Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Herreværelset i kælderen Benekov PL 27

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Herreværelset i kælderen Benekov PL 27

Indlæg af Klaus » 18 jan 2008 05:26

Det er vel på tide jeg får lavet "mit fyrrum" jeg er jo ved at være gammel i gårde :|
Nå men som start et billede af Benekoven som jomfru.
Billede
Vi købte et stort gammelt og lettere utæt hus med et massivt olieforbrug, 6000liter årligt, enkelte dage kunne den finde på at fyre for 300kr olie af. :shock:
Så et stokerfyr (og nyt legetøj til far) var en nødvendighed, og det var så heldigt der er 50kvm kælder som fruen ikke ville bruge.
Nå men jeg gik på jagt på nettet da mine naboer havde hjemmeflikkede stokere på gamle salamandere, det var ikke det jeg ville have, og desuden var der ikke plads.
De krav jeg havde var:
Kompakt.
Skal kunne fyre med flere brændsler.
Stort magasin.
God service,med servicebesøg hvis nødvendigt.(Dengang vidste jeg ikke noget om stokere)
God nyttevirkning.
Sommerfyring.
Ca 25KW.
Og sikkert andet jeg nu har glemt, men det tilføjer jeg senere!
Men mine behov blev indfriet med en Benekov PL27 Sliver..
Og tilbagebetalingstiden blev kun 1 år :shock:
På daværende tidspunkt kostede 6000liter olie ca 48000kr og 12 ton korn ca 10000kr og en Benekov 38000kr...
Så med lidt hurtig hovedregning :great:
Mere senere....


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af Ulrik » 18 jan 2008 08:07

Nogen skal have længere tid end andre :)
Det ser godt ud Klaus, lad os høre mere om de forskellige forsøg og erfaringer du har gjort.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af MichaelK » 18 jan 2008 23:12

Hej Klaus

:shock: Det var sgu da noget af et olieforbrug du havde. Man skulle ikke tro, der var
vinduer og døre i huset, men bare tomme huller i muren :D 4000,- om pr. md. i varme-
udgifter lyder fuldstændigt sindsygt.

Jeg har et hus fra 1891 på ca. 250 kvm.
Billede
Klik for stort billede :great:

Indtil sommeren 2002, var der ingen isolering nogen stedet. Vinduerne var de orginale fra
1891. D.v.s. 2 mm. glas uden forsatsvinduer. Da var olieforbruget, hvad der svare til 1000,-
pr. md. i 2002 priser, suppleret med et par gasvarmeovne i vinterhalvåret.
I 2002 blev der så investeret i nye vinduer over det hele (35 stk.). Men ellers stadigvæk
ingen isolering ud over det.
Da jeg så arvede huset i Januar 2007, besluttede jeg mig for at gøre noget ved det. Olie-
priserne er jo også gået den forkerte vej. Så nyt fyr og hulmursisolering var minimum for
i fremtiden at kunne spare på varmeregningen. Det er gjordt :great:

Planerne for sommeren 2008, er så isolering af loftet med nyt tag på kvisten, nyt kloaksystem,
isolering af sokkel, og omfangsdræn. Alt det kan jeg heldigvis lave selv, men er dog stadigvæk
dyrt i materialer.


MVH Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af Klaus » 19 jan 2008 07:04

Fedt hus du har Michael, jeg kan da lige oplyse at det blæser en del mere herovre end på djurs, der har stor indflydelse på varmeregningen, jeg har en kammererat der er immigreret til djurs, når han er på besøg er hans kommentar: Jeg har helt glemt det altid blæser herovre :roll:

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af Klaus » 19 jan 2008 07:39

Nå ja jeg kan da lige fortælle lidt om huset så man lidt bedre kan forstå det massive varmeforbrug, som jeg skrev i foregående tråd bor vi hvor det altid blæser, i blæstjylland og heller ikke langt fra Ringkøbing fjord så vestenvinden har frit spil :roll:
Huset er en dyrlægebolig fra 1960 og bygget i gode materialer men dengang var olien ikke dyr og isolering var jo mest fordi det ikke skulle trække ind :lol:
Husets grundplan er 200kvm inc 35kvm garage der er ca 100kvm på 1.sal hvoraf de ca 80 er opvarmet og vi har en 50kvm kælder der også er opvarmet da fyret står der og garagen er oven over så man kan da godt sige den er delvis opvarmet, der har ikke været under 5 grader denne vinter til dato smiley140.gif
Huset har 3 gulvvarmer, med leca under(tror jeg), huset er hulmurisoleret i 1986, det er de originale vinduer og døre der sidder i og nogle af dem er dobbelt, nogle forsats, nogle bagsats og enkelte er enkelt glas. Og der er faktisk kun 1 der trænger til lidt omsorg udover maling.
På loftet er der 100mm isolering og det skal der ikke ændres på da der er synlige bjælker.
Der er også konens prygelknabe, hoveddørens manglende 1cm i bunden og en brevsprække der står halv åben.. Ja ja jeg skal nok få tid en dag new10
Til dem der har en fetich med at pakke deres huse ind i gulvvarme, isolering og dampspærre kan jeg lige fortælle det ikke kommer til at ske her, vi er(var) begge plaget af allergi og de steder vi har boet med meget gulvvarme, isolering og dampspærre har været forfærdeligt da allergien kommer langsomt tilbage og udvikler sig langsomt til astma.. Selvom husene var lavet helt efter foreskrifterne.
Der er et fantastisk indeklima her i huset, vi kender nok alle det at gå ind i hus hvor det er lissom at trække luften i en plastikpose, sådan er det ikke her og det er dejligt..
D.d kl 7.33 har vi 22.6 grader 39% fugtighed udenfor er der 7 grader og 90% fugtighed, og derfor har vi heller ikke problemer med støvmider og andet kryb, udover edderkopper, vi bor jo i en skov.
Billede

Billede


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af søren ø » 19 jan 2008 09:30

Du skal have renset tagrender på have siden af huset icon_cheesygrin.gif
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af ktm » 19 jan 2008 10:21

Hej Klaus.

Det var en spændende teori, du der fremfører ang. indeklimaet i huset.
Det falder fint i tråd med min egen lommefilosofi :great:

Min ejd. er et tidligere husmandssted, typisk en vinkelbygning, med sammenbygget stuehus og stald, hvor nu det hele er indrettet til beboelse inkl. 1. sal udnyttet.

Jeg har heller ikke været alt for flittig med at tætne 100% med dampspærrer alle vide vegne, og som i nat, hvor det har blæst en halv pelikan, kan man da også fornemme træk, og TBen må lige have et trin mere på indstillingen.
F.eks. har vi bevaret 6 af de gamle staldvinduer, som jo ikke er i den højeste isolingsklasse, men jeg har dog lavet forsatsvinduer til dem.
Vi har så en vinterhave på ca. 30 m2, som glimrer ved en kæmpe glasareal, dog thermo, og her er der godt med udluftning, for netop at sikre at der ikke opstår kondens nogen steder.

Ud over pillefyret, har jeg 3 brændeovne, som bruges primært af hyggehensyn. Dvs disse fyrsteder hiver jo også en hel del luft, der nødvendigvis må komme ude fra. Alt i alt resulterer det i et betragteligt luftskifte og luftfugtigheden er typisk 40-45% relativ.
Jeg mærker også en klar forskel på at komme ind i en "plastikpose" og så her i huset.
Det er også noget værd for mig, at der er et rart indeklima :P

Huset er på 300 m2 og værkstedet 112 m2, hvilket koster mig 12-13 paller piller + en palle træbriketter, altså noget i retning af 25-30.000 kr. Spørgsmålet er så om det i grunden er så galt?
Vedhæftede filer
ZZ18. juli 2007 005 [Desktop Resolution].jpg
Laden til højre i billedet har jeg indrettet til værksted og holder den opvarmet til 15-20 grader. Portene er selvsagt det særlig svage punkt i isoleringen på alle måder. De er isolerede med 50 mm.
ZZHus ved vintertide 21.jan.2006 [Desktop Resolution].jpg
Den lave lortebygning i forgrunden skal restaureres og indrettes bl.a. til fyrrum.
mvh
ktm

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af danni-nielsen » 19 jan 2008 16:34

Så meget sne får vi ikke på vores tag for tiden, det er nemlig væk ligeså hurtig som det kommer ned icon_cheesygrin.gif
Skal dog have isoleret lidt
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Herreværelset i kælderen

Indlæg af Klaus » 20 jan 2008 07:22

søren ø skrev:Du skal have renset tagrender på have siden af huset icon_cheesygrin.gif
Billedet er fra sidste år før den smarte opfindelse "tagrendenet" kom i tagrenderne :wink:

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Herreværelset i kælderen Benekov PL 27

Indlæg af Klaus » 26 jan 2008 07:20

Nå men det er vel ved at være tid til næste kapitel..
Da jeg købte Benekoven var en af kravene at der kunne suppleres med brænde, hvis det bliver sparetider, har dog kun prøvet det for sjov og det virker rimeligt. Jeg har kun prøvet det da jeg ikke gider slæbe brænde i kælderen, det er nemmere at smide det i pejsen icon_cheesygrin.gif

Den blev købt som korn model, med kornbue og iltstyring (Silver) da det på det tidspunkt var den den var mest altspisende, vi har jo en stor kælder og så kan man jo godt købe stort og billigt ind når de gode tilbud er der.
Jeg fik vist ikke fortalt længere oppe at 27eren også blev valgt da den er super nem at gøre ren. kun plane flader, det tagere kortere tid at rense kedlen end det tager at skrabe bilrudene fri for is, og foregår på samme måde, næsten :lol: .

Med kornmodellen uden bue har den spist miniflis, piller.
Og bue har den spist korn, kornblandinger, miniflis, rapssmuld, rapspiller og noget smuldværk af alt muligt blandet inc kattemad. Rapssmuld dog med tvivlsomt resultat, og kattemaden gik slet ikke.
Desuden har det været nødvendigt at konstrurere et par kornbremser for at få asken så fin at man ikke skulle tømme hver uge.

Der er kommet lidt ekstra grej på Benekoven siden jeg købte den, som en gut engang sae: Man må aldrig gå ned på grej.
Kridtdosserer, det er næsten et must for alle der vil fyre med andet end piller, det kan jeg anbefale alle at købe med.
Tornado, den blev mest købt fordi jeg have en næsten nabo der pressede raps og jeg kunne købe smuldet til en rigtig god pris og det kører meget bedre med Tornado og smuld af enhver art (måske skulle man prøve det der kattemadsværk igen :roll: ) Naboen stoppede dog med at presse raps da jeg fik tornadoen new15
Men derfor syntes jeg ikke den er spildt, for alt andet der bliver brændt i den brænder bare bedre og asken bliver finere, der skal dog være et vist forbrug.
Vibrator, til det før omtalte rapssmuld, og til andet skidt der ikke selv kan rende til sneglen.
Aut.Tænding, det var en ide med at fyret selv kunne tænde og slukke om sommeren, det har jeg dog ikke fået kørt ind endnu, så indtil videre er det bare luksus. I øvrigt er det vist den eneste 27er med Aut.Tænding !
Vedhæftede filer
Byg fyring.jpg
Byg Med kornbue
Havre.jpg
Havre med kornbue


Besvar