Rensning Multiheat 1,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Penthesilea

Rensning Multiheat 1,5

Indlæg af Penthesilea »

Jeg har lige fået mit nye Baxi Multiheat 1,5 stokerfyr. Baxi sender da også en fin cd-rom med. Men jeg kan desværre ikke se nogen steder, hvordan jeg renser de forskellige dele og hvordan.
Er der en af jer der ved, hvor jeg kan finde noget anskueligt materiale om det?

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Rensning Multiheat 1,5

Indlæg af BFE »

Det er noget Thy kan svare på, men du må lige vente til han er færdig med at se (Ba)X(i)-faktor icon_cheesygrin.gif
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Rensning Multiheat 1,5

Indlæg af thy »

Penthesilea skrev:Jeg har lige fået mit nye Baxi Multiheat 1,5 stokerfyr. Baxi sender da også en fin cd-rom med. Men jeg kan desværre ikke se nogen steder, hvordan jeg renser de forskellige dele og hvordan.
Er der en af jer der ved, hvor jeg kan finde noget anskueligt materiale om det?
velkommen til....

0. sluk fyret og lad det stå ca 1 time inden du går i gang...ellers tag gløderne ud med den med følgene skovl... så kan du gå i gang med det samme..

1. rensning af kedel er nemmest med en billig støvsuger feks vasko eller hvad den heder bilka haraldnyborg og jemogfix har den til 300kr(en gammel nielfisk skulle være fantastisk) + enaskepot af godkvalitet...
vigtigt at bruge pose på grund af der vil komme fin aske igennem hvis ikke (derfor brug ikke den du bruger inde i huset det er en hård behandling og poserne går af og til i stykker så er baladen der)

2. en spartel med brede på ca 10 cm sat på et stykke skaft eller ligende så længden bliver 40-50 cm så kan man skrabe alle sider og top i kedel uden at få aske på tøjet :great:

3. Hvis du har fået børsten til boremaskinen med så er den super til at tage røgrørene . Når du piller turbolatorene ud er det smart at suge samtidig så undgår du det værste støv så sætter du sugern ind i et af rørene og kører med boremaskinen i alle rør et par gange frem og tilbage hvis du gør det stille og roligt så støver det ikke..
du kan så med stålbørste rense mellem hullerne..

4. så tager du et rør der kan gå gennem røgrørene(turbolator rørene) så kan man tømme kassen bag ved uden at skulle ind fra siden(risikerer ikke at beskadie pakningerne så) så kan turbolatorene sættes i renses efter behov( de skal jo bremse røgen så lidt på dem betyder ikke tab)

5 Så støvsuger du kedlen i bunden og hvor der ellers er støv og så er den klar til at blive startet op igen...

6. hvis du vil have stenen ud så pas på den vil være brand varm længe..Jeg tager den ud med en ca 10cm bred bræt på ca 80 cm så er det nemt at holde balancen på den og brænder ikke fingerne..
den bliver ikke kold så sætter også den ind igen med brætet

7.Man kan med fordel planlægge at fyret kører tom inden rensning så får man også tømt tanken for smulder der vil blive efter nogen tid hvis den ikke for lov at køre næsten tom...


Var det svar nok ellers siger du bare til :D
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Rensning Multiheat 1,5

Indlæg af Claus Birth »

Hej Penthesilea!

Tilykke og velkommen.
Thy giver et fyldestgørende svar, dog vil jeg tilføje at der er mulighed for en lettere rensning uden at slukke og vente.
Jeg afbryder kedlen øverst tv. på panelet og går i gang så snart røggastemp. er under ca. 120 gr. , med spartel skraber jeg alle tilgængelige flader, samler det i en bunke i bunden og fjerner det med den medfølgende skovl. Asken kommer jeg i en askespand der kan tåle varmen, med låg.
Efter denne skraben, plejer jeg at dreje alle røgvendere enten med varmeskyende handsker eller medleverede "drejedims" trække dem ud ad mod mig selv med en let drejende bevægelse ( med uret ), så asken falder ned i bunden. Endnu en gang askeudtag og et par tryk på knappen til sneglen, for evt. at holde ilden ved lige.
Dette tager 2 - 10 min. og ilden har hos mig aldrig været gået ud, men husk : når der er ild eller gløder brug aldrig støvsuger, da denne så virker som et transportabelt pillefyr.
Når dette er på plads og fyret igen er tændt og køre videre, plejer jeg at rengøre omgivelserne og fyret udenpå, med støvsuger.
Mit fyr står i mit bryggers, her går man igennem mange gange lidt som en banegård, derfor.

OBS: husk åndedrætsværn, sod er ej sundt for kroppen.

Med venlig hilsen.

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Penthesilea

Re: Rensning Multiheat 1,5

Indlæg af Penthesilea »

Tusind tak for velkomst og mega hurtige svar.
Jeg er bare nødt til at bede jer om at forklare en blodig nybegyndere hvad det er i taler om, idet jeg på den sikkert udmærkede cd-rom fra Baxi (i øvrigt er modellen der er vist på min cd-rom en Baxi 4,0, jeg har en 1,5) ikke kan finde disse meget interessante tabolatorer i taler om.
Og når jeg nu oven i købet skal pille rundt med dem, ville det unægteligt være en fordel at vide hvor de sidder og hvordan de ser ud.
En nybegynder forstår ikke fagterminologi.
Jeg beklager min uvidenhed, men hjælp mig med at få den udryddet.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Rensning Multiheat 1,5

Indlæg af thy »

thy skrev:
det er dem på billdet


Billede
ps brugsanvisningen dækker de 3 modeler 1,5-2,5-4,0 rigtig nok ikke billed af 1,5 men generelt er de opbygget ens dog er turbolatorne bag ved øverste låge på 2,5-4,0... og der er kun 1 låge på 1,5 så der sider de øverst
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Rensning Multiheat 1,5

Indlæg af Falck »

thy skrev: velkommen til....

0. sluk fyret og lad det stå ca 1 time inden du går i gang...ellers tag gløderne ud med den med følgene skovl... så kan du gå i gang med det samme..

1. rensning af kedel er nemmest med en billig støvsuger feks vasko eller hvad den heder bilka haraldnyborg og jemogfix har den til 300kr(en gammel nielfisk skulle være fantastisk) + enaskepot af godkvalitet...
vigtigt at bruge pose på grund af der vil komme fin aske igennem hvis ikke (derfor brug ikke den du bruger inde i huset det er en hård behandling og poserne går af og til i stykker så er baladen der)

2. en spartel med brede på ca 10 cm sat på et stykke skaft eller ligende så længden bliver 40-50 cm så kan man skrabe alle sider og top i kedel uden at få aske på tøjet :great:

3. Hvis du har fået børsten til boremaskinen med så er den super til at tage røgrørene . Når du piller turbolatorene ud er det smart at suge samtidig så undgår du det værste støv så sætter du sugern ind i et af rørene og kører med boremaskinen i alle rør et par gange frem og tilbage hvis du gør det stille og roligt så støver det ikke..
du kan så med stålbørste rense mellem hullerne..

4. så tager du et rør der kan gå gennem røgrørene(turbolator rørene) så kan man tømme kassen bag ved uden at skulle ind fra siden(risikerer ikke at beskadie pakningerne så) så kan turbolatorene sættes i renses efter behov( de skal jo bremse røgen så lidt på dem betyder ikke tab)

5 Så støvsuger du kedlen i bunden og hvor der ellers er støv og så er den klar til at blive startet op igen...

6. hvis du vil have stenen ud så pas på den vil være brand varm længe..Jeg tager den ud med en ca 10cm bred bræt på ca 80 cm så er det nemt at holde balancen på den og brænder ikke fingerne..
den bliver ikke kold så sætter også den ind igen med brætet

7.Man kan med fordel planlægge at fyret kører tom inden rensning så får man også tømt tanken for smulder der vil blive efter nogen tid hvis den ikke for lov at køre næsten tom...


Var det svar nok ellers siger du bare til :D
Var der ikke også noget med at man skulle bruge en helt specielt beklædnings genstand når man renser en baxi??
Tror det var en KEDEL dragt, naturligvis i blå
:great: icon_cheesygrin.gif
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Besvar