Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

klinker på nylagt slidlag?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Modtaget likes: 1 gang

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af kejser2001 » 26 okt 2013 16:26

Man kan godt men det er ikke helt uden risiko. I øvrigt er de fleksible fliseklæbere ikke mere anvendelige til gulvvarme end traditionelle fliseklæbere. Forskellen ligger i fleksibiliteten i forbindelse med eksempelvis ikke helt mekanisk stabile underlag såsom krydsfiner eller på relativt nystøbte betonunderlag hvor fleksible fliseklæbere bedre modstår det svind som der vil forekomme i underlaget under afhærdningen


Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af Paw Nielsen » 26 okt 2013 16:42

kejser2001 skrev:Man kan godt men det er ikke helt uden risiko. I øvrigt er de fleksible fliseklæbere ikke mere anvendelige til gulvvarme end traditionelle fliseklæbere. Forskellen ligger i fleksibiliteten i forbindelse med eksempelvis ikke helt mekanisk stabile underlag såsom krydsfiner eller på relativt nystøbte betonunderlag hvor fleksible fliseklæbere bedre modstår det svind som der vil forekomme i underlaget under afhærdningen
Siger du at beton ikke bevæger sig i forhold til temperaturen?? Mit råd om en fleksibel klæber var netop møntet på evt. Svind under den fortsatte hærdning, efter fliserne er lagt. Og et gulv på ca 5kvm er jo i en noget begrænset størrelse, og det er mit bud at svindet også mindskes en smule, af at det er et slidlag på et ældre klaplag/betongulv.
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af miller » 26 okt 2013 20:07

Tag en underkop,læg den på gulvet med bunden op. Når der ikke kommer en fugtig ring når du fjerner den,er gulvet tørt nok og du vil ikke få svindrevner med evt revnede klinker til følge.

Miller

kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Modtaget likes: 1 gang

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af kejser2001 » 26 okt 2013 20:43

Nej det siger jeg bestemt ikke men hvis man generelt venter med fliselægning på beton efter at den opnår sin fulde styrke efter 28 dage så vil den udvidelseskoefficient som sker i betonen ved en normal varmepåvirkning af gulvvarme på 30-40 grader ikke have betydning for om man hvilken fliseklæb man vælger. Der er derimod en masse andre faktorer som gør at jeg ville vælge netop en fleksibel klæber heriblandt hvis man er utålmodig og insisterer på at lægge fliser allerede i dag :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af BWJ » 26 okt 2013 21:08

Kan egentligt godt forstå, hvis nogen tvivler på, om mennesket nu også HAR været på månen :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Modtaget likes: 1 gang

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af kejser2001 » 26 okt 2013 21:13

Det har de bestemt men ikke i 1969 som de hævder og gudskelov for det ellers kunne det jo være t vi talte russisk i dag :;)

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af Paw Nielsen » 26 okt 2013 21:27

kejser2001 skrev:Nej det siger jeg bestemt ikke men hvis man generelt venter med fliselægning på beton efter at den opnår sin fulde styrke efter 28 dage så vil den udvidelseskoefficient som sker i betonen ved en normal varmepåvirkning af gulvvarme på 30-40 grader ikke have betydning for om man hvilken fliseklæb man vælger. Der er derimod en masse andre faktorer som gør at jeg ville vælge netop en fleksibel klæber heriblandt hvis man er utålmodig og insisterer på at lægge fliser allerede i dag :)
Jeg tror som sådan vi er enige, men jeg vil ikke være nervøs ved at lægge flise på et, to-tre dage gammelt slidlag på ca 5kvm. Overhovedet ikke. Et køkken alrum på 40-50kvm med 10cm nylagt flydebeton er en helt anden historie. Der vil jeg holde mig til en retningsgivende alder på 28 døgn.
Jeg bygger mine argumenter på erfaring, jeg har dæleme lagt fliser på "små" gulve efter et par dage. Og jeg har ikke oplevet problemer af nogen art, og mon ikke kunderne havde ladet mig det vide hvis ikke arbejdet holder :wink:
Dog vælger jeg altid en fleksibel klæber, stort set ligegyldigt hvad jeg laver af flisearbejde.
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Modtaget likes: 1 gang

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af kejser2001 » 26 okt 2013 21:43

Vi er helt enige en s1 klæb som multifliseklæben er her det sikreste valg. God aften til alle

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af MichaelK » 26 okt 2013 21:47

Nu venter min bror og jeg til næste weekend, så er vi vist helt sikre på et godt resultat.
Det er i øvrigt skiffer i størrelsen 30 gange 60 cm., så det næste problem er at fuge dem,
UDEN at svine dem fuldstændig til.

Kan man bruge en form for fugepistol, eller er det på traditionel vis, og så vaske grundigt af?



Mvh.





PS.:
Tak for de mange svar. Kan se fagkundskaben også er en smule uenige :P

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Modtaget likes: 1 gang

klinker på nylagt slidlag?

Indlæg af kejser2001 » 26 okt 2013 22:01

Hehe. Her kommer de næste udfordringer læs evt. Denne vejledning:http://www.lip.dk/media/204532/mont._af_natursten.pdf. I forbindelse med montering af netop skiffer kan det være en fordel at anvende en fliseklæb som forbruger sit eget vand under afhærdningen da visse skifertyper er fugtfølsomme og kan reformere er lægning. Mht. Fugning kan jeg anbefale at anvende en fugemasse som matcher skifferen mest muligt format undgå at evt fugeslør brænder fast på naturstenen. Der kan evt anvendes en fugeske til at fuge med. Skiffer tåler nemlig ikke syre af nogen art.


Besvar