Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Myter vs. fakta.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Ulla og Kim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2013 12:51

Myter vs. fakta.

Indlæg af Ulla og Kim » 31 okt 2013 13:39

Hejsa.
Vi flytter i nyindkøbt hus fra 60'erne i denne uge, og går med tanker om anskaffe os en ny varmekilde i stedet for det nuværende gamle oliefyr. Vi tænker at lave gulvvarme i den del af huset, så den ny varmekilde skal være ok med dette.
Jeg håber, I vil hjælpe os lidt med jeres erfaringer, for vi er virkelig meget i tvivl om, hvad vi skal gøre.

Jordvarme har været kraftigt inde i overvejelserne, men er jo temmelig dyrt. Huset er jo heller ikke så nyt, så spørgsmålet er, om det kan betale sig for os i længden.
Svigerfar argumenterede under weekendens familiebesøg kraftigt for pillefyr, som han selv har og er rigtig glad for.
En god bekendt af os har på det kraftigeste frarådet pillefyr, idet han også har et og er træt af det.

Det nuværende oliefyr står i en af husets 2 entreer, og hvis pillefyr blev løsningen, kunne der måske afskærmes, således at det fik entreen for sig selv. Jeg går ud fra, at pillefyret skal stå inde i huset? (Der er også garager etc at gøre godt med, hvis det er).
Svigerfar sagde, at han rengjorte ca en gang om ugen i max en halv time - vores bekendte siger at han bruger mere tid på det.
Svigerfar foreslog, at man fik lavet det således, at pillerne kunne blæses ind - så slap man for al slæberiet. Vores bekendte siger, at får man blæst pillerne ind, så bliver en stor del af dem til smulder, som er ubrugeligt?
Svigerfar var ikke generet af støj (Begge vores referencefyr står i kældre) - vores bekendte siger, at der konstant er en "pling"-lyd, som fremkommer hver gang fyret hælder 5-6 piller frem til afbrænding. Han kan høre plinglyden oppe i stuen (men han siger, at man vænner sig, og han ved i det mindste, at det virker icon_cheesygrin.gif )

Jeg kender ikke mærket på nogle af fyrene.
Jeg ved, at i hvert fald vores bekendtes fyr blev købt som nyt for 5-6 år siden og kostede med installation ca 50k.

Mine spørgsmål efter at have gennemgået ovenstående info er følgende:

Skal et pillefyr stå i huset eller kan det flyttes ud i fx garagen?
Virker dét der med at få blæst pillerne ind - eller er det noget ged?
Larmer sådan et pillefyr? Og ja, jeg er nemlig meget sart med den slags. Kan man lukke døren ind til det og så har man ro i resten af huset?
Hvor tit skal det renses?
Kan sådan et fyr klare sig en weekend uden opsyn eller er det gået død, når man kommer hjem søndag aften?

Jeg er klar over, at gamle og umoderne fyr givetvist kræver mere rengøring, larmer mere og sikkert udnytter brændværdien dårligere.
Umiddelbart skal vi nok have en "topmodel" årgang 2013 inden for pillefyr, hvis vi skal slippe for for meget bøvl, tænker jeg - men findes en sådan - og er den pengene værd? Måske er det slet ikke pillefyr, vi skal have....

Alle tanker forslag modtages med tak.
HIlsen fra Ulla


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Landlyst » 31 okt 2013 14:11

Jamen vi bliver nød til at stille nogle modspørgsmål...

Hvor stort er jeres nye hus? Isoleringgrad, Forrige ejers forbrug af olie? Hvad må det koste? Og hvor nemt skal det være?

Der er mange forskellige oplevelser med fyr, som f.eks. med biler... Så at jeres bekendte ikke er tilfreds, kan skyldes mange ting, det kan være et forkert valg i størrelse på han fyr... Eller meget andet...
Men genrealt så er et pillefyr i dag en nem løsning... Man skal bare vælge efter hvad en behov og lyst til at bruge tid på det Og hvor meget man vil nørde med det...

Du kan få pillefyr som du næsten ikke skal røre ved.. Det vil sige selvrensende og selv sugende... Men det er også dyrt... Så der skal i gøre op med jer selv om hvad det må koste nu og hvor meget arbejde i vil bruge på det.. ?

Men du kan sagtens stille et fyr i din entre... Men også sagtens i et udhus af en slags... Det kræver "bare" rør og at brandreglerne er overholdt...

Ulla og Kim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2013 12:51

Myter vs. fakta.

Indlæg af Ulla og Kim » 31 okt 2013 14:33

Hej Landlyst.
Tak for dit svar - her kommer mine facts :o)
Vores hus er i et plan, 166 m2, plus en 39 m2 udestue. Huset er ikke velisoleret nu, men vi tænker at lægge isolering i loftet og i det gulv, hvor vi lægger gulvvarme, og forventer at komme en energiklasse eller to op ad den vej. Pt er det klasse E.
Tidligere ejere brugte 34K om året på olie.
Vi har ikke lyst til at bruge særlig meget tid på vores fyr - hvis det kan være selvrensende og selvsugende (- og gerne, hvis det også kan handle ind og lave mad ;o)) ville det være fint.
Men hvor meget larmer det og hvor dyrt er "dyrt" ?
Hilsen igen fra Ulla

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Myter vs. fakta.

Indlæg af Aaen » 31 okt 2013 14:54

Hej og velkommen til.
Man kan sagtens have et fyr til at stå inde i huset, men i Garagen var det oplagt, hvis man vil være fri for at slæbe pillerne indenfor. Hvis pillerne bliver leveret på paller, kunne man jo sagten køre dem hele vejen hen til fyret. (mindre arbejde).
Et fyr kan sagtens klare sig uden opsyn, det handler kun om at huske at fylde piller på. I langt de fleste tilfælde vil det kunne klare sig selv i en uge af gangen afhængigt af størrelsen på pillemagasinet.
Hvor i landet kommer i fra?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Landlyst » 31 okt 2013 16:16

Jamen så¨er der jo alle de sædvanlige mistænkte.... Scotte, Pellux, MGM, i den billige ende... F.eks.... Men du kan også gå i den dyre ende F.eks. biolyt, wariovin (hedder den ikke sådan?) Men så er det investeringer på omkring 25-30.000 op til små 200.000kr... Så der er forskel... Men det kommer an på fyrmesterens temperament og pengepungen...

og larmen er meget difus.... Ud at lytte til nogle forskellige og se om du synes de larmer.....


nemocharley

Myter vs. fakta.

Indlæg af nemocharley » 31 okt 2013 16:36

I bliver nødt til at tage rundt og kigge lidt - besøg ved private giver et godt indblik ved de forskellige fyrtyper.

Taler vi anskaffelsespriser (og husk at installationsomkostningerne kan hurtigt løbe stærkt, især hvis i skal have eksternt lager med sug)

10-12kw lyder nogenlunde sandsynligt med fyrstørrelse.

Hovals Biolyt, Windhager og Variowin, Biotech, Hapero, Pellematic, Hargassner m.fl - ca 70k - rolls royce fyr, der leverer høj kvalitet og stabilitet

Bioheat, Novopellet 50-60k (Hedestoker sælger hvis Bioheat til 50k)

MGM 30k cirka - der kan købes lidt af hvert til den, og ud fra det i skriver vil jeg mene at den for jeres pengepungs skyld fortjener et grundigt kig.

Der siges ofte at intet slår jordvarme i nemhed. Jeg vil påstå at et dyrt pillefyr, med eksternt lager og sug og serviceaftale kommer meget meget tæt på samme grad af nemhed.

Men som sagt, sæt jer ind i det - grundigt - det kan blive frygtelig dyrt ikke at gøre det.

Og solvarme forever - just sayin´ icon_cheesygrin.gif

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af newpas » 31 okt 2013 16:48

Som der var en der sagde: Med et modulerende og start/stop pillefyr er det med solvarme vist kun religion! :P

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Hjemme teori » 31 okt 2013 18:20

newpas skrev:Som der var en der sagde: Med et modulerende og start/stop pillefyr er det med solvarme vist kun religion! :P

Ja- men jeg tror også nemo flere gange har nævnt at han er religiøs på det punkt icon_cheesygrin.gif
Mvh. Sophus

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af majland » 31 okt 2013 23:48

Når man regner på hvad de samlede omkostninger vil være ved jordvarme <> automatisk biomasse fyr er man nødt til at lave nogle antagelser. Bla med hensyn til hvordan elprisen vil stige og det samme for brændslet. Det er jo varslet at der vil komme afgigt på biomasse, men det har bare ikke kunnet finde ud ad hvordan de vil gøre det endnu ... Det eneste der er sikkert er at det gælder om at bringe sit varmebehov ned og at efterisolering næsten altid kan svare sig. I rå brændsel er træpiller og el baseret jordvarme stort set det samme. Men da jordvarmen oftest er dyrest i installation bliver den samlede udgift som regel større - specielt hvis man sammeligner med et billigt træ pillefyr. Det vil så til gengæld kræve noget mere arbejde ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af CRHansen » 01 nov 2013 11:24

Jeg kan også kun anbefale at du tager ud og se nogen piller fyr "live" ved en slut bruger ikke ved en forhandler. Her efter finder du så en måske to du kunne tænke dig og så snakker du med en forhandler.
Jeg har selv en scotte som er 2 år gammel. Lige for tiden renser jeg det 1 gang i måneden. og fylder piller på en gang i ugen. Det kan næsten ikke være nemmer.
Jeg har flytet mit fyr ud i garagen da jeg fik pillefyr.


Besvar