyret i slut september og slukkede i maj og i vinteren 11-12 tyggede den ca 11 tons

i dag hvor vi har købt vores eget hus har vi 179 kvm som der står en scotte og fyrer op,
det første år har den brugt 5500 kg og den har kørt hele året rundt vi mgl 12 dage så er det nøjagtigt et år siden
den blev tændt op.

jeg ville få lagt et budget med 7 tons piller og et nyt fyr du har tjent det hjem på et par år


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af energi-kriger » 16 nov 2013 09:50

En god indikator for om man har et godt eller dårligt fungerende fyr er simpelhen at måle på røggastemperaturen i røgrøret.

Nu er det nok de færeste som råder over en CO2 måler, men kan man lægge hånden på røgrøret er fyringsøkonomien i grove træk vel ok. Er røgrøret der i mod meget varm, er der alt mulig grund til overvejelse.

Bent jeg er da lidt nysgerrig, hvis du kan holde en røggastemperatur på var det 140 grader, må du på en eller anden måde enten havde optimeret din brænder, kedel eller bolig..! Bio 18 er født med en virkningsgrad på ca. 80%, så din røggastemperatur burde vel normalt ligge på ca. 250 grader eller mere. Må man spørge, hvad er din kedeltemperatur?

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af Renevinum » 16 nov 2013 12:29

Vores hus er forresten 214m2

xkfc

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af xkfc » 16 nov 2013 12:47

energi-kriger skrev:En god indikator for om man har et godt eller dårligt fungerende fyr er simpelhen at måle på røggastemperaturen i røgrøret.

Nu er det nok de færeste som råder over en CO2 måler, men kan man lægge hånden på røgrøret er fyringsøkonomien i grove træk vel ok. Er røgrøret der i mod meget varm, er der alt mulig grund til overvejelse.

Bent jeg er da lidt nysgerrig, hvis du kan holde en røggastemperatur på var det 140 grader, må du på en eller anden måde enten havde optimeret din brænder, kedel eller bolig..! Bio 18 er født med en virkningsgrad på ca. 80%, så din røggastemperatur burde vel normalt ligge på ca. 250 grader eller mere. Må man spørge, hvad er din kedeltemperatur?
Jeg kan ikke modsige at en høj røgtemperatur er lig med dårlig økonomi, men man kan ikke sige at lav temperatur er det samme som god virkningsgrad. Tilsætter man mere luft end nødvendig til forbrændingen, vil det køle kedlen, så for at teorien passer, skal fyret være justeret 100% :great:

Forbruget er svært at gisne om, mange faktorer spiller ind, temperatur i huset, opvarmet areal, isoleringsgrad af huset, antal personer og selvfølgelig fyret.
Mine anbefalinger kommer an på hvilken type man er. Er man den magelige type, vil jeg anbefale en moderne pillebrænder.

MVH. kenneth

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af energi-kriger » 16 nov 2013 13:47

Det har du en god pointe i, men blæser du alt varmen ud af kedlen og røgrøret så disse ligefrem afkøles, opdager man jo lynhurtigt der ikke kommer varme i radiatorene. En typisk reaktion man fyre endnu mere og så gik den fyringsøkonomi fløjten. Men ellers fuldstændig enig et 100% indstillet fyr er et must, ellers giver det ingen mening at snakke om virkningsgrad.

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af energi-kriger » 16 nov 2013 15:09

Til TO (tråd opretter) Håber disse 2 link kan være til nytte og give dig (o.a.)et godt overblik.

http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraa ... rugM2.aspx

http://www.reka.com/Dansk%20hj.side/mit ... orside.htm


Besvar