Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lille hus - stor kælder

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Lille hus - stor kælder

Indlæg af nemocharley » 15 nov 2013 07:57

ja det kunne jo self. være en løsning. At bibeholde det gamle anlæg og sætte en eller to luft/luft varmepumpe(r) op - alt efter rummene i huset så kan 88m2 måske godt dækkes af en enkelt pumpe. Investeringen er helt sikkert billigere, men på sigt er der, som du selv siger bedre økonomi i pillefyret -


Marie 9
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 sep 2013 21:24
Mit fyr: Gammelt oliefyr med nyere brænder
Areal: 88
Brændsel: olie :-(
Fremviser gerne i postnummer: 4654
Geografisk sted: 4654 Faxe Ladeplads

Lille hus - stor kælder

Indlæg af Marie 9 » 15 nov 2013 17:28

Som jeg ser det er ulempen ved pillefyr at det kræver mere arbejde en varmeformer der er forbundet til et forsyningsnet.
Derfor vil jeg nok gerne have et par råd om de forholdsvis billige men nemme løsninger. Jeg er en enlig udearbejdende mor, der også har andre interesser end at stå nede i kælderen og rydde op efter et fyr. :-D

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Lille hus - stor kælder

Indlæg af triumph » 15 nov 2013 17:48

Kort sagt:
Luft/luft varmepumper er relativt billige at installere, men dyre i drift. Men dit hus er ikke så stort, så selvom de er dyrere, så bliver det ikke sindsygt dyrt, men nok heller ikke så meget billigere end olie, at det er ulejlighedden værd at skifte ?

Luft/vand er en dyrre installations løsning, men er mindst lige så dyr i drift som luft/luft (når man har radiatore), og som Nemo skriver. Kun egnet til gulvvarme.

Jord/vand Er meget dyr i installation (+100.000) og er kun rentabel ved gulvarme

Det pillefyr i den prisklasse du efterspørger. Der kræver mindst arbejde/justering. Er nok MGM junior.
Når du har så få m2, bør du få rumtermostater/termostat i vvb, for at få en nogenlunde fornuftig drift på fyret. Da det ikke brænder optimalt ved alt for lav last/alt for mange starter

nemocharley

Lille hus - stor kælder

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2013 01:14

der også den mulighed at købe et nyt kondenserende oliefyr, som er noget mere effektivt end et ældre fyr - måske 30%. Da du ikke kan lide alt for varme rum, går det jo ikke med en brændeovn/pilleovn, som ellers ville være en fin måde at kvæle olieregningen på. Anyways en ny oliekedel er jo nem og billigere i drift end den gamle. Du kunne evt. supplere med et solvarme anlæg til oliefyret, så det kan holde helt fri om sommeren. Men kan du så holde dig under 50k? Olie og solvarme passer ihvertfald sig selv.

Arbejde med pillefyr. MGM Junior, som Triumph nævner, tror jeg ikke der er så meget arbejde med. Men der skal self. slæbes piller, selvom der på sigt jo også kan laves noget smart der.

Det eneste varmepumpeværk jeg ville turde tænke på var luft(luft.

Dit hus er ikke placeret lige ved siden af fjernvarmerør med billig fjernvarme tilfældigvis?

Marie 9
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 sep 2013 21:24
Mit fyr: Gammelt oliefyr med nyere brænder
Areal: 88
Brændsel: olie :-(
Fremviser gerne i postnummer: 4654
Geografisk sted: 4654 Faxe Ladeplads

Lille hus - stor kælder

Indlæg af Marie 9 » 17 nov 2013 17:32

Nej, jeg bor desværre ikke ved billig fjernvarme, men dog med natugas løbende lige forbi.
Jeg sværger lige nu lidt til ideen om kombi af solfanger og et nyt lille oliefyr (eller evt gas). Jeg vil helst bruge mine kræfter på at forbedre husets isolering og jeg synes at forstå på jer at de gænse billige nemme pillefyr, så bliver for store til mine 88 kvm med 18 grader. Er det rigtig forstået?


nemocharley

Lille hus - stor kælder

Indlæg af nemocharley » 17 nov 2013 18:40

et 10kw skal nok kunne gå - selvom du måske kunne nøjes med 4-5kw. Ifald du vælger solvarmevejen er der også en del at sætte sig ind i. Jeg ved ikke noget om olie/gas fyr andet end at de nye kondenserende er klart de mest økonomiske.

Har lige læst en artikel om ham her (vvfs.dk - masser viden og kvalitet, men det koster: http://vvfs.dk/pages.php?pid=27&cid=134

Og ja til efterisolering og energiforbedring - det er bedst at starte der faktisk:

Jeg tør godt sige at med rette energirenoveringer, nyt oliefyr og et større solvarmeanlæg, så kommer du under 1000l olie om året. (måske endda langt under)

nemocharley

Lille hus - stor kælder

Indlæg af nemocharley » 17 nov 2013 18:47

Glemte at sige -

og det koster jo altsammen...

Til sammenligning kan man købe et lille 6kw Variowin pillefyr fra Windhager (højkvalitets pillefyr) for ca 65k. Oliefyr og solvarme kan hurtigt komme op i samme prisleje - og det koster jo ekstra at installere solvarme.

Isolering og energirenovering tjener sig hjem hurtigst + du får mulighed for at bo i huset noget tid, hvilket måske gør det lettere at vurdere hvilken varmekilde er det bedste for dig.

Solvarme foreverz :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Lille hus - stor kælder

Indlæg af triumph » 17 nov 2013 18:54

Du burde kunne opvarme dit hus med 3-4 tons træpiller/år = max 8400 kr/år. Med et 10 kw fyr. Hvis du benytter rumtermostater.

Husk at en radiator løsning giver bedre komfort end en luft/luft varmepumpe

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Lille hus - stor kælder

Indlæg af MichaelK » 17 nov 2013 23:22

Og så bør man nok holde sig fra naturgas? Det er vist næsten lige så
dyrt som olie? Jeg har da en tidligere arbejdskollega, der har skrottet
naturgassen. Det har han bestemt ikke fortrudt.

Han købte i øvrigt, på min anbefaling, en 10 kW Scotte. Økonomien
var ikke til et af de dyrere fuldautomatiske, men han er godt tilfreds
alligevel.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar