Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
xkfc

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af xkfc » 05 nov 2013 18:51

pille bruger skrev: Der må jeg så skuffe dig i din betragtning.
1. Har man en serviceaftale, er fyret i gang hurtigst muligt.
2. Der er ikke flere eller alvorligere mangler, end andre fyr.
3. Levetiden er ligesom andre.
4. Udskiftning af dele kan man selv klare, det er så ikke alle andre ( dyrere ) fyr man kan det.
5. Reservedele og andet er generelt billiger.
6. Så hvis man sammenligner pris, kvalitet og service, får man meget for pengene når man vælger en Scotte.
Nu er det ikke for at lave mudderkastning, men du er måske en smule farvet :wink: jeg har tilladt mig at redigere nogle numre i din tekst.
1. Jeg ved ikke med serviceaftalen, men folk venter måneder på opstartsbesøg. :oops: og jeg kan da læse forskellige tråde med folk der kontakter NBE uden svar. :oops: kompressorkit sendes stadig ud med forkert gevind selv om de er gjort opmærksom på problemet :oops:
2. Generelt syntes jeg ikke Scotten er færdigudviklet, der er ikke mange fyr der er ens. :oops: men man bliver jo hele tiden klogere. :great:
3. En påstand man ikke har mulighed for at finde sandheden i. :oops:
4. Er man i stand til at skifte reservedele på et fyr, kan man vel også på andre. :oops:
5. Måske! men hvis man skal bruge flere? jeg har brugt flere Scottedele på 3år end mine 20år med Twinheat. :oops:
6. Jeps. :great:


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af Ulrik » 05 nov 2013 18:54

Ja ja ja :)
Med et dyrere fyr kan man få et fyr der ikke er så hysterisk med pillekvalitet og smuld.
Scotten er et kanon godt fyr til prisen, men man kan sagtens få langt bedre fyr som til gengæld også koster mange flere penge.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af Oldgaard » 05 nov 2013 19:02

Ulrik skrev:Ja ja ja :)
Med et dyrere fyr kan man få et fyr der ikke er så hysterisk med pillekvalitet og smuld.
Scotten er et kanon godt fyr til prisen, men man kan sagtens få langt bedre fyr som til gengæld også koster mange flere penge.
Nemlig :great: så kort kan det siges ;)

xkfc skrev:1. Jeg ved ikke med serviceaftalen, men folk venter måneder på opstartsbesøg. :oops: og jeg kan da læse forskellige tråde med folk der kontakter NBE uden svar.
Det er jo ikke NBE alm. forbrugere skal kontakte, men deres montør/sælger af fyret
man kontakter jo heller ikke producenten af bilen, hvis der skal laves service på den ;) men sit værksted
hvis folk ikke har hørt noget ang. deres opstartsbesøg, så tag dog fat i sælgeren af fyret og hiv ham i nakkehårene
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af Brandsen » 05 nov 2013 19:06

Halløj i forum,

Jeg har både en Baxi og en Scotte her på matriklen, og overhovedet ingen tvivl om, der er markant
forskel i kvaliteten, bare prøv at åbne de to tank-låg, sammenlign håndgreb, kikke på gearmotor,
kikke på blæsermotorerne, sammenligne sneglene, osv. osv.

Baxi'en kostede så godt og vel det dobbelte af Scotten.

... men synes begge har været et rigtigt godt køb, så for mig står pris og kvalitet udmærket i forhold
til hinanden, og vil ikke undlade at nævne, at de jo ikke anvendes på samme måde.

Lidt som en diskussion om en hammer er bedre end en skruetrækker ?
Det kommer dæl'me an på hvad man står og har brug for.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af Skiveren » 05 nov 2013 19:07

Nu vil jeg ikke komme med nogle bud på et kommende fyr, men for at vende tilbage til overskriften, så kan jeg nikke genkendende til at vvs'eren siger at de ikke dur... :roll: Men er det ikke tit sådan med et produkt som næsten alle selv kan finde ud af og installere.. Og ikke mindst selv holde kørende uden at det skal koste spidsen af en jetjager og have en mastergrad i vvs'eri icon_cheesygrin.gif ... Det er da klart at feks scotten ikke har en chance ved nogle vvs'er, da det nærmest er umuligt for dem at tjente noget på sådanne en svend.... 8)
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af pille bruger » 05 nov 2013 19:18

xkfc skrev:
Nu er det ikke for at lave mudderkastning, men du er måske en smule farvet :wink: jeg har tilladt mig at redigere nogle numre i din tekst.
1. Jeg ved ikke med serviceaftalen, men folk venter måneder på opstartsbesøg. :oops: og jeg kan da læse forskellige tråde med folk der kontakter NBE uden svar. :oops: kompressorkit sendes stadig ud med forkert gevind selv om de er gjort opmærksom på problemet :oops:
2. Generelt syntes jeg ikke Scotten er færdigudviklet, der er ikke mange fyr der er ens. :oops: men man bliver jo hele tiden klogere. :great:
3. En påstand man ikke har mulighed for at finde sandheden i. :oops:
4. Er man i stand til at skifte reservedele på et fyr, kan man vel også på andre. :oops:
5. Måske! men hvis man skal bruge flere? jeg har brugt flere Scottedele på 3år end mine 20år med Twinheat. :oops:
6. Jeps. :great:
Ja, indrømmet jeg er farvet icon_cheesygrin.gif men jeg forsøger at være saglig.

1. Opstartsbesøg laves på et fyr, når en kunde ønsker en forklaring, og en der viser hvordan man indstiller - og hvorfor.
Og ja, der er kø, somme tider lang kø. Mest i vinter halvåret.
Service besøg er noget man kan tilkøbe.
2. Du har ret. Der udvikles stadig på produktet.
3. Har man shunt og rigtig temperatur er levetiden på kedlen mange, mange år.
Uden shunt, og forkert teperatur, er levetiden kort, måske et enkelt år.
4. Nogle fyr har servicekoder, og der kan du ikke selv bare skifte komponenter, fordi du ikke bagefter selv kan indstille fyret til den ny drift.
5. Ingen fyr kører evigt uden reservedele. Min erfaring er at det er meget få dele der går i stykker.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af triumph » 05 nov 2013 19:53

Her er listen med godkendte fyr http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Du bør have lige så meget fokus på minimumseffekten, som max effekt, da fyret får en dårligere virkningsgrad, ved lav last, eller alt for hyppige opstarter.
Iflg. teknologisk svarer 4500 l olie til at du bør vælge et fyr med en ydelse på mellem 13 og 23 kw.
Det er bedre at vælge et på 13 kw, end et på 23 kw, 16 kw et fint.

Jeg tror at grunden til at nogle vvsér fravælger scotten er advancen er mindre, kvalitetskontrollen er middelmådig ( der er tiltider fejl på styring, eller andet der skal udbedes = ekstra besøg hos kunden), semirense systemet er skrammel. kedel kunne være mere tæt i låger. Når anlægget har kørt mellem en uge og 14 dage går anlægget ud, fordi der skal vejes piller af igen. (det er en nem operation, der skal laves fordi snegl bliver slidt til, og giver mindre end da den var ny. Det forstår den nye fyrbøder dog ikke nødvendigtvis)
Det gode er, at på trods af det lidt flimsesde udsende, så er komponenterne ret holdbare (bortset fra eltænderen, der ca. holder 1 år, pris 100 kr) Den har en brænder der passer nøjagtigt til alle husstørreser, dette sikre dig optimal forbrænding størstedel af året. Den kan modulere over et stort område, dvs at den kan brænde effektivt ved lav ydelse, også lavere end de fleste af konkurenterne. Styringen er absolut en af markedets bedste, og du kan som standart montere rumtermostat der kan halvere dit pille forbrug i overgangsperioder, termostat i vvb, der sikre dig vv for 2-3 kg piller om dagen i sommerperioden. vv prioritering, samt en masse andet. Reservedele kan købes overalt, og er billige, og da der er solgt masser af anlæg, er der masser af support på forum som dette.
En scotte kræver at du sætter dig ind i styringen, det er ikke svært. Og hvis du gør det får du et fyr der giver en rigtig god fyrings økonomi, nemt og omgå, og rigtigt meget fyr for pengene.

Om du lægge mere vægt på en kedel i smedekvalitet, end rumtermostater og en lav minimuseffekt.
Eller om du har andre prioriteringer. Det er ofte individuelt.
Andre kedler som vølund, mgm, pellux og andre. er sikkert også gode
Personligt syntes jeg at en Baxi TPK er en dårlig scotte kopi, og endda en dyr en af slagsen.
Hvis jeg skulle pege på intresante fyr på omkring 16 kw, så ville det udover scotten, være MGM og vølund

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af Ugelvig » 05 nov 2013 21:01

Ulrik skrev:Ja ja ja :)
Med et dyrere fyr kan man få et fyr der ikke er så hysterisk med pillekvalitet og smuld.
Scotten er et kanon godt fyr til prisen, men man kan sagtens få langt bedre fyr som til gengæld også koster mange flere penge.
Det var dog satans... Jeg skriver nøjagtig det samme, men skal svines til :twisted:

Jeg har flere gange skrevet at Scotte/Woody er VALUE FOR MONEY (værdi for pengene). Jeg har ikke skrevet det var dårligt, selvom både Levi, Pillebruger og nu Dunas forsøger at modbevise det. Så kommer Ulrik og skriver det samme og straks er alle enige... GODDAMMIT!!! 8)

Valgte jeg at købe et ETA fyr fra Østrig til rundt om 75 - 100k for en 16kW følger der en livsvarig serviceaftale med, der gør at fyret er under overvågning fra en support/hotline funktion i Østrig, således jeg bliver kontaktet så snart fyret slår en forkert skid. Det har NBE ikke, så vidt jeg ved!

Hvis pris og kvalitet ikke høre sammen, så skulle vi jo alle køre rundt i Dacia Lodgy, hvor finder du ellers en 7-personers bil til 130k af ny? Vi skulle alle have BioMax16 kedler, da de vist er de billigste (23k)?! Undskyld Dacia og BioMax... Men det gør vi jo ikke, vi køber stadig tyske biler og kedler, der koster både dobbelt og 4-dobbelt, hvorfor???

Men Brandsen og Triumph rammer hovedet på sømmet! Der er forskel på de forskellige kedler, så find ud af, hvad du vægter højest (og hvad du vil give for det) :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

levi

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af levi » 05 nov 2013 21:10

Ugelvig skrev:
Det var dog satans... Jeg skriver nøjagtig det samme, men skal svines til :twisted:

Jeg har flere gange skrevet at Scotte/Woody er VALUE FOR MONEY (værdi for pengene). Jeg har ikke skrevet det var dårligt, selvom både Levi, Pillebruger og nu Dunas forsøger at modbevise det. Så kommer Ulrik og skriver det samme og straks er alle enige... GODDAMMIT!!! 8)

Valgte jeg at købe et ETA fyr fra Østrig til rundt om 75 - 100k for en 16kW følger der en livsvarig serviceaftale med, der gør at fyret er under overvågning fra en support/hotline funktion i Østrig, således jeg bliver kontaktet så snart fyret slår en forkert skid. Det har NBE ikke, så vidt jeg ved!

Hvis pris og kvalitet ikke høre sammen, så skulle vi jo alle køre rundt i Dacia Lodgy, hvor finder du ellers en 7-personers bil til 130k af ny? Vi skulle alle have BioMax16 kedler, da de vist er de billigste (23k)?! Undskyld Dacia og BioMax... Men det gør vi jo ikke, vi køber stadig tyske biler og kedler, der koster både dobbelt og 4-dobbelt, hvorfor???

Men Brandsen og Triumph rammer hovedet på sømmet! Der er forskel på de forskellige kedler, så find ud af, hvad du vægter højest (og hvad du vil give for det) :great:
Lad os lade den ligge her Ugelvig - jeg gider ikke bruge mere krudt på den sag icon_cheesygrin.gif

Jo NBE har faktisk det du skriver de mangler, - Det hedder Cloud service, - og virker på v7 & v10 styringerne.

Saks - •Cloud Service.
NBE holder øje med dit system, og kan kontakte dig, hvis der opstår problemer,

f.eks. ved alt for mange el tændinger. - Saks.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

VVS'eren siger at Scotte ikke duer?

Indlæg af Ugelvig » 05 nov 2013 21:14

Det er hvis der er flere ens fejl over tid, eller er det også, hvis der opstår et akut problem her og nu?

Jeg så det med en ETA kedel, hvor montøren åbnede lågen ind til brandkammeret. Der gik ikke ét minut, før hans telefon ringede og han fik en fejl på kedlen.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar