Ny installation af Baxi 1,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Anders G
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 03 dec 2007 20:17
Mit fyr: Baxi MH 1.5 /350 ltr. u. ilt
Areal: 250 m2 i 2 plan
Brændsel: 8mm Træpiller svenske
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 20-25 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Næstved
Blevet takket: 3 gange

Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af Anders G »

Hej Alle Jeg er ny bruger og har pløjet ALT igennem herinde. Jeg valgte derfor at indkøbe mig en Baxi Multi Heat 1.5 efter mange forskellige overvejelser. Puha det er et svært valg. Når men jeg starter min installation helt fra bunden da vi har elvarme idag. Baxi skal stå i garagen ca. 20 mtr fra huset. Jeg vil nedgrave præisoleret pex 2*32mm frem till bryggers hvor også min Batec solvarmebeholder på 280 l står. Her vil jeg så forgrene ud til husets nye radiatore. Hvad skal jeg passe på? Hvilke rør dimensioner skal benyttes ved pillefyren, og hvilke rundt i huset? Hvilke ventiler skal jeg bruge til at styre Batec VVB , Hvad har jeres erfaringer været så jeg ikke løber ind i kedelige overraskelser. Mange spørgsmål og flere vil sikkert komme til. Jeg skal installere over de næste 2-3 mdr. Ser frem til god sparing fra jer erfarne. Godt Nytår.

Frank
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 aug 2007 21:37
Mit fyr: baxi multiheat 1.5 mont i garagen
Areal: 198 m2
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: strøby

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af Frank »

nu skriver du at du vil nedgrave et præiso 2 x 32 pex rør har du koldt vand i din garage det skal du også ha med over til fyret
da jeg selv fik lavet mit færdig i nov 2007. fik jeg gravet jeg et quatrorør ned til min garage 2 x 25 1 x 28 1 x 18
2 x 25 frem og retur
1 x 28 der trak jeg kabel til 400v til fyr
1 x 18 koldt vand til tilbagebrændningsikring
mvh frank
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af thy »

Jeg lagde et 110mm kloakrør ved siden af fjernvarmerørene.. der er der så trukket 230+400v og vand+ nu skal der internet kabel der over også..(har en snor i gennem jeg kan trække frem og tilbage når der skal nyt til :great:

din plan lyder ok :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi »

Anders G skrev:Hej Alle Jeg er ny bruger og har pløjet ALT igennem herinde. Jeg valgte derfor at indkøbe mig en Baxi Multi Heat 1.5 efter mange forskellige overvejelser. Puha det er et svært valg. Når men jeg starter min installation helt fra bunden da vi har elvarme idag. Baxi skal stå i garagen ca. 20 mtr fra huset. Jeg vil nedgrave præisoleret pex 2*32mm frem till bryggers hvor også min Batec solvarmebeholder på 280 l står. Her vil jeg så forgrene ud til husets nye radiatore. Hvad skal jeg passe på? Hvilke rør dimensioner skal benyttes ved pillefyren, og hvilke rundt i huset? Hvilke ventiler skal jeg bruge til at styre Batec VVB , Hvad har jeres erfaringer været så jeg ikke løber ind i kedelige overraskelser. Mange spørgsmål og flere vil sikkert komme til. Jeg skal installere over de næste 2-3 mdr. Ser frem til god sparing fra jer erfarne. Godt Nytår.
22 mm kobberrør ved fyret er ganske fint.

12 eller 15 mm pexrør rir til radiatorerne alt efter hvad priser ud indkøber til (Lav en fordelerstation ude hos fyret) - og fordel derfra ud til hver enkelt radiator.

Hvis du laver en tegning over dit hus, så kan jeg dimensionere samt lave en komplet materialeliste på dit projekt.

Vedlægger gerne et tilbud på materialer, som du frit kan forkaste eller anvende.

Når tilbuddet er klart, kan vi aftale et møde - så vi sammen kan gennemgå projektet, så du ikke har tvivl spørgsmål. - Det koster gratis, og er en del af vores service. !

Du kan hvis du vil, sende mig en tegning på flg. add.

Vvs-eksperten - Roskilde
Håndværkervej 60
4000 Roskilde
Att. Søren.
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af søren ø »

Levi, er der en grund til at man ikke kan bruge "dobbeltdåser" hvis man skal fra radiator til radiator. Selvfølgelig betinget af at de er rimelig efter hinanden?
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi »

Hvis du bruger dobbeltdåser, så kan du ikke trække inderrøret ud, og skifte det ved utætheder.

Lovgivningsmæssigt er der ingen fejl i det - og det er fuldt ud lovligt.

Jeg vil dog ikke anbefale løsningen, da hele strengen hele vejen rundt i huset skal opvarmes, for at de fjerneste radiatorer kan afgive varme (Dyrt tomgangstab).

Ved en separat kreds pr. radiator, bliver installationen billigere i indkøb - og billigere i drift (Du skal kun opvarme den kreds radiatoren sidder på som kalder på varme - og ikke hele strengen rundt).

Til gengæld koster det lidt flere timer at lave en kreds pr. radiator, men det er en god investering.

Regnestykket bliver endnu bedre hvis man har en energisparepumpe, på dobbeltdåser vil der næsten altid være cirkulation - og energipumpen vil teoretisk aldrig slukke - ved enkelte strenge, får pumpen et bedre signal, og vil slukke/Neddrosle mere korrekt.
Frank
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 aug 2007 21:37
Mit fyr: baxi multiheat 1.5 mont i garagen
Areal: 198 m2
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: strøby

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af Frank »

som tilføjelse har jeg lavet mit anlæg i et 1 1/2 plans hus med fyr i garagebygning
fra fyr til jordledning er lavet i 28 mm rustfri press rør
jordledning i quatrorør
husinstallation er lavet i alupex
med 26mm hovedrør trukket i skunk på begge sider af hus
og 16 mm rør rillet ind i væg til radiator
har så monteret jaga strada radiator i hele huset det er en lowH2O konvektionsradiator med kabinet
så mine rør er helt skjult
levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi »

Pas på med at køre for høj fremløbstemp. når du har brugt alupex.

Jeg mener setpunkt. er 72 grader, derover udskiller alupex ammoniak, og det kan din kedel ikke lide.

Flere steder i landet forbyder fjernvarmeværker efterhånden brugen af alupex, netop fordi fjernvarme kan komme op i de temp. trin hvor alupex udskiller ammoniak.
agentjensen
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af agentjensen »

Hej Lewi.

Hvordan ved jeg om der er brugt alupex i mit hus???
Er "bare" flyttet ind.

Og hvordan viser "ammoniak, og det kan din kedel ikke lide" sig i virkeligheden....

Mvh

AgentJensen
levi

Re: Ny installation af Baxi 1,5

Indlæg af levi »

Alupex er meget stiv pexrør - egentlig bare pexrør med aluminiumsindlæg.

Det kan ses ved at alupex IKKE ligger rør i rør, men trækkes ligesom kobberrør.

Besvar