Ønsker til ny software v 1.65.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Ønsker til ny software v 1.65.

Indlæg af kovas »

Hej Ekopower.

Jeg ser i en anden tråd at der er en ny version software på trapperne.
I den sammenhæng vil jeg gerne slå et slag for at få den gamle styring af cirkulationspumpen tilbage i vvb-priotering.
Mine argumenter herfor er: Når fyret er stoppet og vvb kommer under keddeltemp begynder pumpen at køre som en gal fordi shunten har åbnet sig helt for at holde keddeltemp oppe. Dette må også gælde for dem som har en shunt der ikke lukker helt af for fremløb. Shunten kommer som første forbruger og der kommer ikke meget vand ud i anlægget.
På det tidspunkt hvor man er begyndt at bruge af vvb er fyret jo stoppet og der er altså kun mellem 40- 50l vand som man kan tappe lidt varme fra. Gør man så det (med et stort strømforbrug i pumpen til følge) får man bare en koldere keddel til at starte op, med større muglighed for kondens. Til sidst så vil den varme man så får flyttet ind i vvb medføre at der bliver u-ro i lagdelingen i vvb og i sidste ende mindre varmt vand at bruge, og mere lunkent.
Jeg har endnu et ønske til ny software. Mulighed for større dif i vvb. I en Metro 110l sidder føleren ca 1/3-del oppe i tanken og når det kolde vand kommer hertil så vil fyret starte. Med 40gr dif i stedet for 20gr vil man kunne bruge mere vand inden fyret starter.
Ps. Jeg har bemærket at røgsuger generel ikke fungere i on/off drift, man kan kun justere i de enkelte procent afdelinger. Er det med vilje?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Ønsker til ny software v 1.65.

Indlæg af Falck »

Som vi talte om i telefonen, så skal vvb styringen også bruges til andet, og jeg syntes faktisk at det virker smart som det er nu. Men dine synspunkter er noteret.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Ønsker til ny software v 1.65.

Indlæg af kovas »

Falck skrev:Som vi talte om i telefonen, så skal vvb styringen også bruges til andet, og jeg syntes faktisk at det virker smart som det er nu. Men dine synspunkter er noteret.
Hej Jan.
Jeg må nok tilstå at jeg overhovedet ikke har nogen erindring om at vi talte om at vvb styringen også bruges til "andet", jeg kan jo ha glemt det så måske vil du lige kort skitsere hvad du mener? Jeg kan huske at du synes at det var super smart og at det bare var hos mig at det ikke duede fordi jeg har en esbe shunt der prioritere kedeltemp først. Der er det så ved nærmere eftertanke at jeg stadig vil protestere imod løsningen.
Citat sakset fra Niels Lyck i en anden tråd:Om lagdeling kan siges at: I solvarmebeholder-løsningen med spiral i bunden er der ingen lagdeling under opvarmning, og det er heller ikke forenligt med princippet: I det omfang spiralen opvarmer vandet, stiger det varme til vejrs, og det kolde "falder ned", så spiralen "køles" bedst muligt. Hele beholderen vil altså tendere mod at have samme temperatur. Lagdelingen opstår først under aftapning, hvor koldt vand løber ind i bunden, når man tapper varmt, så den varme zone hele tiden ligger i toppen, stadig mindre, som timerne/dagene går, men næsten på samme høje temperatur. For at få varmeenergien til at holde længst muligt, er det afgørende at man bevarer denne lagdeling, dvs. netop ikke gør andet end at tappe varmt vand fra toppen. Anlæg, hvor man hiver varme ud fra topspiralen, eller buffere, hvor varmtvandsbeholderen sidder i toppen og køler, ødelægger lagdelingen/udjævner temperaturen i hele beholderen og formindsker dermed drastisk den mængde solvarme, der kan tappes, før solen igen skal skinne, eller fyret tænde.
Med ovennævnte citat vil jeg påstå at: selvom vi stod over for et system helt uden shunt og man derfor løbende kunne tappe al varme fra kedelen så vil det kun give mindre varmt vand fordi lagdelingen bliver ødelagt.
Så jeg kunne da godt tænke mig at høre nogle argumenter for løsningen som overtrumfer de bagdele som jeg har skitseret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Ønsker til ny software v 1.65.

Indlæg af Falck »

Når din kedel er varmere end den beholder du måler i, er det alt andet lige, en god ide at pumpen flytter varmen fra kedel til beholder. Det vil ikke påvirke lagdeling, da det vand der bliver tilført er varmere end det vand der skal varmes op. Når du har en termisk ventil der ikke kun smider alt vandet retur i kedlen, så kommer der en del over i beholderen, og den energi der bruges på det, skulle gerne være mindre end den mængde varme der bliver flyttet.
Men som jeg skrev tidligere så har vi noteret dine synspunkter.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Ønsker til ny software v 1.65.

Indlæg af kovas »

Falck skrev:Når din kedel er varmere end den beholder du måler i, er det alt andet lige, en god ide at pumpen flytter varmen fra kedel til beholder. Det vil ikke påvirke lagdeling, da det vand der bliver tilført er varmere end det vand der skal varmes op. Når du har en termisk ventil der ikke kun smider alt vandet retur i kedlen, så kommer der en del over i beholderen, og den energi der bruges på det, skulle gerne være mindre end den mængde varme der bliver flyttet.
Men som jeg skrev tidligere så har vi noteret dine synspunkter.
Hej Jan.
Hvis det vand det tilføres ikke var varmere så var der jo ingen ide i det. "I solvarmebeholder-løsningen med spiral i bunden er der ingen lagdeling under opvarmning, og det er heller ikke forenligt med princippet: I det omfang spiralen opvarmer vandet, stiger det varme til vejrs, og det kolde "falder ned", så spiralen "køles" bedst muligt. Hele beholderen vil altså tendere mod at have samme temperatur. "
Jeg troede at dette var alm fysik, så hvorfor det ikke gælder, når man klatvarmer på en vvb med bundspiral det forstår jeg ikke. Men jeg kan godt mærke at det er op ad bakke, så jeg må jo søge andre muligheder, måske en ekstern termostat til at styre pumpen?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Ecobonde900
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 okt 2012 14:37
Mit fyr: EcoHeat 900 450L (320kg) magasin
Areal: 115
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: 5-6 Ton
Har takket: 1 gang

Ønsker til ny software v 1.65.

Indlæg af Ecobonde900 »

Er der nogen der har en idé om hvornår opdatering V 1.65 kommer?
Og evt. hvilken ændringer den indeholder.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Ønsker til ny software v 1.65.

Indlæg af kovas »

Ecobonde900 skrev:Er der nogen der har en idé om hvornår opdatering V 1.65 kommer?
Og evt. hvilken ændringer den indeholder.
Den skulle komme i denne uge, ifølge Jan Falck. Ved ikke hvad den indeholder, men tydeligvis ikke det jeg ønsker her i tråden.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Besvar