Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

retur temperatur gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 10 nov 2013 19:31

thomas larsen skrev:jeg kunne ikke hente mere flow på kredserne, den ene kunne jeg få op på 4 l/m og den anden max 3 l/m. så hr nu sat pumpen på trin 2 og så 3 L/M på begge kredse, så må jeg se hen over de næste par dage om det ændre lidt..
Det forstår jeg ikke helt det du skriver, ret mig hvis jeg tager fejl
Før du justerede på pumpen kunne du få 3, henholdsvis 4 L/min i kredsene
Nu har du øget pumpeydelsen ved at gå fra trin 1 til 2, men flow er nu 3L/min på begge kredse?
Så har du ikke vundet noget udover større elforbrug


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 10 nov 2013 19:51

før på trin 1 kunne jeg få 3 l/m på den ene kreds og 4 l/m på den anden kreds, ved fuld åben flow regulator, så må gå ud fra det er fordi den ene kreds er længere end den anden..

har nu sat den op på trin 2 og justere dem ned igen på 3 l/m på begge kredse, kan godt se din tankegang, men jeg tænkte bare at ved at sætte hastigheden op, ville jeg flowe vandet hurtigere rundt i systemet, og ikke tabe så meget på returen da det jo rotere hurtigere i systemet, end vist den kørte på trin 1 så ville vandet jo vandre langsommere og tabe mere på tilbage vejen? men jeg kan jo tage fejl

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 10 nov 2013 19:54

Flowet bestemmer hvor hurtigt vandet cirkulerer i dine slanger, så du har ikke vundet noget, du har nu lidt lavere flow på den ene kreds, samme flow i den anden kreds og et strømforbrug der sikkert er mindst fordoblet afh. Af pumpemodel

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 10 nov 2013 20:01

ok. jeg burde jo ikke have mindre i den ene, når begge kredse er justeret til 3 l/m. så de flower jo det samme.. som det kørte før have jeg 28 i fremløb og ca 22 grader i retur det er jo en difference på 6c. er det godt eller skidt?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 10 nov 2013 20:15

thomas larsen skrev:ok. jeg burde jo ikke have mindre i den ene, når begge kredse er justeret til 3 l/m. så de flower jo det samme.. som det kørte før have jeg 28 i fremløb og ca 22 grader i retur det er jo en difference på 6c. er det godt eller skidt?
Nej, jeg mener dit flow er nu mindre end før. det var før 4l/min i den ene kreds skriver du, nu er det 3 i begge kredse.
Hvis der er varme nok i rummet ved dette flow på 3l/min, så er der jo ikke nogen grund til at ændre på det. Sæt du pumpen tilbage på trin 1 igen.
Så kan du hæve enten flow (pumpetrin) eller fremløbstemperatur hvis du kommer til at mangle varme når det blivere koldere.
Men du kommer nok ikke meget længere ned end de 22 grader i returtemp, det lyder som en fornuftig afkøling af vandet


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af Flemming DJ » 10 nov 2013 22:18

Sålænge, varmen bliver jævnt fordelt i gulvet, er afkølingen ikke så afgørende... Kun, hvis du mangler varme "sidst på slangen", er det et problem, med for stor afkøling/lavt flow.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af thomas larsen » 25 jan 2014 09:48

Har lige et andet spørgsmål ang gulvvarme, på 1 sal i mit hus, har jeg gulvvarme i alle rum i et trægulv, hvor der er forlavet huller i gulvet til gulvvarmerør.. mit spørgsmål lyder så på, kan det virkelig passe at fremløbstemperaturen i blandingssløjfen skal være over 45grader for at kunne holde en temperatur på 21grader i alle rummende?

har pt ikke mulighed for at måle temperaturen på overfladen af gulvet, men man kan godt lige mærke varmen i gulvet med fødderne...

scottefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25 sep 2012 22:28
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw
Areal: 90
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 10

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af scottefyr » 26 jan 2014 11:49

thomas larsen skrev:Har lige et andet spørgsmål ang gulvvarme, på 1 sal i mit hus, har jeg gulvvarme i alle rum i et trægulv, hvor der er forlavet huller i gulvet til gulvvarmerør.. mit spørgsmål lyder så på, kan det virkelig passe at fremløbstemperaturen i blandingssløjfen skal være over 45grader for at kunne holde en temperatur på 21grader i alle rummende?

har pt ikke mulighed for at måle temperaturen på overfladen af gulvet, men man kan godt lige mærke varmen i gulvet med fødderne...

Det er også noget jeg kunne tænke mig at vide. jeg har også gulvvarme på 1. sal og det opfører sig rigtigt underligt. Der er to værelser med hver deres kreds. Gulvvarmerørene ligger i nogen jern holdere oven på et beton dæk og oven over rørene ligger så gulvspån og klikgulv. I det ene værelse er der fint varmt men i det andet, mindste af de to kan jeg med nød og næppe komme op på 16 grader når ude temp er under 0. Jeg har et to kreds gulvvarmeshunt med trådløse thermostater hvor jeg nu forsøgsvis har pillet telestaterne af for at udelukke det elektriske. Flowmålerne er skruet helt ud (det har de altid været) og "viseren" er helt i bund så der burde være fuld tryk igennem. Fremløb har jeg haft på ca 45 grader og retur er kun lidt under. Nu har jeg dog skruet den op på 55 grader for at se om det skulle gi' en forskel men det er sguda totalt underligt når det lidt større værelse ikke har problemer...

Nogen ideer til hvad der kan være galt??

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

retur temperatur gulvvarme

Indlæg af gulvmand » 26 jan 2014 13:06

thomas larsen skrev:Har lige et andet spørgsmål ang gulvvarme, på 1 sal i mit hus, har jeg gulvvarme i alle rum i et trægulv, hvor der er forlavet huller i gulvet til gulvvarmerør.. mit spørgsmål lyder så på, kan det virkelig passe at fremløbstemperaturen i blandingssløjfen skal være over 45grader for at kunne holde en temperatur på 21grader i alle rummende?

har pt ikke mulighed for at måle temperaturen på overfladen af gulvet, men man kan godt lige mærke varmen i gulvet med fødderne...

Du skal have målt din overflade temp, på trægulvet,, for du må ik kommer over en 27-28 grader på overfladen,, trægulvet kan ik holde til højre temp..


Besvar