Store luftlommer ved opstart af Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvis fremløb normalt ligger på ca 84grader og kedlen aldrig går i pause under normal drift ville jeg ikke skifte termostaten i ladeventilen. For det tyder på at flow og kedelydelse hænger fint sammen. Retur temp bør heller ikke være lavere, den passer som den er nu.

Pas på med at montere et rigtigt røggas termometer i røgrøret, det vil vise at sådan en Atmos som din kan presse røggasserne op på 320 grader.
Havde du en træksabilisator monteret og indstillet til 22 pa? Hvis ikke, kan et jævnt korrekt træk holde røggas temp lidt i ave.
Men, høje røggas temp det har den sgu, sådan en Atmos dc25s. Ikke uden grund jeg lavede mig en røggas køler til min gamle dc22s :-)

Pletkogning, det er din åbne ekspansion der gør at kogepunktet "kun" er 100grader. For at modvirke det er der kun 3 muligheder
Højere anlægstryk, lavere temp i kedlen og større flow

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Skovløber »

John Skov Jensen skrev:Hvis fremløb normalt ligger på ca 84grader og kedlen aldrig går i pause under normal drift ville jeg ikke skifte termostaten i ladeventilen. For det tyder på at flow og kedelydelse hænger fint sammen. Retur temp bør heller ikke være lavere, den passer som den er nu.

Pas på med at montere et rigtigt røggas termometer i røgrøret, det vil vise at sådan en Atmos som din kan presse røggasserne op på 320 grader.
Havde du en træksabilisator monteret og indstillet til 22 pa? Hvis ikke, kan et jævnt korrekt træk holde røggas temp lidt i ave.
Men, høje røggas temp det har den sgu, sådan en Atmos dc25s. Ikke uden grund jeg lavede mig en røggas køler til min gamle dc22s :-)

Pletkogning, det er din åbne ekspansion der gør at kogepunktet "kun" er 100grader. For at modvirke det er der kun 3 muligheder
Højere anlægstryk, lavere temp i kedlen og større flow
Jaja John, jeg sidder altid og bliver skide misundelig, når du nævner din røggaskøler. Men du får jo heller ikke stegt solsort, hvis den flyver over skorsten, når man fyrre. icon_cheesygrin.gif
Jeg ved det godt, misundelse er en grim ting :oops:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann »

Nej, jeg har ikke en træk stabilisator, endnu.

Vil gerne være fri for at høre på pletkogning. Så jeg starter med at skifte til en 57gr. eller 60gr. termostat. Det burde også kunne få røg temp. lidt ned.

P.s. Skruetrækker er ikke nødvendigvis sagen på ladeventilens messingventiler. Den knækkede f.. hos mig og blev utæt. Skulle have brugt umbraco nøgle..
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Gmann skrev:Nej, jeg har ikke en træk stabilisator, endnu.

Vil gerne være fri for at høre på pletkogning. Så jeg starter med at skifte til en 57gr. eller 60gr. termostat. Det burde også kunne få røg temp. lidt ned.

P.s. Skruetrækker er ikke nødvendigvis sagen på ladeventilens messingventiler. Den knækkede f.. hos mig og blev utæt. Skulle have brugt umbraco nøgle..
Hvis det er muligt kunne du prøve at løfte din ekspansionsbeholder så højt som muligt, for hver meter du hæver den, øges trykket med 0,1 bar og kogepunktet hæves derfor også, se dette excelark
kogepunkt.xls
(49.5 KiB) Downloadet 70 gange

Men vend gerne tilbage med hvad returtemp bliver når du skifter termostat.
Pletkogning vil desværre ikke forsvinde helt ved at sænke retur- og kedel temp, for når akku begynder at blive varmet op stiger temp. på bund af akku til over den normale returtemp. Så stiger returtemp, og dermed kedeltemp og så er du lige vidt, men selvfølgelig kun når akku er næsten helt fyldt.
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann »

Ekspansionsbeholderen er næsten helt op i tagryggen og jeg har en vandsøjle på ca. 4,3meter.
Kan jeg regne med, at det er en 72gr. termostat, når "fra kedel" temperatur er 83gr.?
Røret mellem bund af tank og ladeventil bliver kølet ned, ved 60gr. "fra kedel", så den lukker lidt vand ind der.
Så er ladeventilens ene messing union blivet lavet så jeg nu har en kuglehane istedet for. Den bliver svær at ødelægge.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Gmann skrev:Ekspansionsbeholderen er næsten helt op i tagryggen og jeg har en vandsøjle på ca. 4,3meter.
Kan jeg regne med, at det er en 72gr. termostat, når "fra kedel" temperatur er 83gr.?
Røret mellem bund af tank og ladeventil bliver kølet ned, ved 60gr. "fra kedel", så den lukker lidt vand ind der.
Så er ladeventilens ene messing union blivet lavet så jeg nu har en kuglehane istedet for. Den bliver svær at ødelægge.
Den temp som det øverste termometer viser når ladeventilen akkurat begynder at tage vand fra bunden af akkutank, det er åbningstemp på termostaten

Når du skriver
Røret mellem bund af tank og ladeventil bliver kølet ned, ved 60gr. "fra kedel", så den lukker lidt vand ind der.

Det får jeg ikke mening ud af, kan du forklare det på en anden måde, bare fordi jeg er lidt svagtfattende
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann »

Når jeg tænder op og kedelvand er 30 til 50gr. så bliver røret mellem akkubund og ladeventil lunt, ca. 15cm fra ladeventil. Ved 60gr. fra kedel, den øverste skivetermometer, der bliver det lune rør koldt igen, bliver kølet ned af det kolde vand i bund af akkutank. Så 60gr. må være åbningstemperatur på termostaten, som du selv skriver. Det må jo så betyde at det er en 60gr. termostat som er helt åben ved 72grader. Oder..
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Ja, den test tyder på at det er en 60 graders termostat. Med forbehold for lidt fejlvisning på termometrene og unøjagtig/defekt termostat der måske begynder at åbne lidt inden dens korrekte åbningstemperatur.
Kan du fortælle præcis hvilken laddomat der er tale om, er det en laddomat 21, den høje i støbejern hvor termostaten sidder vinkelret på huset øverst oppe? eller en 21-60, hvor termostaten sidder i 45 graders vinkel i forhold til huset?
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann »

Det er en esbe ltc 100 (141). Termostaten sidder lodret. Mit bud er at den er fra 20008 da det er der kedelen er købt.
http://www.esbe.eu/dk/en/Products/Solid ... cts/LTC100
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Ok, der snød du mig lidt. Det var jo slet ikke en Laddomat som du ellers har skrevet at du har, men en ESBE ladeventil
Prøver lige at nørde lidt i dokumentationen

Besvar