Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rabat dvcenter+div?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
levi

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af levi » 27 okt 2013 19:13

Alex fs skrev:Når alle rørene ligger i huset, er der vel ikke det store tab?

Mn det er også derfor jeg vil have en 3 vejs ventil på vvb, så skal jeg ikke varme alt vandet op om sommeren
Der er et større tab end du tror - der er altid cirkulation på et 1-strengs anlæg - der er tilgengæld kun cirkulation på et 2-stregns anlæg når varmeaftager kalder på varme....

Jeg vil anslå der er en energibesparelse på 20-30 procent ved at konvertere om til 2-strengs anlæg :great:


Brugeravatar
fbn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 12 maj 2013 10:00
Mit fyr: Scotte BS Mini semi rens 10 KW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Årligt forbrug: 3200 kg
Geografisk sted: Hjerm
Kontakt:

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af fbn » 27 okt 2013 19:41

Ellers smid en ekstra shunt og
cirkulations pumpe på.

Eller en vejrkompensering så kan fremløbs
Temperaturen reguleres.

Jeg regner med at skulle lave det første selv,
Da jeg selv har et etstrengsanlæg.
Men vil lige køre en vinter over for at se om
Det nu er nødvendig, indtil nu ser det faktisk
Ok ud syntes jeg.
Jeg køre med timer og indendørs vejrkompensering
Fyret kan køre fra 0400-2200 hvis ekstern termostat
Kalder på varme
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP.
Beboelse 165 m2 - Etstrengsanlæg - kompressorrens - træk stabilisator.

levi

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af levi » 27 okt 2013 19:56

fbn skrev:Ellers smid en ekstra shunt og
cirkulations pumpe på.

Eller en vejrkompensering så kan fremløbs
Temperaturen reguleres.

Jeg regner med at skulle lave det første selv,
Da jeg selv har et etstrengsanlæg.
Men vil lige køre en vinter over for at se om
Det nu er nødvendig, indtil nu ser det faktisk
Ok ud syntes jeg.
Jeg køre med timer og indendørs vejrkompensering
Fyret kan køre fra 0400-2200 hvis ekstern termostat
Kalder på varme
Det kunne også være en udmærket løsning - men der vil stadig være et unødigt konvektionstab, - som kunne elimineres ved at optimere anlægget til et 2-strengsanlæg.

Der er en grund til man droppede 1-strengsanlæg - det er slet ikke tidsvarende - eller økonomisk efter 2013 standarden, - i gamle dage hvor olien ikke kostede noget var det en anden sag - men idag - konverterer man om hvis muligt til 2-strengssystem!

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af Alex fs » 29 okt 2013 21:28

Hej
Undskyld det sene svar. Min mester kom på sygehuset, med hjertet.. Så er jo pludselig 2 mands arbejde at lave
Men jeg vil lade den første vinter gå, ognse hvad jeg synes. Jeg var ude at kigge en sidste gang igår, det er kun i stuen der er 1 strengs, resten er 2 strengs.

Til en anden ting. Der var en der sagde til mig, at det var helt hul i hovedet at bruge en Alm. Skorsten til sådan et fyr.. Nærmest umuligt.
Er eet virkelig så umuligt? Kan man ikke åbne et af røgslagene for at hæve temperaturen i skorstenen?
Ellers er det vel ikke værre end at fyre op i den brændeovn der er monteret på samme skorsten, nogle gange?
Tak
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

levi

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af levi » 29 okt 2013 21:30

Alex fs skrev:Hej
Undskyld det sene svar. Min mester kom på sygehuset, med hjertet.. Så er jo pludselig 2 mands arbejde at lave
Men jeg vil lade den første vinter gå, ognse hvad jeg synes. Jeg var ude at kigge en sidste gang igår, det er kun i stuen der er 1 strengs, resten er 2 strengs.

Til en anden ting. Der var en der sagde til mig, at det var helt hul i hovedet at bruge en Alm. Skorsten til sådan et fyr.. Nærmest umuligt.
Er eet virkelig så umuligt? Kan man ikke åbne et af røgslagene for at hæve temperaturen i skorstenen?
Ellers er det vel ikke værre end at fyre op i den brændeovn der er monteret på samme skorsten, nogle gange?
Tak
Det vil helt klart være det rigtige at vælge en keramisk skorsten :great:


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af Alex fs » 29 okt 2013 21:34

Men kan det gå uden? For jeg var sku ked af at skulle ændre på den..
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

levi

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af levi » 29 okt 2013 21:35

Alex fs skrev:Men kan det gå uden? For jeg var sku ked af at skulle ændre på den..
Det vil tiden vise - når vi sælger nye anlæg hvor man også skal have ny skorsten - så sælger vi altid en keramisk skorsten for at være sikker på der ikke bliver problemer med løbesod :great:

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af Alex fs » 29 okt 2013 21:42

Jeps og det ville også være lækkert, men 10000 her og der ;-) man er vel nordjyde, og når man netop har Været i banken og få finansieret en mindre properitær ejendom.. Så græder pronger dyret i baglommen.
Jeg må se, ellers må det bagerste røgslagene løsnes., heldigvis er denne skorsten(ud af 3) med lille lysning og dobbeltmuret. Og røg røret bliver meget kort
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af Skiveren » 29 okt 2013 21:51

Kondens er et problem, men jeg synes bestemt at det er også meget vigtigt at man får undersøgt at man har et fornuftigt træk i den eksisterende skorsten, erfaringerne siger jo at nutidens pillefyr skal ha de rigtige forhold for at kunne kører optimalt... :great:
Måske kunne du hører skorstensfejeren om han kunne måle dit træk i den gamle skorsten, og derefter hører hvad netop dit fyr bør ha i pa...
Smider lige lidt Info omkring det, godt nok i en problemstilling hvor det er brændeovn, men det giver lidt indblik i at trækket bare skal være der... :wink:

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Fr ... /kap15.htm
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

levi

Rabat dvcenter+div?

Indlæg af levi » 29 okt 2013 21:51

Alex fs skrev:Jeps og det ville også være lækkert, men 10000 her og der ;-) man er vel nordjyde, og når man netop har Været i banken og få finansieret en mindre properitær ejendom.. Så græder pronger dyret i baglommen.
Jeg må se, ellers må det bagerste røgslagene løsnes., heldigvis er denne skorsten(ud af 3) med lille lysning og dobbeltmuret. Og røg røret bliver meget kort
Det kan jo også være det funker uden problemer - men man skal altid huske, - en kæde er ikke stærkere end det svageste led.

De nye moderne pillefyr kræver altså en del af skorstenene - personligt var det ikke et sted jeg ville spare.


Besvar