Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lidt mere info om Pellux 100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af whocarez52 » 05 nov 2013 11:04

Hej Ole

Tak for svar. Nu har jeg ikke fyret endnu så derfor er jeg i tvivl om man skal indtaste det afvejede på samme måde som på Scotte/Woody? (så den bedre kan regulere)

Et lille tillægsspørgsmål. Er fyret overdimensioneret til 108m2 (med senere udvidelse til 218m2 om 3-4 år)? Eller sagt på en anden måde, vil der være for mange start/stop og dermed for lav virkningsgrad?

Mvh
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af triumph » 05 nov 2013 14:02

jeg forstår godt at den regulere selv når der køres med iltstyring. Men jeg forstår ikke hvorfor at der skulle være mindre afvejning af piller på en pellux uden iltstyring, end der er på en scotte uden iltstyring ?
Skyldtes det ikke bare at pelluxen køre så højt i minimusydelse, at den ikke går ud. Og da man ikke kan se flammen, kan man ikke vudere forbrændingen ?

Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af Ole Larsen » 05 nov 2013 14:23

Jeg kender ikke scotten, men kan fortælle der er det nydeligste skueglas i fronten, på pelluxen, så du kan se lige ind i brændkammeret.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af triumph » 05 nov 2013 14:39

men hvorfor skulle der være mindre pilleafvejning end på en scotte ?

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af Allan1575 » 05 nov 2013 14:44

triumph skrev:men hvorfor skulle der være mindre pilleafvejning end på en scotte ?
Der skal ikke afvejes piller i en Pellux


Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af Allan1575 » 05 nov 2013 14:47

whocarez52 skrev:Hej Ole

Tak for svar. Nu har jeg ikke fyret endnu så derfor er jeg i tvivl om man skal indtaste det afvejede på samme måde som på Scotte/Woody? (så den bedre kan regulere)

Et lille tillægsspørgsmål. Er fyret overdimensioneret til 108m2 (med senere udvidelse til 218m2 om 3-4 år)? Eller sagt på en anden måde, vil der være for mange start/stop og dermed for lav virkningsgrad?

Mvh
Du skal ikke afveje piller eller indtaste noget på en Pellux'

Pellux modulere mellem 5 (eller som min 4,5) og 20 kw, men man kan bare skrue den ned i ydelse....
Min kører pt kun på 50% ydelse

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 05 nov 2013 14:58

triumph skrev:men hvorfor skulle der være mindre pilleafvejning end på en scotte ?
Det tror jeg heller ikke der er! Hvis menuen i PB 20 MAX, minder bare lidt om PB 20 (Iwabo Villa S2), så kan du afveje piller som du lyster! En flexsnegl slides, hvorfor det vil være tilrådigt at afveje en gang i mellem. personligt, har jeg gjort det tre gange på et år, forskellen var mellem 10 og 30 gram, så det mener jeg ikke flytter det helt store, trods alt. Men efter 20t, vil det da have flyttet noget...

Klart, er den med iltmåler, kan den jo selv styre forbrændingen. Det mener jeg så ikke er nødvendigt. Hvis du kender det du smider ind i brænderen (brændværdi og mængde), så kommer du altså langt med at kigge på farven på kedelsiderne/asken og evt. styre luft eller mængde af træpiller herudfra.

Fordi man får "elektronik" behøver man jo ikke tage "hovedet under armen" :great: Man kører jo heller ikke som en "idiot" fordi man har fået ESP/ABS...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 05 nov 2013 19:52

hvad er forskellen på en flexsnegl og en fast snegl? Scotten har flex ved jeg, Biomax har fast - hvad har pellux og de andre svenskere? (mener at have læst at min havde fast) - hvordan kan man se det? Fordele/ulemper

ved godt jeg går lidt ud af en tangent, men det virker relevant ift. trådens udvikling.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af triumph » 05 nov 2013 20:01

Ugelvig skrev:
Det tror jeg heller ikke der er! Hvis menuen i PB 20 MAX, minder bare lidt om PB 20 (Iwabo Villa S2), så kan du afveje piller som du lyster! En flexsnegl slides, hvorfor det vil være tilrådigt at afveje en gang i mellem. personligt, har jeg gjort det tre gange på et år, forskellen var mellem 10 og 30 gram, så det mener jeg ikke flytter det helt store, trods alt. Men efter 20t, vil det da have flyttet noget...

Klart, er den med iltmåler, kan den jo selv styre forbrændingen. Det mener jeg så ikke er nødvendigt. Hvis du kender det du smider ind i brænderen (brændværdi og mængde), så kommer du altså langt med at kigge på farven på kedelsiderne/asken og evt. styre luft eller mængde af træpiller herudfra.

Fordi man får "elektronik" behøver man jo ikke tage "hovedet under armen" :great: Man kører jo heller ikke som en "idiot" fordi man har fået ESP/ABS...
Så er det jo det rene vrøvl at en scotte er mere følsom for smuld end en pellux. Det er jo bare fordi pelluxen ikke går ud, fordi minimusydelsen er 6 kw, så den kan holdes igang, ligegyldigt hvor dårlig forbrændingen er :roll:

nemocharley

Lidt mere info om Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 05 nov 2013 20:07

jeg lærer sgu meget når i to snakker på forum. Den der med smulden..... altså jeg forstår at en MGM ikke er følsom pga en kort fast snegl, konstruktionen men hvad mere?

Med inspiration fra Triumph prøver mit eget lille pillefyr lige for tiden at leve med en ejer, der ikke fjerner smuld - så må jeg se hvad der sker. Og nu tilbage til bøgerne - eksamen sucks ass engang imellem.


Besvar