Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EL tænding virker ikke

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Busk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

EL tænding virker ikke

Indlæg af Busk » 25 okt 2013 18:26

God aften.

Jeg står her med min bærbar pc placeret på mit pillefyr og knokler med at løse problemet ved egen hjælp og jeg må desværre erkende at jeg er løbet tør for ideer dvs. jeg har gjort følgende:

Styringen (Scotte 6.74) oplyser følgende: optænding 1 & senere optænding 2. men den optænder ikke. Jeg tager skjoldet af min pillebrænder (NBE 10 kw) og trækker forsigtigt el tænderen ud af hullet. Jeg genstarter fyrret og mens den viser optænding 1 & 2 sidder jeg og holder om el tænderen for at mærke om den bliver varm. Det gør den ikke.

Jeg tager så min nye reserve el tænder og montere den i stedet. Jeg prøver nu samme seance igen og el tænderen bliver stadig ikke varm.

Jeg går nu ind under manuel styring i setup og aktivere el tænderen der fra. Den bliver stadig ikke varm.
Jeg åbner nu ind til styringen "Print osv" og ser om der skulle være afbrændte komponenter, ic kredse, sprungne sikringer og ledninger der er kortsluttet. Alt ser fint ud og jeg lukker styringen til igen.

Sidst ser jeg efter afbrændte ledninger rundt om fyret og jeg ser om der er sket skade på stikket til pillebrænderen. Jeg ser også på de få el komponenter der er på el brænderen og intet ser ud til at være defekt .

Jeg har intet måleudstyr og ikke kendskab til at bruge det så den vej er jeg ikke gået. i stedet spørger jeg jer om i har nogen ideer til hvad der kan være galt.

Nota: fyret fingere helt fint hvis man tænder op med en tændbriket.

Hjææælp

Mvh Tommy Busk

Ps jeg tænker styringen / IC kredsen er futtet af men hvorfor virker alt andet så???
Installation af el tænding: https://www.youtube.com/watch?v=WZ4GLHk ... ure=relmfu


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

EL tænding virker ikke

Indlæg af pille bruger » 25 okt 2013 19:04

Prøv at sætte et almindeligt 230 V stik i enden af ledningerne til en eltænder.
Sæt den så i en stik kontakt.
Tænd for den, og se om den bliver varm.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Busk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

EL tænding virker ikke

Indlæg af Busk » 25 okt 2013 19:40

Hej Michael

Jeg har sat 230 V til begge el tændere som du beskrev.

Den gamle virkede slet ikke.

Den nye blev rødglødende som forventet. Den nye er den der har siddet i siden den stoppede??

Det er som om styringen er gået i stykker på samme tid som el tænderen.


Nogen forslag. Evt.

Købe et voltmeter og teste udgangen på Motor printet & på styringen. dvs. el tænder udgangen.

Busk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

EL tænding virker ikke

Indlæg af Busk » 25 okt 2013 20:20

Tja nu har muligvis fundet fejlen. På motorprintet "se billedet" sidder terminalerne hvori man montere el tænderen inde i de to terminaler sidder et par fjedre som skaber forbindelse mellem ledningen og printets poler. De fjedre rammer IKKE polerne på printet når vi taler om indgangen til el tænderen.

jeg syntes ellers jeg er en forsigtig & observans mand når jeg roder med el osv... men på en eller anden måde må det jo ha været gået løs da jeg skiftede el tænder.

Ja undskyld min negative kommentar men. Sikke noget skrøbeligt pis :shock:

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

EL tænding virker ikke

Indlæg af WoodyHugo » 25 okt 2013 20:30

Busk skrev:Tja nu har muligvis fundet fejlen. På motorprintet "se billedet" sidder terminalerne hvori man montere el tænderen inde i de to terminaler sidder et par fjedre som skaber forbindelse mellem ledningen og printets poler. De fjedre rammer IKKE polerne på printet når vi taler om indgangen til el tænderen.

jeg syntes ellers jeg er en forsigtig & observans mand når jeg roder med el osv... men på en eller anden måde må det jo ha været gået løs da jeg skiftede el tænder.

Ja undskyld min negative kommentar men. Sikke noget skrøbeligt pis :shock:
Har du loddepistol og tin , det er altid godt at have på lager :)


Busk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 feb 2012 00:14

EL tænding virker ikke

Indlæg af Busk » 25 okt 2013 20:35

Jeg har en gammel loddekolbe og lidt tin så ja måske skulle jeg genopfriske min tid på folkeskolens elektronikhold for 21 år siden icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

EL tænding virker ikke

Indlæg af T-mek » 25 okt 2013 21:30

Busk skrev:Tja nu har muligvis fundet fejlen. På motorprintet "se billedet" sidder terminalerne hvori man montere el tænderen inde i de to terminaler sidder et par fjedre som skaber forbindelse mellem ledningen og printets poler. De fjedre rammer IKKE polerne på printet når vi taler om indgangen til el tænderen.

jeg syntes ellers jeg er en forsigtig & observans mand når jeg roder med el osv... men på en eller anden måde må det jo ha været gået løs da jeg skiftede el tænder.

Ja undskyld min negative kommentar men. Sikke noget skrøbeligt pis :shock:

Hej
Måske det bare er mig der er træt, men kan ikke se noget billede...?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Besvar