Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af Ugelvig » 06 nov 2013 08:40

Hold nu op en gang vås... Kommentarene er meget sigende i denne artikel. Utroligt, hvad DONG kan få igennem.

http://ing.dk/artikel/forsker-drop-brae ... nst-164009
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af triumph » 06 nov 2013 09:13

ja, fuldstændigt sludder. Den konklusion kan man kun komme frem til, ved at antage at en varmepumpe i et gammelt u restaureret bondehus, kan køre med cop 4-5 stykker

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af Hjemme teori » 06 nov 2013 09:19

Manden har jo desværre ret, hvis vi brændte biomassen af centralt og så brugte varmepumper i husene ville vi få en energi gevinst svarene til års COP'en minus forsyning tabet.

Det han glemmer at nævne, er at hvis vi gjorde det samme med naturgassen og Olien, ville vi spare langt mere CO2 da deres forbrug er så meget større. (her tjener DONG jo penge, så det er jo bekvemt at glemme. Hvis altså der er tale om bestillingsarbejde og det er der jo noget der kunne tyde på med manglen på nuancer. Ellers er manden jo bare ikke for kvik)
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af Ugelvig » 06 nov 2013 09:33

Så antager vi jo også at virkningsgraden er LANGT højere i de centrale anlæg som dem vi har hjemme. Altså skal de centrale anlæg være over 85% i nyttevirkning (inkl. linetab/forsyningstab), det tror jeg ikke de er.

Men klart vi kunne starte med at forbyde anlæg, der ikke har en virkningsgrad på over 60 eller 70%. Det ville hjælpe noget. Ligeledes vil denne investering meget hurtig kunne tilbagebetale sig.

Men ja, Triumph er jo inde på essensen i denne problemstilling. Hvad skal alle vi, der bor i landzonen gøre? Herude fungere VP'er altså ikke med en COP på over 4 eller 5, som års virkning. Ligeledes er vores forsyning slet ikke gearet til, at føre alt det strøm rundt. Så der vil foruden dårlig COP-værdi også være ledningstab og tab i nyttevirkning på de centrale anlæg, når de kun skal lave EL. Så mon ikke et nyt biomasse fyr, godkendt efter DS303-5, kl. 5 slet ikke er så dårlig en idé alligevel?!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af Hjemme teori » 06 nov 2013 17:20

Jeg tror de centrale anlæg ligger på omkring 90% og hvis de kan afsætte spildvarmen til fjernvarme kan de jo så om vinteren komme højere op.
og forsyningstabet er på 2-3% (http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/ ... ettet.aspx), så det behøves vist ikke den store plads i regnestykket.

Men som jeg skrev ovenfor, præmissen er jo den samme for al husopvarmning olie, naturgas eller biobrændsel. Biobrændsel er bare en forsvindende lille del og vil derfor give alt for lidt effekt. I dag skifter folk jo af nød. Dengang det rigtig kunne have battet, var da man i en årrække brugte milliarder på transmissionsnet og tilskud på naturgas. Havde man brugt de penge til varmepumper og billig el til disse, var vi ikke løbet tør for gas endnu.

Nu har vi penge fremme for at skifte og det uden statstilskud og så skal pludselig være VP'er vi køber fordi en professor mener der er godt for CO2 regnskabet. Den skulle Auken sku ha lyttet til da samfundet havde muldvarpen fremme.

Problemet er jo at El'en koster for meget og varmepumpeløsningerne er for dyre. Hvis der var nogen der kunne have peget på en VP løsning til mig der kunne tjene sig hjem på et år, var jeg da røget på. Som jeg fik det forslået var det tvivlsomt om det ville virke optimalt og det kunne måske nå at tjene sig hjem inden det var slidt op og så skulle jeg vel og mærke have 225 stænger op af lommen inden skift af alle radiatorer mm.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af Grevens » 06 nov 2013 18:11

... Jeg ved ingen ting, men ... Jeg har da hørt at biomasse er CO2 neutralt, og mange af vores store kraftværker har jo allerede skiftet over til træpiller.

Nogen af disse kraftværker kørte tidligere med halm ... Men for at fyre fornuftigt med halm skal man bruge en smule kul, og kul er politisk ukorrekt at bruge så derfor skrotter man halm ... Og bruger ( vores ) træpiller ...

Ingen tvivl om at politikerne vil have at vi alle skal bruge El opvarming. For der kan de styre prisen som de lyster. Det er jo ikke fornuftigt at påstå at alle skal have varmepumper ... Men det er snedigt hvis man gerne vil være sikker på at få penge i kassen.

Venligst
Greven
...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af Hjemme teori » 06 nov 2013 18:44

Halm contra træpiller og kul har ingen sammenhæng. Det er rigtigt at man tilsætter kul for at styre og forbedre forbrændingen af halm, men på feks. Avedøre er det vist kun en ud af tre kedler der kan køre halm de 2 sidste kører kul.

Nej grunden er skam prisen. Halmen er for dyr, så hellere sejle den halve klode rundt med træpiller - det er økonomisk mere bæredygtigt.

:P og så skal vi andre købe VP'er så det kan blive mere rigtigt bæredygtigt. Og hvis ikke i tror på det, så læs lige efter i artiklen. manden er lektor :P


PS. kom faktisk til at tænke på hvor meget journalistisk frihed der er i artiklen. Det kan jo være andre brændsler end biomasse er nævnt af lektoren, men at det måske ikke giver så mange læsere og derfor er udeladt i artiklen.
Senest rettet af Hjemme teori 06 nov 2013 18:54, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af Hjemme teori » 06 nov 2013 18:51

Jeg nærlæste lige artiklen lidt. dokumentet der refereres til er fra 2008. Det begynder sku' at lyde som en god historie, mere end brugbar "ny" information.
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af triumph » 06 nov 2013 18:58

Hjemme teori skrev:Jeg tror de centrale anlæg ligger på omkring 90% og hvis de kan afsætte spildvarmen til fjernvarme kan de jo så om vinteren komme højere op.
og forsyningstabet er på 2-3% (http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/ ... ettet.aspx), så det behøves vist ikke den store plads i regnestykket.

Men som jeg skrev ovenfor, præmissen er jo den samme for al husopvarmning olie, naturgas eller biobrændsel. Biobrændsel er bare en forsvindende lille del og vil derfor give alt for lidt effekt. I dag skifter folk jo af nød. Dengang det rigtig kunne have battet, var da man i en årrække brugte milliarder på transmissionsnet og tilskud på naturgas. Havde man brugt de penge til varmepumper og billig el til disse, var vi ikke løbet tør for gas endnu.

Nu har vi penge fremme for at skifte og det uden statstilskud og så skal pludselig være VP'er vi køber fordi en professor mener der er godt for CO2 regnskabet. Den skulle Auken sku ha lyttet til da samfundet havde muldvarpen fremme.

Problemet er jo at El'en koster for meget og varmepumpeløsningerne er for dyre. Hvis der var nogen der kunne have peget på en VP løsning til mig der kunne tjene sig hjem på et år, var jeg da røget på. Som jeg fik det forslået var det tvivlsomt om det ville virke optimalt og det kunne måske nå at tjene sig hjem inden det var slidt op og så skulle jeg vel og mærke have 225 stænger op af lommen inden skift af alle radiatorer mm.
De er muligt at der kun virknings graden på selve kraftværket kan komme op på 90%, når de kan afsætte varmen. Men du glemmer at der gennemsnitligt er 20% tab i fjernvarmenettet. Jo større fjernvarmenet, jo større tab

levi

Så ruller debatten igen, forbyd biomasse i privaten...

Indlæg af levi » 06 nov 2013 19:00

triumph skrev: De er muligt at der kun virknings graden på selve kraftværket kan komme op på 90%, når de kan afsætte varmen. Men du glemmer at der gennemsnitligt er 20% tab i fjernvarmenettet. Jo større fjernvarmenet, jo større tab
Hvor har du det tal fra Jesper - altså 20 procent i tab på nettet ?


Besvar