Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
thomas1956
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 dec 2009 17:53
Mit fyr: Baxi TPK24 med Scanpell brænder
Areal: 290
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3740
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Bornholm

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af thomas1956 » 05 mar 2012 11:13

Det er helt rigtigt at man bør checke sin elinstallation til kedlen grundigt som du beskriver - ingen tvivl om det!
Jeg havde faktisk også lidt elektriske problemer i starten, men det var lokaliseret til styringen af den automatiske påfyldning af piller fra min store (8 tons) silo til den lille silo som kedlen er forbundet til. Her blev motorstyringen af sneglen ved med at brænde relæerne af. Men efter dette blev fixet har jeg mig bekendt ingen problemer relateret til el-installationen.

Montøren fra Baxi har selv meddelt mig at der var fejl på printkortene. Efter sigende kunne de fungere fint hvis de blev monteret udenfor kedlen, men ikke indeni. De kunne åbenbart ikke tåle varmen. Efter printkortene blev udskiftet har der ikke været problemer med askeudtag og automatisk rens.

Men som nævnt er det en rigtig god ide at få målt el-installationen igennem for fejl


nord2bugten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04 mar 2012 13:10
Mit fyr: Baxi MG +15
Areal: 180
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Geografisk sted: odsherred

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nord2bugten » 05 mar 2012 13:18

Vi fik besøg af smeden i Riis i morges, og han fandt ud af pumpen ikke kørte, fordi ved gendannelse til fabriksindstillingerne, har som indstilling slukket for anlægspumpen.

Hvad andgår den automatiske rør renser, var selve armen røget af hængslet. Så den var ude af funktion, VVS -manden sat den ordenlig fast nu, så den virker også nu :)

Men, nu er mit fyr meget nyt, så om jeg ender med sygdomme som der har været nævnt af andre, vil jeg nok også finde svar hos baxi, for VVS-installatør gør et godt stykke arbejde...

Jeg køre lidt tid med de indstillinger som jeg har fået af Thomas, retter det måske lidt til, så smider jeg gerne en pdf. Ud med min egne indstillinger, om det så kan bruges af nogen ved jeg ikke, andet en jeg selv var glad for den Thomas smed ud til mig....

thomas1956
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 dec 2009 17:53
Mit fyr: Baxi TPK24 med Scanpell brænder
Areal: 290
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3740
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Bornholm

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af thomas1956 » 05 mar 2012 13:35

Har du så fået styr på kedlen så den ikke kører op til 85 grader og dernæst lukker ned?
Det er rart at høre at du kunne bruge mine indstillinger. Glæder mig til at se dine indstillinger når du kommer op at køre

nord2bugten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04 mar 2012 13:10
Mit fyr: Baxi MG +15
Areal: 180
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Geografisk sted: odsherred

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nord2bugten » 05 mar 2012 13:44

Jeg skriver en opdate i aften.... Omkring min situation...

nord2bugten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 04 mar 2012 13:10
Mit fyr: Baxi MG +15
Areal: 180
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Geografisk sted: odsherred

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nord2bugten » 05 mar 2012 13:56

Ja den stoppede ved de 85 grader på grund af pumpen var ude af drift, hvilket gjorde at temperatur hele tiden var på max i returløb, og så lukker fyret ned.


nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 23 okt 2013 22:01

thomas1956 skrev:Jeg har her i sommer fået installeret nyt pillefyr - Baxi MG+ 15kw. Fyret kører ind over en akkumuleringstank på 800 l, hvortil der er tilsluttet solfangere (10 m2). Kedlen fødes automatisk med 8 mm piller fra silo.
Hej jeg er ved at hjælpe et familiemedlem med valg af varmekilde og har lidt spørgsmål - håber det er ok.

Dit solvarmeanlæg er det baxis kombiløsning med neddykket vvb og to spiraler i akkutanken? 10m2 solvarme - er det 4 af baxis paneler?
Fyret varmer ind i toppen af tanken? Og automatisk fødning - får du blæst pillerne ind?

Hvad kostede sådan et anlæg?
Har systemet fungeret godt siden startvanskelighederne?
Hvor meget energi leverer fangerne?
Særlige ulemper/fordele?

På forhånd tak.

zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af zimba1 » 23 okt 2013 22:52

hej
jeg har selv en mg 15 fra baxi, jeg har aldrig haft problemer med min, det er vigtigt at skorstenstrækket er i orden (0,15mbar)
ydermere er det vigtigt at fase jord og nul er i orden, det er set tidligere at styringer kan få problemer med en dårlig jordforbindelse.
når kedlen går på overtemp (85grader ) må det jo være dårligt flow, inde i brugermenuen skal man tænde for kedelpumpe og anlægspumpe,, styringen gør jo bare som den skal,, er setpunkt sat til feks 72 grader ,så vil styringen modulere helt ned nå setpunktet er opnået, kedlen vil så kører videre på minimum indtil temp når 85 grader hvor kedlen slukker, og skriver vent på afkøling.
jeg er yderst tilfreds med min mg15 :great: ,,den har erstattet en passat c1, som jeg absolut ikke savner. :(

nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 23 okt 2013 22:56

tak for feedback. Jeg ledte efter en beskrivelse af MG15 inde på fyrrum og mine indstillinger, men endnu ingen har lagt noget ind - måske du eller en anden kunne overtales til lidt mere i dybden beskrivelse, meget gerne med billeder :)

thomas1956
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 06 dec 2009 17:53
Mit fyr: Baxi TPK24 med Scanpell brænder
Areal: 290
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3740
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Bornholm

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af thomas1956 » 24 okt 2013 10:25

nemocharley skrev:
Hej jeg er ved at hjælpe et familiemedlem med valg af varmekilde og har lidt spørgsmål - håber det er ok.

Dit solvarmeanlæg er det baxis kombiløsning med neddykket vvb og to spiraler i akkutanken? 10m2 solvarme - er det 4 af baxis paneler?
Fyret varmer ind i toppen af tanken? Og automatisk fødning - får du blæst pillerne ind?

Hvad kostede sådan et anlæg?
Har systemet fungeret godt siden startvanskelighederne?
Hvor meget energi leverer fangerne?
Særlige ulemper/fordele?

På forhånd tak.
Efter at have kørt med Baxi MG15+ kedlen i ca. et års tid med mange mange problemer er denne nu blevet udskiftet med en langt enklere kedel fra Baxi - "Baxi TPK24" med Scanpell brænder (http://www.baxi.dk/produkter/biobraendsel/tpk-24.html).
Til forskel fra MG15+'eren der aldrig kom til at køre fornuftigt, fungerer denne kedel upåklageligt.
Ud fra mine erfaringer vil jeg ikke anbefale MG15+ kedlen. Jeg har haft rigtig mange problemer med denne.

Mine solfangere er kombineret med en akkumuleringstank (800 ltr) med tilhørende friskvandsmodul - alt fra Sonnenkraft
http://www.sonnenkraft.dk
Kedlen fyrer varme ind i bunden af tanken og der sker efterfølgende en lagdeling i tanken, hvor det varmeste vand ligger øverst. Læs mere hos Sonnenkraft.dk
Jeg har gennem en del år (også med en tidligere Passat kedel) fået mine piller blæst ind. Jeg har aldrig været rigtig tilfreds med dette. Der er en del smuld i pillerne og et farligt svineri i laden når indblæsningen foretages.
I dag har jeg en lille silo på 730 ltr, hvor jeg selv påfylder piller fra pose. Lidt mere besvær - men langt bedre kvalitet!

Mine solpaneler fungerer fint. De kan forsyne vores stuehus (både vores egen bolig og tre lejligheder) i alt 500 m2 med varmt vand hele sommeren. Der suppleres over sommeren med lidt piller når vejret ikke er godt. Jeg synes de 10 m2 virker meget godt afstemt med vores hus og forbruget.

nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2013 11:18

hmmm det er altså skidt med en mandags kedel, når den står til over 50k, det må bare ikke ske. Men jeg er glad for at du har fået en lille stabil tpkér

er der flere der har erfaringer - nu står der jo 1-1 så at sige.

og tak for oplysninger om solvarmen :) - kunne godt tænke mig at se lidt billeder - måske et indlæg i mit fyrrum og mine indstillinger var noget du kunne lokkes til?


Besvar