Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug på gammelt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
MiaLykke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 nov 2013 21:30

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af MiaLykke » 14 nov 2013 21:38

Hej,

Jeg har kig på et hus med et pillefyr af ældre dato, og vil rigtig gerne have et bud på hvad varmeudgiften ca. vil blive om mdr., så tænkte i måske kunne hjælpe? :great:

Huset er 190 m2 i to plan, fyret står i bryggerset. Og huset er vidst ca. rimelig gennemsnitligt isoleret, af et lidt ældre hus.

Så jer med ældre huse og ældre pillefyr, hvad bruger i ca. om dagen til at varme jeres hus op med? :)

Mvh.
Mia


danskgården
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20 nov 2009 21:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: 9000

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af danskgården » 14 nov 2013 21:50

Hej hvad er det for en kedel/brænder

MiaLykke
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 nov 2013 21:30

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af MiaLykke » 14 nov 2013 21:53

Øhhh ligner noget gammelt smedejernskedel også en rød boks ved siden af :D

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af J-B » 14 nov 2013 22:01

Hej, og velkommen til.
Kan du ikke få at vide hvad de bruger om året? og er varmt vand lavet af fyret eller el?
Ligger huset i læ, eller er den på en bakketop uden træer omkring?
En anden vigtig ting er om de har 18 eller 24 grader i stuerne, det har en del at sige på årsforbruget.

danskgården
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20 nov 2009 21:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: 9000

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af danskgården » 14 nov 2013 22:04

Ok.
Vi bruger omkring 7000 kg træpiller årligt til en pris a 2,10 kr pr kg. Til 240 kvm dårlig isoleret bolig. Vi har et vølund fra 2012.
Vil tro i også kan gøre det til omkring 14000 kr årligt. Men på langt sigt ville det nok være en god investerin med et andet anlæg. Da en gammel støbejernskedel ikke har så stor en udnytttelsesgrad. Dog ikke så slemt når det står inde, men den leder nok lige rigeligt med varme op gennem skorstenen.
Venlig hilsen michael :lol:


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 14 nov 2013 22:08

Snakker vi en gammel støbejernskedel (gennemforbrændingskedel) med en påmonteret løs stoker (træpillebrænder) skal I nok ikke forvente den bedste udnyttelse af træpillerne. Et forsigtigt bud vil være ca. 50% nyttevirkning. Her har moderne træpillefyr en nyttevirkning på 90%.

http://www.energitjenesten.dk/gennemforbraending.html

De sidste par kelder af denne type jeg havde fat i, hvor de skulle opvarme ca. 200 kvm, havde de et forbrug på 10 - 15 tons, alt efter kedel og brænder (isolering og varme i stuen). Det kan I så halvere ved at skifte kedel til et moderne fyr. Sådan et fyr fås til 35-40.000,- + montering.

Kan I tage lidt billeder af vidunderet?

Det skal sige, at der kan søges om tilskud til at energieffektiviserer sådan en kedel med en ny. I skal være velkommen til at kontakte mig, hvis I ønsker bistand hertil :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af MichaelK » 14 nov 2013 22:08

Hej


At spørge efter et md. forbrug. på et anlæg vi ikke kender noget som helst til, er
vel nogenlunde det samme som vejrudsigten? -Et rent gætteværk

Det er meget svært at gøre den slags op, men ud fra din beskrivelse, vil jeg gætte
på et årsforbrug på ca. 9 tons. Omregnet bliver det så en udgift på ca. 1600,-/md.
v. en pillepris på 2,10 kr/kg.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

danskgården
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20 nov 2009 21:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: 9000

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af danskgården » 14 nov 2013 22:14

Hallo uheldig er du kun ude på at sælge eller hvad brug din reklame et andet sted end her, du forvirret hende da totalt med de mængder du kommer med!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af MichaelK » 14 nov 2013 22:18

danskgården skrev:Hallo uheldig er du kun ude på at sælge eller hvad brug din reklame et andet sted end her, du forvirret hende da totalt med de mængder du kommer med!
Nu synes jeg faktisk Ugelvig kom med ganske fornuftige indspark her. Reklamer kan jeg faktisk ikke se :evil:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 14 nov 2013 22:22

danskgården skrev:Hallo uheldig er du kun ude på at sælge eller hvad brug din reklame et andet sted end her, du forvirret hende da totalt med de mængder du kommer med!
Er det mig du hentyder til? Jeg sælger ikke noget, de folk jeg har hjulpet igennem StokerPro har ikke betalt for min rådgivning, ligesom jeg heller ikke betaler for deres, du ved forummer :wink:

Og nej, jeg forvirrer skam ingen. Prøv nu selv at undersøg sagen lidt. Hvis I med jeres moderne træpillefyr, der har en virkningsgrad på 90% og bruger 5 - 7 tons pr. 200 kvm, hvad tror du så en gammel gennemforbrændingskedel med en virkningsgrad på 50% bruger? Det dobbelte?

MichaelK siger ca. 9 tons. Jeg sagde 10 - 15 tons med forbehold. Hvad er forskellen? Jeg vil hellere være på den sikre side, i stedet for at bilde folk noget ind og det så viser sig ikke at passe! Det er altså ikke alle, der har 10.000,- ekstra i budgettet til træpiller, fordi man var for optimistisk i hushandlen!

Og jo, der findes mange Salamander, Rio og Tasso kedler der skulle forbydes ved lov!!! :(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar