Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og akkutank.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Solvarme og akkutank.

Indlæg af Michael Lind Hansen » 16 jan 2008 18:48

Hvis man installere et fyr, lad os nu sige et fastbrændselsfyr af typen Baxi Solo innova 20 LC der kan virke med en akkutank på 1000liter og man så samtidig gerne vil have solfangere på taget hvor mange skal man så have?
Og hvad sker der hvis ens solfangerareal ikke passer til akkutankens størrelse?
Ja vandet bliver jo ikke varmet op :-)


levi

Re: Solvarme og akkutank.

Indlæg af levi » 22 jan 2008 22:28

Køb et komplet solvarmeanlæg - og send overskudsvarmen over i din akkutank vha. en shunt.

På den måde får du ALTID varmt brugsvand = stor besparelse.

At opvarme en akkutank om sommeren, kræver mange paneler - og hvad i himlens navn vil du bruge varme til om sommeren ?

En moderat overdimensionering af dit solvarmeanlæg (1-2 ekstra fangere) kan som regel sende så meget overskudsvarme ud i dit anlæg, at du kan holde 1-2 gulvvarmer kørende.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Solvarme og akkutank.

Indlæg af Michael Lind Hansen » 23 jan 2008 07:29

Ideen var heller ikke at opvarme akkutanken blot have et areal der er stort nok til brugsvand.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Solvarme og akkutank.

Indlæg af Falck » 23 jan 2008 08:21

Michael Lind Hansen skrev:Ideen var heller ikke at opvarme akkutanken blot have et areal der er stort nok til brugsvand.
Min anbefaling (læs praktisk erfaring) er at lave det med en vvb med 2 spiraler, og sende overskud i en akketank, gulvvarme eller lignende. Du skal dog være obs op at den styring du vælger, skal kunne det du ønsker.
Det er ikke nok med en halv dum styring. Der skal være en føler i toppen af fangeren (1) en føler i toppen på vvb (2) en i bunden af vvb(3) en i den alternative tank (4)
Så skal du være sikker på at den kan det rigtige. De fleste styringer ser på at pumpen skal køre når 1 er større end 3. Nogle har så en funktion som sender varme videre hvis tanken er for varm, men sigt efter at styringen kan dette. pumpe starter når 1 er større end 3 (priotet) hvis dette ikke er opfyldt skal den starte hvis 1 er større en 4 og denne funktion tipper samtidig en 3 vejs ventil.
Denne opsætning har dog den ulempe at hvis du kan trække en masse varme ud på (4) vil fangeren have problemer med at bleve varme nok til at lave brugsvand. Det problem har jeg haft, da jeg brugte varmen til mit lille badebassing. Vandet i "baljen" var de der små 20 grader, og med en 50kw veksler kunne jeg køle fagerne så returvandet der løb op til dem var 20 grader, selv på en varm dag icon_cheesygrin.gif
Læren af dette er at det er den måde anlæget skal bygges på, men lad være med at have en for stor væksler på, eller lav en slange i din akku tank, så afkølingen ikke bliver så masiv.
Hvis du vil se anlæget i drift, så skal du være velkommen. Du kommenterede forresten min veksler, men husk der er kølevæske på anlæget :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

levi

Re: Solvarme og akkutank.

Indlæg af levi » 23 jan 2008 10:04

Helt enig med Falck, det er også den måde vi normalt udfører solvarme anlæg på.


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Solvarme og akkutank.

Indlæg af BVMP » 23 jan 2008 10:32

Der er også styring der styrere hvor mange % pumpen køre med - dette for at kunne holde temp i fangerne = fremløb, oppe på en dag uden det helt store solskin.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Solvarme og akkutank.

Indlæg af Falck » 23 jan 2008 11:29

BVMP skrev:Der er også styring der styrere hvor mange % pumpen køre med - dette for at kunne holde temp i fangerne = fremløb, oppe på en dag uden det helt store solskin.
Jeps, og jeg kan klart anbefale ALLSUN styringen :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar