Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad ville du vælge hvis.....????

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)

Hvilken type ville du vælge???

Afstemning sluttede 25 jan 2008 18:55

Scotte, multi ol
7
22%
LK, Tvinheat, liagro ol
14
44%
Baxi, Passat ol
11
34%
 
Afgivne stemmer: 32

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Falck » 22 jan 2008 18:55

Vi er nogle der har drøftet hvilket stoker fyr man ville vælge, hvis man nu ikke var "nørd"

Hvis vi tager udgang i hr og fru jensen der ikke har den store forstand på stoker, men syntes at olie og gas er blevet helvedes dyrt. Hvilket fyr ville man så vælge. Vil de vælge de helt billige fyrmodeller, eller ville de vælge et til mellem prisen eller ville de vælge topmodellen, ud fra devisen pris og kvalitet hænger sammen????
Jeg er helt klar over at det vil blive farvet af hvilket fyr man har, men se ud over næsetippen, og forestil dig at du er næsten uden viden om området, og vil have en smed til at montere anlæget.
Jeg vil også gerne høre hvad der er blevet betalt for anlæg der er "smedmonteret" samt det har omfattet.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Ulrik » 22 jan 2008 19:11

Jeg har stemt Scotte.
Det var faktisk også mit valg dengang jeg var grøn og skulle have nyt anlæg.
Grunden til mit valg var at jeg IKKE tænkte så meget på hvad der kunne fyres med.
Jeg havde fyret med Nitro-X i det gamle anlæg, men vendte altid tilbage til træpillerne.
Prismæssigt er det et anlæg der hurtigt er betalt tilbage.

Prisen var 32.000 incl moms og installation.
Ud over nogle meter vandrør var det med røgrør, pumpe og expansion.

Men hvad Hr og Fru Jensen vælger, vil sandsynligvis være noget de kender/har hørt om et eller andet sted.
Last edited by 1 on Ulrik; edited 22 times in total
Begrundelse: Glemte at indsætte et "IKKE" i linie 3 :)
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Brian B » 22 jan 2008 19:22

Hej
Hr og Fru jensen ville nok højest sansynlig ende med en baxi eller passat alt efter hvilken vvs mand de får fat i, det er mit indtryk at det er det eneste vvs folk vil sælge.... det er nok en fordom jeg har men syntes jeg har hørt det fra mange
Da jeg var helt grøn købte jeg en multi.. æv en nitte men så lærte jeg det.
Tror osse der er mange der køber kl eller lig og får en bekendt der kan lave rør til at montere, vvs eksperten reklamer jo osse heftigt til tider i lokal posterne
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af ktm » 22 jan 2008 19:47

Falck skrev:Vi er nogle der har drøftet hvilket stoker fyr man ville vælge, hvis man nu ikke var "nørd"

.
Jeg kan desværre ikke deltage i afstemningen, da de nævnte muligheder alle indbefatter pladejernskedler.
:( ahhh1.gif

Jeg synes det skorter på beregninger over økonomien i disse paldejernskedler, hvis levetid så åbenbart ligger på 6-8 år og de langt større problemer med skorstenen, kontra en støbejernskedel, med lidt lavere udnyttelsesgrad, men med nærmest uendelig levetid.

Det er faktisk direkte sammenligneligt med biler, hvor forskellige langtidberegninger viser, at f.eks. en gammel Land Rover er mere miljøvenlig end en Toyota Grønbil, pga den meget længere levetid som en LR har. Det koster nemlig meget stor miljøpåvirkning at producere nyt grej med mange giftige komponenter, som man vælger at se bort fra i den off. debat.

Det står ret klart for mig, at vi om nogle relativt få år, bliver vidne til chokerende rapporter om, at vi alle har været ført grundigt bag lyset, mht de mange højt besungne miljøtiltag vi i øjeblikket er vidne til. Der er så mange skjulte dagsordner lige nu, hvor alle er optaget af miljø. Enhver producent med rigelige midler til lobbyister, har en tilbøjelighed til at vinde ret for sine synspunkter osv, i hvert fald på kort sigt, men det er ikke ensbetydende med at man har ret alene pga den økonomiske formåen.

I USA er det jo lykkedes våbenproducenterne at vinde ret, via lobbyister, til at forsyne alle og enhver, herunder børn og unge med skydevåben. Det er så blevet lov og ret, selv om jeg synes det er åndssvagt, men resultaterne ses også. Det samme tror jeg er gældende på mange miljøområder her.
mvh
ktm

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Falck » 22 jan 2008 20:02

ktm skrev: Jeg kan desværre ikke deltage i afstemningen, da de nævnte muligheder alle indbefatter pladejernskedler.
:( ahhh1.gif

Jeg synes det skorter på beregninger over økonomien i disse paldejernskedler, hvis levetid så åbenbart ligger på 6-8 år og de langt større problemer med skorstenen, kontra en støbejernskedel, med lidt lavere udnyttelsesgrad, men med nærmest uendelig levetid.

Det er faktisk direkte sammenligneligt med biler, hvor forskellige langtidberegninger viser, at f.eks. en gammel Land Rover er mere miljøvenlig end en Toyota Grønbil, pga den meget længere levetid som en LR har. Det koster nemlig meget stor miljøpåvirkning at producere nyt grej med mange giftige komponenter, som man vælger at se bort fra i den off. debat.

Det står ret klart for mig, at vi om nogle relativt få år, bliver vidne til chokerende rapporter om, at vi alle har været ført grundigt bag lyset, mht de mange højt besungne miljøtiltag vi i øjeblikket er vidne til. Der er så mange skjulte dagsordner lige nu, hvor alle er optaget af miljø. Enhver producent med rigelige midler til lobbyister, har en tilbøjelighed til at vinde ret for sine synspunkter osv, i hvert fald på kort sigt, men det er ikke ensbetydende med at man har ret alene pga den økonomiske formåen.

I USA er det jo lykkedes våbenproducenterne at vinde ret, via lobbyister, til at forsyne alle og enhver, herunder børn og unge med skydevåben. Det er så blevet lov og ret, selv om jeg synes det er åndssvagt, men resultaterne ses også. Det samme tror jeg er gældende på mange miljøområder her.
Er det ikke en støbejernskedel der er på multi?? Det var såmænd også mere for at se hvad man foretrak rent pris mæssig :great: De andre aspekter du nævner er ikke væsenlige i denne sammenhæng, men du har ret i nogle ting. Det var måske en ide at starte en tråd om emnet.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Ole S. » 22 jan 2008 21:17

Hej.

Det er meget svært at give et entydigt svar på, for ikke at sige umuligt. Der er så mange faktorer der spiller ind, mener jeg.

For det første ØKONOMI, hvad rækker ens økonomi til. Måske man drømmer om anlæget til 100k men "kun" har 30k at gøre godt med. Så er det jo det der blir bestemmende for hvad man køber.

Tror, hvis man ikke har en pind forstand på det, blir den afgørende faktor, hvad ens omgangskreds har invisteret i, der blir det afgørende. Har man ikke en sådan, blir det nok det anlæg, som smeden anbefaler (og som han tjener mest på), og så er det jo ham der "bestemmer".

En tredje faktor er, hvad man vil fyre med. Der findes jo nogle begrænsninger jo nogle anlæg.

Hvis jag var helt grøn på området, ville jeg nok sætte mig lidt ind i detaljerne ang. de forskellige anlæg fordele/ulemper. Men sådan er vi jo ikke alle, nogle vil bare ha et anlæg der kører, og gider forøvrigt ikke bekymre sig ret meget mere om det.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 22 jan 2008 21:20

Der mangler et punkt som hedder "Selv byg" :0)

Jeg ville købe en speciel atmos kedel, med hul i siden (Den model de har lavet specialt til pillebrænder - ikke gasogen og alt det der - den kedel med auto askeudtræk, kan ses på kotly.com under brændekedler til træpillebrændere).

Så ville jeg lave en pillebrænder med roterende brænderherd, så piller/korn og andre granulater ikke brænder fast i herden - lidt efter samme princip som reka - bare som pillebrænder istedet.

Jeg er netop igang med at lave et sådant anlæg hjem til mig selv, problemet er kostpriserne - kedlen er dyr - og en prototypebrænder med roterende aksel er rasende dyr at udvikle/Teste osv osv.

Hvis I er int. kan jeg tage billeder, og lave en rapport når jeg engang bliver færdig :0)

Jeg leger lidt med en bruger herinde fra, også en rigtig "nørd" - han har leveret korn til mig, og kommer når prototypen er klar (ER ikke ekspert i TM 3006 - og da brænderen skal kunne køre forskellige granulater, så har jeg valgt den styring pga. iltstyringen - så hjælp er påkrævet fra en TM nørd ).

Jeg er meget spændt på projektet - jeg har leget med ideen i over 3 år, men er aldrig kommet videre pga. manglende tid :0)

Dog ser det endelig ud til jeg er ved at blive færdig, måske allerede i næste uge :0) weeee

- Mit svar er derfor - jeg ville selv bygge :0)

Ellers er jeg enig med Brian B - det er en meget genkendelig historie.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Ole S. » 22 jan 2008 21:26

Hej Søren

Hvordan klarer du den med det hjemmebyggede ang. fejer og forsikring. Er i bare gode venner??? icon_cheesygrin.gif
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

levi

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af levi » 22 jan 2008 21:32

De nye regler er vedtaget. pr. 1/1 -2008

Men der er givet dispensation vedr. de nye regler til 1/6 - 2008, så jeg har lidt tid at løbe på endnu :0)

Hvis det bliver et "hit" - så har jeg en der vil sætte anlægget i produktion (Godt nok på en anden kedel) - OG han vil teste anlægget i Sverige, så det kan sælges iht. gældende regler.

Men KUN hvis det bliver et hit, og prisen er "rimelig".

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad ville du vælge hvis.....????

Indlæg af Ole S. » 22 jan 2008 21:53

Hej

Ok, var ikke klar over at der var givet dispensation, så er det jo bare med at rappe fingrene Men det lyder da som et spændende projekt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar