Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

septic tank

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

septic tank

Indlæg af neonus » 19 jan 2008 21:22

Hej.

Nu overtager vi snart vores nyindkøbte nedlagte landbrug.

I den forbindelse har jeg haft en kort gennemgang af ejendommen med sælger.

Måden kloak systemet er lavet på undrer mig noget.
Fra gammel tid er der en septic tank - men efterhånden som området er blevet moderniseret er der nu kommet offentlig kloak samt vand. Det lader dog til at septic tanken stadig er forbundet og at alt kloak vand stadig løber i denne - tror den offentlige kloak er koblet efter septic tankens "overløb" eller hvad der nu findes på sådan én.

Hvis det er tilfældet, er det så korrekt udført?

Jeg vil blot være sikker på at installationen er lovlig, samt at vi ikke skal have en slamsuger ud og tømme tanken i tide og utide... RocketLauncher2.gif 402.gif


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: septic tank

Indlæg af MichaelK » 19 jan 2008 21:52

Hej

Mit kloaksystem er lavet på samme måde som dit. Og er stadig lovligt i mit område.
Et flertal af landes kommuner tillader dog ikke længere septiktanke i områder hvor der
er etableret offentlig kloakering. Forhør dig lige hos teknisk forvaltning i din kommune,
hvordan de stiller sig til dette.

Under alle omstændigheder vil det, med den nuværende installation, være nødvendigt
at få en slamsuger til at tømme tanken en gang imellem. Typisk 1 gang årligt. Men
der er stor forskel på hvordan de enkelte septiktanke køre. Nogle kan køre med
tømningsintervaller på både 2-3 år eller mere. Det kommer også an på hvor mange
personer i er i husstanden. Husk også at anvende toiletrengøringsmidler, der ikke
ødelægger bakteriekulturen i tanken.

Hvad med det grå vand (bad, køkken, og håndvask)?
Hvis dette også løber i septiktanken, så er der stor sandsynlighed for at den ikke virker.
Sæberester i afløbsvandet er septiktankens største fjende. Sæberesterne slår de
bakterier ihjel, der holder tanken kørende.

Er T-stykkerne i ind- og udløb intakte? I betonbrønde, har disse T-stykker en uheldig
tendens til at brække af.

Men når der nu er offentlig kloakering i dit område, så er det ikke nogen skade til, at få
det lavet om. Du spare da en evt. årlig udgift på 1200-1300 kr. til tømning af tanken.



MVh Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: septic tank

Indlæg af neonus » 21 jan 2008 19:38

Nu har jeg haft låget løftet af ned til den famøse septic tank - det blev jeg ærligt talt mere forvirret af. Umiddelbart tror jeg tanken er skrinlagt. For når jeg fjerner låget og ligger ned har jeg blot ca 0,5 meter ned til en jord overflade. Op af joden stikkker så 2 plast rør (nedløbsrør-tykkelse) - umiddelbart kunne jeg forestille mig at det har været en form for overløb.

Men er det ikke korrekt at antage at tanken ikke bruges mere når der er jord på det omtalte sted. Går da ikke ud fra at tanken ligger endnu længere nede (hvorfor skulle man så lave sådan et stort beton dæksel?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: septic tank

Indlæg af MichaelK » 21 jan 2008 20:06

Hej

Jeg tror du vil blive overrasket, hvis du stikker en pind ned i det du kalder jord i tanken icon_cheesygrin.gif
Det der ser ud som jord, er en "kage", der flyder oven på kloakvandet. Det er helt normalt, og tyder på at
tanken fungere helt perfekt. Det er når "kagen" bliver så tyk, at den når ned under T-stykkerne, det er på
tide at overveje en tømning.

MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: septic tank

Indlæg af MichaelK » 21 jan 2008 20:31

Billede

Kagen består af "rester", der ikke kan omsættes af de bakterier, der lever i tanken.
En septiktank kan beskrives som en kombineret bundfældningstank og et mini rensningsanlæg.

I "gamle" dage, før den offentlige kloakering, bestod afløbet ofte af et drænrør. Det var derfor ikke
særligt smart, at der kom grovere rester fra toilettet ud i det. Så ville det jo hurtigt stoppe til.
Processerne i tanken nedbryder/findeler de grovere bestandele i vores kloakvand inden videre
udledning. Tanken skal derfor tømmes, når resterne fylder så meget, at tanken funktion/kapacitet
nedsættes så meget at den ikke længere kan gøre sit arbejde tilfredstillende 402.gif .


MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: septic tank

Indlæg af neonus » 21 jan 2008 20:34

Hej igen.

He he. Det var da heldigt jeg ikke prøvede at trampe på "jorden". Det overvejede jeg ellers.

Ok så noget kunne tyde på at septic tanken stadig bruges.

Så er mit problem blot - jeg har købt en ejendom med "offentlig kloak". Der står intet i salgsopstillingen / papirerne om at der er en septic tank der skal serviceres / vedligeholdes. Det mener jeg jo er en stor fejl.

Er der nogle som ved om man kan påråbe sig et erstatningskrav i sådan et tilfælde. Alle papirer foreskriver jo at afløb er til offentlig kloak. Og ærligt talt havde jeg nu ikke set betondæklset i jorden før for nyligt....

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: septic tank

Indlæg af neonus » 21 jan 2008 20:36

meget fin tegning - den forklarer jo de rør jeg stod og kiggede på eyes21.gif

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: septic tank

Indlæg af MichaelK » 21 jan 2008 21:25

Hej

Jamen jeg tror dokumenterne er rigtige, når der skrives afløb til offentlig kloak.

Det skete i de dage, da den offentlige kloakering kom til byen, at man kun lod afløbet
fra septiktanken tilslutte den offentlige kloakering og ikke rørte ved selve tanken. icon_cheesygrin.gif

Sådan er det her hos mig. Simpelt, og nemt at lave. Derved var omkostningerne ved
tilslutning til den offentlige kloakering holdt på et minimum.
Efterhånden er mange septiktanke blevet sløjfede. De er blevet fyldt op, så de er
blevet til simple gennemløbsbrønde. D.v.s. man fylder op med sand/grus til lige under ind-
og udløb, og så laver man en rende i beton mellem disse.
Det kan du også gøre, forudsat at der er fald nok på afløbsrøret til at røret vil kunne skylle
sig selv rent. Derved undgåes at det stopper til.

Mit bedste råd til dig vil være at få din lokale kloakmester til at komme og besigtige tanken.
Når han evt. har sagt god for ændring til gennemløbsbrønd, så kan du sagtens gøre arbejdet
selv. Så kan han sørge for godkendelse og anmeldelse til kommunen.


MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: septic tank

Indlæg af neonus » 21 jan 2008 21:31

Men min point er - *burde* det ikke have været nævnt i enten købskontrakten eller salgsopstillingen at der er en tank og at der er udgifter til løbende vedligehold af denne?

I papirerne fra kommunen er der heller intet nævnt om en septic tank - der står også Afløbsforhold - offentlig kloak

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: septic tank

Indlæg af MichaelK » 21 jan 2008 21:41

Hej

Det ved jeg ikke om man har "glemt" at notere. I bund og grund har du jo offentlig kloakering.
At der så lige er en "mellemstation" for dit kloakvand, må i givet fald blive et slagsmål mellem
advokater. Men jo, jeg synes personligt det burde have været nævnt i salgsopstillingen.

Bortset fra princippet i det, så er 2 kbm. sand/grus, en sæk cement, og en Lørdag i selskab
med skovl og trillebør (efter slamsugeren har tømt tanken), jo ikke nogen herregård.

Forhør dig evt. ved din ejerskifteforsikring, om det er noget de vil gå ind og dække :wink:


MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar