Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sol i kældergulv

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
SoerenSN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 nov 2013 22:14

sol i kældergulv

Indlæg af SoerenSN » 10 nov 2013 22:17

Jeg skal have nyt betongulv i kælderen der er på 70 m2 i et hus fra 1934. I den forbindelse overvejer jeg at etablere solvarme. Vi bor i Århus med billig fjernvarme, så det er mest for sjov og fjernvarmen er stadig vores primære varmekilde.

Jeg vil nedlægge varmeslanger i kældergulvet og opsætte radiatorer, således fjernvarmen kører i radiatorerne, mens solvarmen kører i gulvet. Så kan radiatorerne klare rumopvarmningen, mens solen giver et tilskud og laver en lun pude under huset.

Jeg prioriterer et simpelt og billigt anlæg, som gerne må give mest varme om sommeren, hvor jeg har problemer med kondens i kælderen. Jeg håber så at kunne slukke for radiatorerne om sommeren, som ellers kører nu pga. kondensen.

Solfangeren kan jeg placere sydvendt på stativ på et vandret betontag (min garage på 49 m2), der ligger 15 m fra huset. Jeg forestiller mig at grave varmeslangerne ned gennem plænen..

Hvordan kan sådan et anlæg mon opbygges og dimensioners ? Jeg forestiller mig, at jeg kan undgå buffertank, da jeg ikke skal lave brugsvand og kan bruge hele kældergulvet som buffer.

Mvh Søren


Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

sol i kældergulv

Indlæg af Gmann » 10 nov 2013 23:27

Ville det nye gulv med isolering ikke hjælpe mht fugten?
Hvor meget koster det dig at få varmet huset?
Jeg kan ikke se hvorfor der behøves en buffertank, beton kan lagre en hel del varme, dog ikke ligeså meget som vand. Det behøver jo ikke at være en fin dyr en med to vekslere, bare en jernbeholder der kan klare trykket.
Jeg ville ihvertfald lægge slanger i gulvet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

sol i kældergulv

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2013 07:36

Isolering i gulv hjælper ikke. Det er den varme fugtige sommer luft som køles i kælderen der giver fugten. Nu er du ved at få lavet gulv og ideen lyder da også interessant, men jeg tror altså ikke det er meget dyrere at købe en affugter i harald skrald, som kører enten på fugtstyring eller 3-6 timer hver dag i sommer halvåret.
Mvh. Sophus

SoerenSN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 nov 2013 22:14

sol i kældergulv

Indlæg af SoerenSN » 11 nov 2013 13:40

Ja, jeg tror ikke man skal regne på økonomien i dette projekt. Det fungerer sådan set fint nu, hvor jeg har radiatorerne kørende hele sommeren (koster nok ikke mere end 2000,- i fjernvarme) og en affugter ville nok også kunne klare det for det samme beløb i el.

Men, nu er jeg jo alligevel ved at lave hele gulvet og så synes jeg bare tanken om at solen klarer det for mig er så sympatisk, at jeg gerne vil bruge lidt ekstra på det.

Jeg er helt grøn mht. solvarme, så jeg efterspørger tips mht. opbygning af et super-simpelt anlæg med måske 6 m2 vacuumrør der bare kontinuerligt cirkulerer væske i gulvet ? Hvilken styring ville man have på og skal jeg sætte plads af til andet end en cirkulationspumpe ?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

sol i kældergulv

Indlæg af thoken » 11 nov 2013 17:41

SoerenSN skrev:Ja, jeg tror ikke man skal regne på økonomien i dette projekt. Det fungerer sådan set fint nu, hvor jeg har radiatorerne kørende hele sommeren (koster nok ikke mere end 2000,- i fjernvarme) og en affugter ville nok også kunne klare det for det samme beløb i el.

Men, nu er jeg jo alligevel ved at lave hele gulvet og så synes jeg bare tanken om at solen klarer det for mig er så sympatisk, at jeg gerne vil bruge lidt ekstra på det.

Jeg er helt grøn mht. solvarme, så jeg efterspørger tips mht. opbygning af et super-simpelt anlæg med måske 6 m2 vacuumrør der bare kontinuerligt cirkulerer væske i gulvet ? Hvilken styring ville man have på og skal jeg sætte plads af til andet end en cirkulationspumpe ?


Hej.
Spændende projekt, du der er ved at planlægge :great:
Prøv evt. At tage fat i Henrik Schack (q-pro). Han ved en masse om solvarme


Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

sol i kældergulv

Indlæg af Flemming DJ » 11 nov 2013 22:15

Du sku' nu ta' at køre solfangerne adskilt fra resten, via en pladevarmeveksler. Om så du kun varmer kældergulvet eller kører solvarme i hele centralvarmedelen (så ku' du også få "gratis" varme i badeværelset i sommerhalvåret).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

sol i kældergulv

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 nov 2013 16:41

Hej Sørensen SN.

I bogen om solvarme, som jeg har skrevet og solgt rigtig mange af, der er mange forskellige let læselige diagrammer.
Der er også et, hvor man kun køre på fjernvarme, når solen giver for lidt.

Men sådan et anlæg, som du har i tankerne kan du lave meget enkelt og billigt.
Ingen akkumuleringstank og ingen veksler, - en meget enkelt styring til pumpen og så bruge betongulvet som buffer.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

sol i kældergulv

Indlæg af Gmann » 15 nov 2013 20:41

Hej Ernst
Jeg har din bog. Hvad for en styring vil du bruge til dette projekt? Bare et ur der slår pumpen til om morgenen og slukker om aftenen?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

sol i kældergulv

Indlæg af BWJ » 15 nov 2013 21:13

Gmann skrev:Hej Ernst
Jeg har din bog. Hvad for en styring vil du bruge til dette projekt? Bare et ur der slår pumpen til om morgenen og slukker om aftenen?
Helt klart en styring efter forskel på gulv og fanger, så du ikke risikerer at køle gulv, istedet for at varme.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

sol i kældergulv

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 nov 2013 22:50

Bare en af de billigste differentstermostater du kan finde.
Bedst med en termostat, der starter og stopper pumpen, alt efter hvilken temperatur fanger og gulv har.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar