Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

benekov vs scotte pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
damse78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2011 12:39
Mit fyr: benekov v-ling 25
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: 9

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af damse78 » 15 nov 2013 16:48

Hej.
Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig, om det er økonomisk fornuftig at skifte sin sultne stokerfyr ud med en 10kw scotte. Da jeg syntes at et forbrug på 9 tons fra 1 oktober til 1 maj lyder af meget.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af pille bruger » 15 nov 2013 16:53

damse78 skrev:Hej.
Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig, om det er økonomisk fornuftig at skifte sin sultne stokerfyr ud med en 10kw scotte. Da jeg syntes at et forbrug på 9 tons fra 1 oktober til 1 maj lyder af meget.
Find virknings graden på de to fyr og sammenlign.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af Lintz » 15 nov 2013 17:07

damse78 skrev:Hej.
Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig, om det er økonomisk fornuftig at skifte sin sultne stokerfyr ud med en 10kw scotte. Da jeg syntes at et forbrug på 9 tons fra 1 oktober til 1 maj lyder af meget.
Jeg tænker mere på, om det overhovedet er muligt at proppe 9 tons igennem en 10 kw Scotte ???? - og hvis det er muligt, mon ikke man skal en tand op i størrelse.
Har selv en 16 kw, og har højst fyret med 7,5 tons piller
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af triumph » 15 nov 2013 17:32

Er en ling 25 ikke 25 kw ?
Jeg har tidligere haft en benekov R15.
Det var ikke mit indtryk at scotten er væsentligt mere økonomisk end en R15 fra oktober til maj. Hvis fyret vel og mærke passer til dit forbrug, og Ling´en er i orden. (min havde konstant utæt tallerken, og slagger i sneglrør) Men en 25 kw lyder også vel stor til dit hus.
En måde at reducere forbruget på er at sørge for at fyret brænder inden for de kw, det er beregnet til. Det kan du gøre ved at benytte rumtermostat/termostat i vvb, så fyret kører fuld skrald, når der er behov for varme. Og så stopper når der er varmt nok i huset (ved belastning på over 30 % på fyret, ved belastning over 30% kan det bare kører konstant)

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af mgmone » 15 nov 2013 18:46

damse78 skrev:Hej.
Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig, om det er økonomisk fornuftig at skifte sin sultne stokerfyr ud med en 10kw scotte. Da jeg syntes at et forbrug på 9 tons fra 1 oktober til 1 maj lyder af meget.
Hej
På den del af dit forbrug som er i vinter tiden vil du kunne spare 10-15%, hvis du kører om sommern vil du i den periode spare ca. 50% hvis du skifter din stoker ud med et moderne pillefyr, prøv at sætte elmåler på din gamle stoker i en uges tid udregn forbruget i Watt/time, se på DTI listen hvad nye pillefyr bruger, der vil også være mulighed for en pæn strøm besparelse hvis du ser dig lidt for ved valg af nyt fyr.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


damse78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2011 12:39
Mit fyr: benekov v-ling 25
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: 9

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af damse78 » 15 nov 2013 18:49

Der er jo ikke mere end ca 6% i forskel i virkningsgrad på de 2 fyre, men jeg mener dog at mit nuværende fyr er alt alt for stort til mit hus, da den kører meget i lavlast, men jeg er i tvivl om at det kan svare sig at bruge 22000 på et nyt.

levi

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af levi » 15 nov 2013 18:52

damse78 skrev:Der er jo ikke mere end ca 6% i forskel i virkningsgrad på de 2 fyre, men jeg mener dog at mit nuværende fyr er alt alt for stort til mit hus, da den kører meget i lavlast, men jeg er i tvivl om at det kan svare sig at bruge 22000 på et nyt.
Der er mere i virkningsgrad forskel - du skal huske dit fyr er for stort, - og kører derfor ofte i lavlast = Dårlig virkningsgrad.

Et nyt Scotte pillefyr korrekt dimensioneret, - vil køre i mellemdrift/højdrift - og derfor have en langt bedre virkningsgrad.

Derudover kan et moderne pillefyr også selv tænde og slukke - så du eliminerer pausefyring = stor økonomisk gevinst i forår/efterår & sommerperioden.

Jeg tror din besparelse på årsplan vil være et sted imellem 30-40 procent.

Fordelen ved Benekov i sin tid var at den kunne køre med forskellige granulater, - men når man fyrer med piller kan man få langt mere moderne fyr som på årsbasis er langt mere effektive :great:

damse78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2011 12:39
Mit fyr: benekov v-ling 25
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: 9

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af damse78 » 15 nov 2013 19:06

Har snakket med 3 forskellige forhandler og de mener at jeg kan spare ca 2tons årlig med en ny fyr, men de skal jo også have penge i kassen ;)

levi

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af levi » 15 nov 2013 19:07

damse78 skrev:Har snakket med 3 forskellige forhandler og de mener at jeg kan spare ca 2tons årlig med en ny fyr, men de skal jo også have penge i kassen ;)
Jeg vil give dem ret, - det er ikke usandsynligt :great:

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

benekov vs scotte pillefyr

Indlæg af mgmone » 15 nov 2013 19:10

Hej Levi
Hvis der brændes 9000 kilo af på 150 dage er det et time gennemsnit på 11 kW, og således over 30 % last på en 22 kW Ling 25. Så skal den gamle godt nok være slidt og dårlig indstillet for at være 30-40% ringere, men den gamle bruger nok 2 Kilowatt strøm/døgn, de pillefyr jeg kender bruger pænt under 0,5 kilowatt strøm/døgn i vinter tiden, vi skal have det hele med for at regne besparelsen ud.
Hilsen og god weekend herfra
Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Besvar