Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad ville du vælge hvis.....????

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)

Hvilken type ville du vælge???

Afstemning sluttede 25 jan 2008 18:55

Scotte, multi ol
7
22%
LK, Tvinheat, liagro ol
14
44%
Baxi, Passat ol
11
34%
 
Afgivne stemmer: 32

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 22 jan 2008 21:55

Det er et nørdeprojekt, som garanteret kun bliver lavet i 1 eksemplar pga. prisen.

Men sjovt er det - og er en fryns i forhold til mit job :0)


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Brian B » 22 jan 2008 22:33

Hmm levi hvis jeg forstår dig rigtig er det en stoker med roterende brændehovede du har gang i korrekt ? Sådan en har jeg spekuleret over i et år den kunne være smart til besværlige brændsler og selv smide asken ud af brændehovedet..
Glæder mig til at se den.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 22 jan 2008 22:36

Du har helt ret Brian b.

Mange har drøftet det i tidens løb, nogen har forsøgt med intern snegl - med forskelligt resultat.

Jeg har dog - tror jeg selv, fundet de vise sten til hvordan brændstedet/Herden kan rotere lige tilpas langsomt så bålet ikke går ud, OG at brændslet ikke brænder fast og lægger slagger.

Vi snakker her om en 100 procent selvrensende brænder - hvis den altså virker i praksis naturligvis :0)

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Falck » 22 jan 2008 22:40

levi skrev:Der mangler et punkt som hedder "Selv byg" :0)

Jeg ville købe en speciel atmos kedel, med hul i siden (Den model de har lavet specialt til pillebrænder - ikke gasogen og alt det der - den kedel med auto askeudtræk, kan ses på kotly.com under brændekedler til træpillebrændere).

Så ville jeg lave en pillebrænder med roterende brænderherd, så piller/korn og andre granulater ikke brænder fast i herden - lidt efter samme princip som reka - bare som pillebrænder istedet.

Jeg er netop igang med at lave et sådant anlæg hjem til mig selv, problemet er kostpriserne - kedlen er dyr - og en prototypebrænder med roterende aksel er rasende dyr at udvikle/Teste osv osv.

Hvis I er int. kan jeg tage billeder, og lave en rapport når jeg engang bliver færdig :0)

Jeg leger lidt med en bruger herinde fra, også en rigtig "nørd" - han har leveret korn til mig, og kommer når prototypen er klar (ER ikke ekspert i TM 3006 - og da brænderen skal kunne køre forskellige granulater, så har jeg valgt den styring pga. iltstyringen - så hjælp er påkrævet fra en TM nørd ).

Jeg er meget spændt på projektet - jeg har leget med ideen i over 3 år, men er aldrig kommet videre pga. manglende tid :0)

Dog ser det endelig ud til jeg er ved at blive færdig, måske allerede i næste uge :0) weeee

- Mit svar er derfor - jeg ville selv bygge :0)

Ellers er jeg enig med Brian B - det er en meget genkendelig historie.
Nix Søren, der mangler ikke et selvbygger punkt. Der er nok ingen der som stoker jomfru, vil springe hen til konen og sige: Det der olie er squ blevet for dyrt lille mor, jeg bygger squ lige en stoker, eller hvad det nu er de hedder........
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 22 jan 2008 22:41

Det har der jo engang været en der gjorde Jan - hvordan blev stokeren ellers opfundet ?


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Falck » 22 jan 2008 22:44

levi skrev:Det har der jo engang været en der gjorde Jan - hvordan blev stokeren ellers opfundet ?
Ja det er rigtigt, men det er nok en mere "nørdet" ting, og nok ikke det folk gør i almindelighed :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 22 jan 2008 22:48

Kære Jan.

20 procent af alle brugere herinde er nørder, og drøfter hvordan de kan lave deres anlæg bedre - og hvordan man kan lave en pillebrænder etc.

Det er netop meget relevant i dette forum med det "manglende" punkt - du er i nørdeland inden for stokerverdenen :0)

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Falck » 22 jan 2008 22:53

levi skrev:Kære Jan.

20 procent af alle brugere herinde er nørder, og drøfter hvordan de kan lave deres anlæg bedre - og hvordan man kan lave en pillebrænder etc.

Det er netop meget relevant i dette forum med det "manglende" punkt - du er i nørdeland inden for stokerverdenen :0)
Ja, netto, det var også derfor jeg skrev indlæget som jeg gjorte. Så læs lige starten igen.
Hvorfor er du forresten på orlov? For at bygge en stoker icon_cheesygrin.gif , nej undskyld, så bare at du skulle på orlov, men det er sengetid her, så vi må fortsætte dialogen imorgen....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Falck » 22 jan 2008 22:54

Falck skrev: Ja, netop, det var også derfor jeg skrev indlæget som jeg gjorte. Så læs lige starten igen.
Hvorfor er du forresten på orlov? For at bygge en stoker icon_cheesygrin.gif , nej undskyld, så bare at du skulle på orlov, men det er sengetid her, så vi må fortsætte dialogen imorgen....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 22 jan 2008 23:02

Jeg skal til at bygge hus, så jeg tager al den ferie jeg kan komme i nærheden af det næste halve år :0)

Derudover er jeg godt slidt efterhånden, så jeg trænger til at slappe lidt af med egne projekter - livet er jo ikke kun vvs-eksperten :0)


Besvar