Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

benekov vs scotte pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af Brandsen » 15 nov 2013 20:27

Halløj i forum,

Men hvorfor i det hele taget 'udskifte' ?? Det ligner en tvangstanke for rigtigt mange,
at de absolut vil udskifte deres nuværende fyr, og jeg havde desværre den samme tvangstanke
oprindeligt, da jeg ville udskifte til en Baxi 2.5.

Tvangstanken døde det øjeblik, hvor smeden spurgte hvorfor h.... jeg ville udskifte, jeg kunne
jo bare sætte den nye Baxi ind parallelt med den Salamander med oliefyr jeg havde dengang.
Så kunne Salamanderen jo køre hvis Baxi gik i stykker, jeg løb tør for brændsel, var ude at rejse
i længere tid, osv, jeg skulle jo bare stille temp på Salamander lidt lavere end på Baxi, for så ville
oliestokeren jo starte helt automatisk, hvis Baxi'en af én elller anden grund ikke gav varme.

Sådan blev det.

7år senere blev olie-Salamanderen så udstiftet med en lille Scotte BS mini 10kw, så den tager sommerdriften,
hvor Baxi'en er for stor, da vi er kun 2 personer i huset nu, og kun 425m2, så Baxi er glad for sin lille sommer
afløser. I pingvinvejr, og når der skal fyres med korn og andet godt, som Scotten ikke kan lide, så er Baxi
på banen.

Så, måske lige overveje, og ikke en lille Scotte på 10kw kunne indsættes parallelt, og dermed undgå at
skrotte din Benekov ? Sådan en lille Scotte Mini BS fylder jo ikke ret meget. Så har du stadig rigelig
kapacitet i kw, kan fyre med andet end træpiller, og går noget i stykker, kører du bare med det andet.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


levi

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af levi » 15 nov 2013 20:29

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Men hvorfor i det hele taget 'udskifte' ?? Det ligner en tvangstanke for rigtigt mange,
at de absolut vil udskifte deres nuværende fyr, og jeg havde desværre den samme tvangstanke
oprindeligt, da jeg ville udskifte til en Baxi 2.5.

Tvangstanken døde det øjeblik, hvor smeden spurgte hvorfor h.... jeg ville udskifte, jeg kunne
jo bare sætte den nye Baxi ind parallelt med den Salamander med oliefyr jeg havde dengang.
Så kunne Salamanderen jo køre hvis Baxi gik i stykker, jeg løb tør for brændsel, var ude at rejse
i længere tid, osv, jeg skulle jo bare stille temp på Salamander lidt lavere end på Baxi, for så ville
oliestokeren jo starte helt automatisk, hvis Baxi'en af én elller anden grund ikke gav varme.

Sådan blev det.

7år senere blev olie-Salamanderen så udstiftet med en lille Scotte BS mini 10kw, så den tager sommerdriften,
hvor Baxi'en er for stor, da vi er kun 2 personer i huset nu, og kun 425m2, så Baxi er glad for sin lille sommer
afløser. I pingvinvejr, og når der skal fyres med korn og andet godt, som Scotten ikke kan lide, så er Baxi
på banen.

Så, måske lige overveje, og ikke en lille Scotte på 10kw kunne indsættes parallelt, og dermed undgå at
skrotte din Benekov ? Sådan en lille Scotte Mini BS fylder jo ikke ret meget. Så har du stadig rigelig
kapacitet i kw, kan fyre med andet end træpiller, og går noget i stykker, kører du bare med det andet.
Jo det er rigtigt nok alt sammen, - men man får jo 5000 kr i energitilskud hvis man skrotter det gamle fyr (Som så igen måske kan sælges som reservedele)...

Det giver jo et pænt tilskud til investeringen i skiftet...

damse78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2011 12:39
Mit fyr: benekov v-ling 25
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: 9

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af damse78 » 15 nov 2013 20:39

Hej brandsen.
Det lyder da ikke helt tosses, men hvorfor så ikke bare købe en pillebrænder og montere på den store fyr, så man bruger den samme kedel hele året, eller lyder det helt tosset ??

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af Brandsen » 15 nov 2013 21:01

Halløj i forum,

Jo, det kunne man jo godt, men ikke helt nemt hvis 'det store' fyr ikke er forberedt til
at tage en lille pillebrænder om sommeren, og måske mere væsentligt som Levi nævner,
er fyrene jo optimeret med bedste virkningsgrad ved høj last, så at 'fisefyre' i et stort fyr
giver ret dårlig virkningsgrad.

Derfor vigtigt at få et fyr med den rigtige kw effekt, mange begår den fejl at købe et
alt for stort fyr, fordi "man ikke vil fryse om vinteren". Det er en mega fejl !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af triumph » 15 nov 2013 21:05

De 5000 er vist hovedsageligt bare rabat, og man kan stadig få det samme tilskud ved at lade lingén blive stående.
Det rigtige tilskud (Ikke rabatten !) Er baseret på hvor mange kwh der spares pr år.
Og man spare formodentligt flest kwh, ved at montere en lidt for lille kedel, en lille del af tiden, og så have en stor som backup. Frem for at have en kedel der er for stor, det meste af tiden


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af triumph » 15 nov 2013 21:06

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Jo, det kunne man jo godt, men ikke helt nemt hvis 'det store' fyr ikke er forberedt til
at tage en lille pillebrænder om sommeren, og måske mere væsentligt som Levi nævner,
er fyrene jo optimeret med bedste virkningsgrad ved høj last, så at 'fisefyre' i et stort fyr
giver ret dårlig virkningsgrad.

Derfor vigtigt at få et fyr med den rigtige kw effekt, mange begår den fejl at købe et
alt for stort fyr, fordi "man ikke vil fryse om vinteren". Det er en mega fejl !
Så ville det være lige så godt at købe en 16 kw, og rumtermostater

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af Brandsen » 15 nov 2013 21:13

Halløj i forum,

@Levi, klart du nogen gange kan optimere investeringen ved at 'udskifte', og man kan jo
også klart 'løbe tør for plads', synes bare jeg alt for tit har set 'tvangstanken'.

Jeg retfærdiggjorde selv Scotten ved at fjerne oliestokeren, den kostede jo kr 2.500 om året
i lovpligtigt eftersyn, så det gav i sig selv 10 års tilbagebatalingstid.
Så var Salamanderen fra '62 med deraf følgende lav udnyttllsesgrad, på 50%-60%, så det kappede
jo yderligere år af tilbagebetalingen.
Så er 2 kg piller billigere en 1 liter fyringsolie, så yderligere kap.
Og hovedet påsømmet var at olietanken jo mildest talt havde overskredet 'sidste salgsdato',
så alternativet var en ny indendørs 1.200 olietank, yderligere voldsomt kap.

Pointen er bare, at der somme tider er nogle besparelser man ikke lige tænker på,
som snilt kan financiere en lille Scotte, med ganske få års forrentning.

Ved ikke præcis hvad facit er på tilbagebetaling, men ingen tvivl om det var en rigtig
go' investering jeg fik lavet hos dig i December sidste år 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af Brandsen » 15 nov 2013 21:16

Halløj i forum,

@Triumph, sikkert, for en 16kw koster næsten det samme som en 10kw, tror der er kr 1.000 i forskel.

Men jeg fyrer med stoker når jeg kan komme afsted med det, det er helt andre brændselspriser,
så derfor kun en 10kw mini til mig, men det er måske et lidt specielt tilfælde 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar