Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5. Aske + ilt

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
kusti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 okt 2013 15:06
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Baxi 1,5
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: 16 liter

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af kusti » 26 okt 2013 19:01

Hej!
Ang: Baxi 1,5 med iltstyring.

Huset er gammelt og ikke særlig godt isoleret. Der er måske 120 - 130 m2 der bliver fyret op. Fyret står i et udhus 10 meter fra stuehus

Jeg har overtaget jobbet med at fyre for min gl. mor. Jeg ved intet om pillefyr, så jeg har indstillet fyret efter Thy's opskrift....
Spørgsmålet er nu om det kører ok? eller om der er noget der skal indstilles ydeligere.

- 40
Høj 1,2
Lav 0,6
P5
Ilt H 7
Ilt L 8 af en eller anden grund kan den ikke komme ned i L, men den kan godt "skrues" op????

Cal: Jeg lod den kører op til 206 og vendte ryggen til Baxi. Da jeg kikkede igen var den gået ud af menuen, som når man selv trykker på on/off tasten. Jeg går ud fra at den så er kalibreret??????
AU

Installatør menu:

Høj 15
Lav 40
Blæs 30

Det har været 13 grader udenfor i dag, hvor jeg kikkede på fyret.

Fremløb 77
Tilbageløb 62
Set 75
Røg 105 (For et pardage siden var den 130) Er det for lavt og hvordan får jeg den højere op
o2% 15,5 (den var mellem 10,5 og 11,5 for 2 dage siden) er det højt og hvordan kommer den så ned igen
Blæseren kørte ikke imens jeg var der i dag, men jeg har da set og hørt den virke da det var koldere.

Jeg håber billederne kan gi´en indikation af askefarven. Er der nogen der har et bud på om jeg gør det rigtige.

På forhånd tak!


[album]1749[/album][album]1748[/album][album]1747[/album]


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af noller » 26 okt 2013 21:32

Hej

Det ser meget fint ud, med asken er fin lys omkring røggasspiralerne, så helt tovlig er det nok ikke :great:
Eneste ting jeg lige studser over er sideluften, ser ud som de står på højkant, sådan var de ikke på min.
Iltstyring er Gud til så få kvm :great:

kusti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 okt 2013 15:06
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Baxi 1,5
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: 16 liter

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af kusti » 26 okt 2013 23:15

Tak Noller!

Jeg har aldrig rørt ved et pillefyr før, så jeg skal lige lære det. Min bror har tidligere skaffet og passet fyret, men han havde 3-4 tilbagebrande sidste år og havde nærmest opgivet. Hvad problemet var ved jeg ikke, derfor startede jeg det op med Thy's indstillinger og rensede alt skit ud. Fyret har vist kørt med fabriksindstillinger siden det blev sat til i 2006

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med sideluften, men hvis det er de 2 løse "rør" hvor den blæser luft ind, så ligger de vandret. Måske det er billedet der snyder.
Jeg undrede mig bare over iltprocenten var så høj i dag, men jeg kan ikke finde ud af hvor høj/lav der er normalt.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af Bigfoot » 26 okt 2013 23:40

det ser ganske fornuftigt ud, og ja, iltstyring er bare vejen frem med de kvadratmeter og sådan. Har selv samme opsætning.

Jeg ville måske endda prøve at sætte L og H længere ned, når der nu er iltstyring. jeg kører med H1.0 L0.3, det virker ganske fint her, og min røgtemperatur ligger og svinger lidt over 90 grader hele tiden.

når vi nu er nået dertil, så ville et pillestop også være en god løsning. Thy har rodet i det for nogle år siden, og vi er nogle der kører med det også, det giver lige en anelse bedre afbrænding af brændslet. Min aske er i hvert fald noget finere.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af thy » 26 okt 2013 23:50

Ser fint ud luftkasser ser sådan ud ved løse kasser og kan ikke vende fejl uden den vil blæse ud mod siderne og se helt tåbeligt.

Hvis røgtemp kan holdes ok vil 0,3 og o,8 være ok
Set 80

Mystisk at du ikke kan stille lav ilt% ned på 7 også
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


kusti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 okt 2013 15:06
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Baxi 1,5
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: 16 liter

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af kusti » 26 okt 2013 23:59

Tak

Jeg prøver med de nye tal i morgen

Høj 1,0 evt 0,8
Lav 0,3
Set 80

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af noller » 27 okt 2013 05:55

kusti skrev:Tak Noller!

Jeg har aldrig rørt ved et pillefyr før, så jeg skal lige lære det. Min bror har tidligere skaffet og passet fyret, men han havde 3-4 tilbagebrande sidste år og havde nærmest opgivet. Hvad problemet var ved jeg ikke, derfor startede jeg det op med Thy's indstillinger og rensede alt skit ud. Fyret har vist kørt med fabriksindstillinger siden det blev sat til i 2006

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med sideluften, men hvis det er de 2 løse "rør" hvor den blæser luft ind, så ligger de vandret. Måske det er billedet der snyder.
Jeg undrede mig bare over iltprocenten var så høj i dag, men jeg kan ikke finde ud af hvor høj/lav der er normalt.
Ja de 2 løse "rør" de ligner en trekant hvis man kigger på enden af dem, det jeg undrede mig over var at det ser ud som det er det længste stykke på trekanten der peger nedad, altså sådan du har spidsen af trekanten til at pege nedad. Det at de er aftagelige gør det bare nemmere at rense, omvendt set så burde de ikke kunne vendes forkert, men der er tre anlægflader på "trekanten" på den længste anlægsflade sidder der et rør som skal passe i et hul, der hvor blæseluften blæser igennem, så det er sikkert og vist mine øjne der trænger til en polering icon_cheesygrin.gif

kusti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 okt 2013 15:06
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Baxi 1,5
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: 16 liter

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af kusti » 27 okt 2013 11:02

Hej igen

Jeg har nu fået lav ilt ned på 7.

Jeg skulle bare "skrue" helt op og så "skrue" baglæns ned til 7.

Nu er fyret indstillet til:

Høj 1,0
Lav 0,3
Set 77 Jeg prøvede på set 80 men den kunne ikke varme op til mere 77 grader på en time. Så jeg satte Set til 77. Er det ok?

Nu er fremløb 77
Tilbageløb 62
Set 77 Fyret brænder vist hele tiden nu. Eller i hvert fald det meste af tiden...
røg 125
Ilt % 13,1-15,5
blæseren kom op på 5 % på et tidspunkt.

Jeg har fundet ud af at der mangler/ødelagt et lille stykke- 3-5 cm- tætningsbånd i bunden af renselågen. Er det noget det skal laves hurtigt?

sidste spørgsmål:

Skal jeg så sætte Høj og Lav til 1,2 og 0,6 når det bliver koldere/frostvejr igen? Skal Set ændres i hen over vinteren?

På forhånd tak for svarene.:-)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af thy » 27 okt 2013 11:08

Op på 80 igen det er meningen den skal arbejde + - 6grader for at undgå pausefyring

Men hvis den går tit under set med 6 grader hæves snegletid lav med 0,1 til 0,4osv
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

kusti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 okt 2013 15:06
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Baxi 1,5
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: 16 liter

Baxi 1,5. Aske + ilt

Indlæg af kusti » 27 okt 2013 12:48

thy skrev:Op på 80 igen det er meningen den skal arbejde + - 6grader for at undgå pausefyring

Men hvis den går tit under set med 6 grader hæves snegletid lav med 0,1 til 0,4osv


Ok. Det skal snarest blive rettet :great: Jeg troede den skulle "hvile" en gang imellem.


Besvar