Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med Scotte Blackstar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af WoodyHugo » 25 okt 2013 10:14

bobhen skrev:Den er helt gal nu.. Har indstillet skorstentræk efter forskifterne of ellers anvendt de angiven standard tal.. Fyret starter op og kører naturligvis med 100% drift. Her efter 15-20 min er der masser af røg fra skorstenen og i brandkammeret er det et stort ildinferno og der står nu også røg fra fyret.. Der er vit kun et opstartsbesøg tilbage.. Desværre..
Du skal rense blæseren ved at afmont hele brænderhovedet , sidder med 2 fløjmøtrikker , tager højst 5 minutter , når brænderklumpen er ude ryster du det for at ryste evt piller/støv ud af blæser og mærk med en finger om blæser køre let rundt , rens under herden og husk at ligge herden rigtig på plads . Dette er almindelig vedligehold


Slettet 15549

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af Slettet 15549 » 25 okt 2013 10:33

bobhen skrev:Er jeg ikke sikker på hvad jeg skal gøre.. Skal jeg pille den bagerste del af eller ? For øvrigt er det indreguleret nu og skorstentræk skulle, iflg vejl, sættes til 3! Problemet er at der stadig kommer røg op af skorstene når det kører oppe omkring 100%. Men du mener jeg skal pille det fra hinanden og finde ud af at rense blæseren ? Kan det ikke være indstillingen af blæseren i høj, der simpelthen er forkert ?
Du er ikke kommet til at slå autoberegning fra vel?

bobhen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 27 nov 2009 11:39

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af bobhen » 25 okt 2013 11:00

Nej det har jeg ikke..

Men jeg har bestilt et opstartsbesøg for jeg kan simpelthen ikke få det til at agere som jeg vil..

Slettet 15549

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af Slettet 15549 » 25 okt 2013 11:14

bobhen skrev:Nej det har jeg ikke..

Men jeg har bestilt et opstartsbesøg for jeg kan simpelthen ikke få det til at agere som jeg vil..
God ide

Det lyder som om det får for lidt luft eller alt for mange piller
Har du haft hele brænderen ude som pillebruger spurgte om?

bobhen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 27 nov 2009 11:39

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af bobhen » 25 okt 2013 11:32

Nej det har jeg ikke. Det sjove er at nu kører det med 65% drift og der er ingen som helst problemer. Det er udelukkende ved 100% drift det sker. Bare for at være sikker : Jo højere sneglydelsen står jo færre piller eller ? Det fik vi at vide af teknikeren da fyret blev monteret. Problemet med røgen er typisk om morgenen Og det også selv om der ikke er nogen der har været i bad eller lign. Kedeltemp er typisk faldet helt ned til 55-56 grader af en eller anden grund og så er det klart den giver 100% for at komme op i temp igen. Jeg får en prof til at kigge på det og betaler mig fra det :)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af pille bruger » 25 okt 2013 11:42

bobhen skrev:Den er helt gal nu.. Har indstillet skorstentræk efter forskifterne of ellers anvendt de angiven standard tal.. Fyret starter op og kører naturligvis med 100% drift. Her efter 15-20 min er der masser af røg fra skorstenen og i brandkammeret er det et stort ildinferno og der står nu også røg fra fyret.. Der er vit kun et opstartsbesøg tilbage.. Desværre..

Stop fyret.
Vent 2 kopper kaffe eller en dåses tid.
Tag ledningen på brænderen af, tag slangen af sneglen, og tag den røde skærm af.
Afmonter hele brænderen, ved at tage de to fløj møtrikker af.
Tag hele brænderen ud på græsplænen, eller et andet velvalgt sted.
Tag herden ud, og vend brænderen på hovedet og rens blæser og intern snegl for smuld.
Hvor stor er bunken med smuld på græsplænen ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af Hjemme teori » 25 okt 2013 16:59

Med de temperaturer vi har nu, skulle du jo kunne køre ved lavere effekt end 100% så du kunne som nødløsning sætte max effekt til 50% så kan du da køre til du får hjælp.

Men det lyder klart som Michael skriver at blæseren giver for lidt luft. Af med brænderen og rense den og blæser. Hvis noget er stoppet, får den ikke brændt pillerne af før de næste hældes oven på, så ender du med et kæmpe bål (og en alt for lav iltprocent). Tjek det hele i brænderen, blæser, herd (evt. rense huller i denne) samt selve brænderen.
Mvh. Sophus

levi

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af levi » 25 okt 2013 18:21

bobhen skrev:Nu har jeg lavet en ny indvejning.. 875 g.. Er det ikke meget lavt ?? Eller er det bare sådan som det er ?
Medmindre det er en "mini" du har - så er dit afvejningstal meget lavt - det kunne tyde på elendige piller med meget smuld....

Under 1000 gram i dosering på et alm. anlæg - så ringer der en alarmklokke her...

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af Brandsen » 25 okt 2013 18:50

Halløj i forum,

Det skulle vel aldrig være en Scotte Blackstar med semirens du kører med ?

I så fald kunne det være selve semirens du har fået vendt 180 grader forkert.

Det stunt fik jeg selv lavet på et tidspunkt, havde semirensen ude ved almindelig
grundig rensning af hele fyret, og så fik jeg altså sat semirensen omvent i.

Da jeg kikkede til Scotten et par dage efter, var den fuldstændig sodet til indvendig,
faktisk centimeter tykt sodlag overalt. Det var så fordi bypass pladen på semirensen
simpelthen var ved at kvæle Scotten, med sort røg og sod til følge.

Nemt lige at kontrollere, om dette også skulle være årsag til dine problemer med sort røg.

PS. Jo, jeg listede så over i Kølestokeren, og hentede 2 stk Blå Royal, som jeg delte med mig selv,
under det ret beskidte arbejde med at få alt det sod ud, som en slags kompenserende kvajebajere.

PPS. Har aldrig fundet det menupunkt på Scotte V6 endnu, altså der hvor man skal indtaste antallet
af nødvendige kvajebajere.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Problemer med Scotte Blackstar

Indlæg af pille bruger » 25 okt 2013 19:11

Brandsen skrev:Halløj i forum,

PS. Jo, jeg listede så over i Kølestokeren, og hentede 2 stk Blå Royal, som jeg delte med mig selv,
under det ret beskidte arbejde med at få alt det sod ud, som en slags kompenserende kvajebajere.

PPS. Har aldrig fundet det menupunkt på Scotte V6 endnu, altså der hvor man skal indtaste antallet
af nødvendige kvajebajere.
Det punkt finder du i den skjulte menu :cheers: på indersiden af kølestokerens dør.
Alt efter tid fra sidste anvendelse, afgives besked om antal og mængde gt-noeyedear-shrugging.gif
Overdreven brug af menu punkt kan give ganjataz-happydance.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar